2744
Sök

Slipning innan lack - SAAB 9-3

584 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Joo hejsan hoppsan! Hur ska jag slipa ett kjolpaket som är nytt inför lack? Jag tror kjolpaketet är grundat.. Är första gången ja ska lacka ett kjolpaket så rätta mig om ja har fel..
400 papper o sen 600 eller vad rekommenderas?
Färgen som ska på är solid svart, så ja vill vara noga att inga sliprepor syns eller kommer fram efter lackning..

Jag har även en huv som ska lackas om, den är inte ny men det är inga bucklor lr liknande på den.. Ska lackas om pga lacksläpp längs upp på vänstra sidan av huven..

Jag ska förmodligen lacka detta på en kompis fars jobb, min kompis brukar slipa med 400 papper o sen lacka men hans bil är röd och jag tror att sliprepor syns lättare på en solid svart bil?

Jag har gott om tid att slipa och vill få ett bra resultat, så ge mig gärna tips och råd för hur jag ska göra.

Tack för svar
Mvh Eddie

175 Inlägg
29 februari 2008
Mitt tips är ju att kolla med dom som jobbar på det stället där du ska lacka, dom vet ju säkert hur man ska göra för att det blir perfekt. En del lackerare vill inte ens att någon annan än dom själva gör förarbetet, men det där ju från person till person.

1 892 Inlägg
29 februari 2008
_Da_Man_ skrev:
Mitt tips är ju att kolla med dom som jobbar på det stället där du ska lacka, dom vet ju säkert hur man ska göra för att det blir perfekt. En del lackerare vill inte ens att någon annan än dom själva gör förarbetet, men det där ju från person till person.

Håller helt o hållet med  Da Man.
förmodligen så lackar firman med vattenbaserad lack, denna färg är lite känsligare mot sliprepor sägs det,  därför krävs extra noga underarbete,
400 o 600 låter som grovt papper i mina öron om de är grundade redan,
om de är i glasfiber kan det vara ett gelcoatskick som ser ut som grundfärg med.. 
men som sagt, hör med han som ska lacka,,
Lycka till
Mvh/Englund

www.maniacracing.se
494 Inlägg
29 februari 2008
du bör använda dig av 1000 - 1500 om det är vattenspedbar lack och om det är "vanlig" lack så går det bra från 360 och uppot

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

945 Inlägg
29 februari 2008
dom flesta lackare vill göra sista grundjobbet själva.
Så länge det inte är en kompis till dig som ska lägga lacken är risken stor att det kommer bli många resor tillbaka till garaget för omslip innan lackaren blir nöjd.

blinka blått om du vill rejsa!

55 Inlägg
29 februari 2008
TTTTT skrev:
dom flesta lackare vill göra sista grundjobbet själva.
Så länge det inte är en kompis till dig som ska lägga lacken är risken stor att det kommer bli många resor tillbaka till garaget för omslip innan lackaren blir nöjd.

håller med, underarbetet är mycket viktigt...
och har han inte gjort de innan så är det svårt att få det helt 100, använt för grovt papper, spacklat för lite osv..

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
29 februari 2008
P400 med maskin är på tok för grovt kan jag lova, även om det gäller lösningsmedellack.

En lack sjunker under ca 1 års tid. Så med lösningsmedel och maskin, avsluta med P600.
Med vattenbas och maskin, P800.

Sla man slipa för hand så lägg då bara på P200 utöver kornstorleken som man använder med maskin.. Blir repor så fort lacken lagt sig annars, icke snyggt!!

Mvh/Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

Sök