3637
Sök

Dags för sommardäck?

126 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Hej!
Satt o grubbla lite på detta med sommardäcken. Är riktigt sugen på att slänga på sommarostarna.
Känns inte kul o glida runt på dubbarna när vägen är helt torr och plusgradet.
Lagen säger ju att man inte får byta innan 31 mars, men om väglaget råder för sommardäck, borde man inte få slänga på dem redan? =S  känns bara dumt o köra slut dubbarna i detta väder.

// smile

Trucker
234 Inlägg
2 mars 2008
Du behöver bara ha vintersulor om det råder vinterväglag och det gör det inte nu så det är bara att slänga på sommardäcken och köra för det gjorde jag idag iallafall.

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det

102 Inlägg
2 mars 2008
Jag vågar inte göra det än.. kommande nätter är fortfarande ganska kalla med ett antal minus grader.
Man vill ju våga köra på natten med om det skulle behövas.

126 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
De tråkiga är bara om man blir stannad så avgör ju polisen om de anses som vinterväglag sad

274 Inlägg
2 mars 2008
Väntar nog en stund till, tills det blir lite varmare på kvällarna. Men senast 31mars åker de på.

Norrlänning
1 453 Inlägg
3 mars 2008
jhahapp.. här snöar de iaf tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

ElectroRaggare
885 Inlägg
3 mars 2008
Knappast bra nu när det är nere på nollan redan vid 7-8 på kvällen hmm
I övrigt så räknas ju 5+ och därunder som vinterväglag.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

1 297 Inlägg
3 mars 2008
i wish.. typ 1 dec nysnö ute sad

369 Inlägg
3 mars 2008
jag har själv lust att slänga på sommarhjulen, sen är det som några innan sa, att det kan bli lite kallt på nätterna. Sedan, något som jag är lite osäker på, att om nu en olycka skulle inträffa då det råder vinterväglag, och man har sommarhjulen på så kommer inte försäkringsbolaget att ersätta olyckan, som sagt så är jag lite osäker....någon som vet vad som gäller ang. försäkringen?

Avant för varje slant.

811 Inlägg
3 mars 2008
kör redan med sommardäck ingen snö här. var lite kallt nu på morgonen men jag ska inte ut och åka så.. fick inga vinterdäck med till min bil när jag köpte den. dock har jag styrt upp det. Men känner inte för att ha 16" plåtisar på bilen. Blir det snö åker dom dock på.

Volvonörd
1 187 Inlägg
3 mars 2008
Här är det fan i mej 1 dm nysnö ute... Vill ha sommar nu så man får på sommardäcken. Snön skulle komma för 2-3 månader sen typ. Nä på med sommardäcken bara det blir snöfritt.

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 mars 2008
Va tvungen att skrapa rutorna idag, tror inte jag vågar mig på sommardäck än hmm

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

4 670 Inlägg
3 mars 2008
ska besikta min på fredag o då blir de sommarsulor på bilen big_smile

2 924 Inlägg
3 mars 2008
Vinterväglag bedöms det vara utav Polisen när medeltemperaturen per dygn (alltså även natt) är +5 grader eller därunder oavsett om det är snö eller inte och då krävs vinterdäck.

Sommarväglag bedömmer de vara när det varit medeltemperatur per dygn är +5 grader eller över i minst 5 dagar i sträck...men sen kan det ju vända igen fram och tillbaka t.o.m den 31 Mars då vinterdäckslagen sluter gälla.
Senast redigerat av peegee (3 mars 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

"Mo"
58 Inlägg
3 mars 2008
För mig så kommer det antagligen inte bli sommardäck föräns slutet på mars.
Är lite riskfyllt att slänga på dom när man pendlar till jobbet varje dag tidigt på morgonen.
Senast i morse fick jag skrapa rutorna och det var 2 minus grader ute.
Men jag längtar tills man får slänga på 19" istället för dom fula vinterfälgarna!

//Simon

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 mars 2008
jag tror jag avvaktar med att lägga på sommarsulor jag, roll

http://www.garaget.org/archive/22849/82148/82148-753534.jpg

bilden tagen idag och det känns då som att jag vill köra på vinterdäck ett tag till tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Smålänning
7 883 Inlägg
3 mars 2008
_Glenne_ skrev:
jag tror jag avvaktar med att lägga på sommarsulor jag, roll

http://www.garaget.org/archive/22849/82148/82148-753534.jpg

bilden tagen idag och det känns då som att jag vill köra på vinterdäck ett tag till tongue

Varför har alla haft snö i vinter uton jag? sad

Jaja, jag väntar iaf med sommarhjulen... Är frost på bilen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

.......
2 655 Inlägg
3 mars 2008
slängde på sommardäcken på 530:n i lördas tongue...

35 Inlägg
3 mars 2008
Höhö big_smile här är det bara snö på vägen ...så det får vänta med sommardäcken ... big_smile

Sök