Jag köpte ju nya dubbdäck, det är därför vi har snöfritt
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Vinterväglag bedöms det vara utav Polisen när medeltemperaturen per dygn (alltså även natt) är +5 grader eller därunder oavsett om det är snö eller inte och då krävs vinterdäck.
Sommarväglag bedömmer de vara när det varit medeltemperatur per dygn är +5 grader eller över i minst 5 dagar i sträck...men sen kan det ju vända igen fram och tillbaka t.o.m den 31 Mars då vinterdäckslagen sluter gälla.
Japp här nere i Rottne 2 mil norr om Växjö var det vinterväglag i gårkväll och på morgonen då det var is på vägen och dom hade varit ute å saltat så jag väntar också med sommardäcken ett tag till.
Det hade varit milt i Örebro i många veckor men i morse när jag skulle åka hem från jobbet fick jag skrapa bort det värsta islagret för hela denna "vinter". Det var sån där riktigt jävlig hård is som man får hacka bort. Som tur var hade saltbilarna varit ute så det var inte halt på vägarna. Jag behåller mina kassa friktionsdäck på ett tag till, även om de inte greppar bättre än sommardäck är de iaf lagliga om det skulle bli halt igen.
Kört på sommardäck i snart 1 månad, men i lördags ångrar jag det.. Körde in bilen i ett räcke tack vare snö på vägen ^^ Gick dock rätt sakta som tur var, var bara fronten som gick åt helvete..
inte bara du som är sugen kan jag säga Du behöver inte ha vinterdäck om asfalten är torr alltså bara om det råder vinterväglag som sagt snö / is. är det krut torrt så på med dom bara.. dock kommer du inte få köra om det snöat lamt men sant:)..
har haft på vintersulorna på s40n en vecka den här vintern, och de va veckan jag besikta.. men nu är sommardäcken på igen:) Och är det halt och jävligt åker jag 740 med iallafall några dubb kvar...