4360
Sök

Audi a4 1.8t -01 . oljelampa lyser lite när den vill! varför?

2 035 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#1
hej!

Såhär ligger det till!  Oljelampan i bilen lyser plötsligt när man kör, tog förgivet att oljenivån var låg.

åkte å köpte olja (1L) häller i och kollar nivån.

nivån är ok! =O)

kör sedan bilen som vanligt... men sen så lyser lampan igen efter ungefär två veckor kanske. (100 mil)

köper olja men den här gången kollar jag oljan på mätstickan!  fullt med olja!

Vad kan det vara för fel?  kommer lämna in bilen om jag inte kan fixa det själv?  finns det inga givare någonstans? motorutrymmet är ju så trångt så det är svårt att leta utan at tveta var grejorna sitter. Oljetrycksgivare nivåvakt/givare???

Tacksam för svar!!!

Mvh // Anders

Biljudsveteran sen 1984!

Egen företagare
201 Inlägg
4 mars 2008
#2
Vanligt med problem på oljepumpen,kolla omg upp det med en audiverkstad

945 Inlägg
4 mars 2008
#3
Kan vara lite olika probs, skit i pick up:n till oljepumpen,sliten oljepump, igensatt filter, trasig oljetrycksgivare,glappkontakt.
Om jag vore du så skulle jag inte köra så mycket med bilen, om det är så att oljetrycket verkligen sjunker till en så lågnivå att lampan börjar lysa.

blinka blått om du vill rejsa!

2 035 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#4
Har gjort detta testet att torka av påfyllningslocket om ni hajar =O) satt dit det igen och kört t ex från jobbet å hem och skruvat av locket och kollat om det har kommit nån olja på locket! och det gör det ju!

Inget man vill säga egentligen men av min förvåning så fanns det vit olja under locket! undra va det kan vara, att det skulle va något med toppen eller toppackningen tvivlar jag på eftersom det är tjejen som kör! men man ska aldrig säga aldrig!

TTTTT vad är pick up:n ?? som du säger så kan det ju vara många saker! man får hoppas att det inte är pumpen. om det skulle vara tryckgivaren så är det ju lugnt, den kostar ju inte möe! iallafall inte på saab men audi vet manju aldrig brukar ju vara dyrt!

Mvh // Anders

Biljudsveteran sen 1984!

Olika
907 Inlägg
4 mars 2008
#5
Är det oljetryckslampan eller varningen för låg oljenivå som lyser ?
Till nivåvarningen är även huvkontakten kopplad, ger inte denna signal om att motorhuven varit öppnad för oljepåfyllning lyser nivåvarningen oavsett hur många liter du fyller i...

Mvh
Fredrik

2 035 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#6
Den lampan som lyser ser ut som en kanna plus att det står MIN ijämte.

Så om man har låg oljenivå (MIN lampan lyser) så kan man gå ut öppna huven och stänga den igen så släcks lampan?

menar inte att det är nån problemlösning

kan du hjälpa mig?

vet du vad som kan vara fel?

oljenivån är på maxsträcket på stickan!

mvh // Anders

Biljudsveteran sen 1984!

945 Inlägg
4 mars 2008
#7
pick up är den del av oljepumpen som tar upp oljan ur sumpen, i botten på den sitter en sil som kan gucka igen.
det vita ("grädde")under oljepåfyllningslock är säkerligen bara kondensvatten som har blandat sig med oljan uppe i ventilkåpan, annars så hade du haft "grädde" på stickan åxå. Är ett inte helt ovanligt fenomen på vag motorer.

blinka blått om du vill rejsa!

2 035 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#8
okej då fattar jag! så den silen kan slagga igen?

varifrån kommer den kondensen då?   nej oljan på stickan är ju brun!

mvh // Anders

Biljudsveteran sen 1984!

Olika
907 Inlägg
4 mars 2008
#9
bosabengt skrev:
Den lampan som lyser ser ut som en kanna plus att det står MIN ijämte.

Så om man har låg oljenivå (MIN lampan lyser) så kan man gå ut öppna huven och stänga den igen så släcks lampan?

menar inte att det är nån problemlösning

kan du hjälpa mig?

vet du vad som kan vara fel?

oljenivån är på maxsträcket på stickan!

mvh // Anders

Om du läser mitt inlägg en gång till kanske du förstår vad jag menar, varningssystemet för låg oljenivå behöver alltså ÄVEN kvittens från huvkontakten, denna kontakt sitter ihop med huvlåset ovanför kylaren.
Alltså kan felet vara att huvkontakten behöver bytas eller bara justeras in.

Mvh
Fredrik

2 035 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#10
okej jag fattar! men det är ju såhär att förra gången lampan tändes så öppnade jag huven , kollade mätstickan och kollade lite allmänt på motorn. stängde huven startade bilen och lampan hade slocknat!

skulle tro att den tänds snart igen eftersom det verkar vara nåt fel. har ju tänts nu två tre gånger.

mvh // Anders

Biljudsveteran sen 1984!

945 Inlägg
4 mars 2008
#11
bosabengt skrev:
okej då fattar jag! så den silen kan slagga igen?

varifrån kommer den kondensen då?   nej oljan på stickan är ju brun!

mvh // Anders

Japp, korrekt, den silen kan slagga igen.
Kondensen kommer pga att man kör mycket kortstäckor under vintern.
Topp och ventilkåpa blir varma, sen när det svalnar av så bildas kondens.
Kör du sen mycket kortstäckor så hinner aldrig kondensen förångas ordentilgt.

blinka blått om du vill rejsa!


Sök