3550
Sök

Oskattat/körförbud/oförsäkrat

355 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#1
hej jag undrar va som händer om man blir tagen med en bil som är oförsäkrad/oskattad/körförbud

4 001 Inlägg
4 mars 2008
#2
det blir diverse böter och eventuellt ett åtal för vårdslöshet i trafik

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

945 Inlägg
4 mars 2008
#3
oskattat blir väl böter antar jag.
Oförsäkrat är automatiskt körförbud om jag inte missminner mig,  vid körförbud så måste du lämna bilen på plats, för att sen bärga (dock inte bogsera) bort den och sen så kommer det väl böter på det åxå.

blinka blått om du vill rejsa!

355 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#4
menar altså om den är alla tre grejerna samtidigt...

2 164 Inlägg
4 mars 2008
#5
Höga böter och risk för att bli åtalad för grov vårdslöshet i trafik om du kör med bilen. Kan bli lättare om du bara bogserar bilen.

MVH

F


355 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#6
okey tack för svaren..

GOES wild
325 Inlägg
4 mars 2008
#7
Om du kör med bilen oförsäkrad (alltså inte har minst trafikförsäkring) blir det böter. Trafikförsäkring har du på bilen även om den är avställd men räknas inte om bilen inte är påställd och skattad. Med trafikförsäkring menas att "tredje-person skydd", alltså om du smäller i trafiken betalar försäkringen den andres eventuella sjukhuskostnader samt dina. Om du alltså kör med bilen oförsäkrad blir det JÄVLIGT dyrt om du smäller och någon blir allvarligt skadad. Detta resulterar i att du döms för grov vårdslöshet i trafiken. Förhoppningsvis blir du av med körkortet också!
En annan sak att tänka på är att du INTE får bogsera en bil själv om den är avställd! Detta måste t.ex. en bärgningsbil utföra.

/Jmy

Silly rabbit - Trix are for kids

9 108 Inlägg
4 mars 2008
#8
Om den är skattad, försäkrad men med körförbud får du 1500 i böter och sedan fortsätta köra. Det är inte jobbigt att ställa på en bil över internet.


961 Inlägg
4 mars 2008
#9
körden me körförbud ja o oskattat i flera månader me min 745a .. kan lova att polisen inte såg nå glad ut .. första gången dom stoppa mig hade nån satt dit en halv nummerplåt bakom den riktiga ,, de blev alltså 4 bokstäver .. de gilla dom inte kan ja lova men dom va trevlig båda 2 så dom tyckte ja skulle åka hem o fixa besiktningstid o skatta bilen .. så ja hade riktig tur kan ja lova smile

Pure DieselPower

355 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#10
har inte råd nu att försäkra o skatta ska köra den ner till besiktningen bara  så jag har den besiktigad o klar när jag får kortet tongue

7 100 Inlägg
4 mars 2008
#11
vart stoppad idag för att ja körde oskattad!
dom sa åt mej bara att åka hem smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

644 Inlägg
4 mars 2008
#12
anderssonboy skrev:
har inte råd nu att försäkra o skatta ska köra den ner till besiktningen bara  så jag har den besiktigad o klar när jag får kortet tongue
Blir du stoppad behöver du nog inte fundera på kortet på ett tag...  roll


355 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#13
Pellefax skrev:
anderssonboy skrev:
har inte råd nu att försäkra o skatta ska köra den ner till besiktningen bara  så jag har den besiktigad o klar när jag får kortet tongue
Blir du stoppad behöver du nog inte fundera på kortet på ett tag...  roll
är givetvis inte ag som ska köra ner den til lbilprovningen utan morsan ska köra ner .. de komemr hon altid få  göra hehe

Körv
3 535 Inlägg
4 mars 2008
#14
anderssonboy skrev:
har inte råd nu att försäkra o skatta ska köra den ner till besiktningen bara  så jag har den besiktigad o klar när jag får kortet tongue
Har man inte råd att äga en bil ska man inte ha bil. Simple as that.

Truckdriving Man

302 Inlägg
4 mars 2008
#15
skulle du köra in i mej så skulle du inte få det roligt... låt bilen stå istället.
Senast redigerat av Bohlin (4 mars 2008)

3 182 Inlägg
5 mars 2008
#16
polisen tar din bil om du träffar på en riktig gnäll polis har du tur så låter dom dig ringa en bärgare. har hänt en polare allt för många gånger.

26 Inlägg
8 juli 2008
#17
Hej undrar en sak, jag ska åka och hämta en bil som jag "fick" på köpet av en annan bil den är oskattad o försäkrad och avställd men jag funderar på att bogsera bilen hem , tror ni att detta skulle vara okej ? tacksam för svar tongue


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
8 juli 2008
#18
Är bilen dessutom oförsäkrad och du kör med den ändå, så kommer du ändå att få en försäkringskostnad
från staten (har för mig om att det funkar så). Och den är ta mig fan inte att leka med. Jag tänkte att jag
skulle ta bort min försäkring och sedan ställa av bilen. Men då skulle jag automatiskt få en räkning på
700kr/dag, om jag inte minns fel...


Mollllgan
8 juli 2008
#19
Schysst å låta morsan sin ta böerna??

5 198 Inlägg
8 juli 2008
#20
är den påställd MÅSTE den ha försäkring som sagt.. annars kommer brev från trafikförsäkringsföreningen,, å den är bra mycket dyrare än bil försäkringen


Sök