3592
Sök

Kopplings schema för halvljus, och helljus med relä.

55 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej. har ett drygt problem med min volvo, har ingen hel eller halv ljus, har kollat alla relän. orkar inte felsöka mer, så ny tänkte jag bygga om de lite.

vill ha- när bilen är igång så ska halv ljuset gå igång automatiskt, och när man klickar på helljuset, så ska halvljuset slå ur, när man drar in "spaken" på volvon.

Vilka relän/relä ska jag använda mig av? samt hur jag kopplar på dem.

bilen jag har är en volvo 244gl -88

/Andreas


Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
4 mars 2008
#2
Är det inte lättare att felsöka lite till?
Att bygga ny krets till ljuset + halvljus automatik blir ju lite kabeldragande.

Annars:

Ett växelrelä behöver du till att blända av och på genom att bara dra spaken mot dig.
Halvljus automatiken vet jag faktiskt inte hur du löser smidigast, finns sog säkert något relä till detta hos volvo.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

21 761 Inlägg
4 mars 2008
#3
gorby_ skrev:
Hej. har ett drygt problem med min volvo, har ingen hel eller halv ljus, har kollat alla relän. orkar inte felsöka mer, så ny tänkte jag bygga om de lite.

vill ha- när bilen är igång så ska halv ljuset gå igång automatiskt, och när man klickar på helljuset, så ska halvljuset slå ur, när man drar in "spaken" på volvon.

Vilka relän/relä ska jag använda mig av? samt hur jag kopplar på dem.

bilen jag har är en volvo 244gl -88

/Andreas

Det är bättre att hitta felet tycker jag, din årsmodell har ju redan en form av halvljusautomatik som styrs av tändlåset. Har själv en 240-86 med samma automatik.

Har du kollat så att säkring 5 är hel?
Lyser bakljusen?

Det finns ett hjälprelä som avlastar tändlåset, relät sitter nere vid fötterna på förarsidan, och det relät ger spänning dels till hel/halvljusrelät och dels till säkringarna för bakljusen.

Det går en grön/röd kabel från säkring 6 (obs, innan säkringen) och den sitter på hjälpreläts stift 30, från stift 87 går det en gul kabel till hel/halvljusrelät och från stift 87a går det en vit kabel till säkring 15 i säkringsdosan.

Kolla upp de där kablarna och den säkringen, eller har du även kollat dem?

55 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#4
har bytt relät nere vid fötterna, och säkringingarna är hela, men kontakten är lite bränd till relät vid fötterna. ska jag kanske byta kontakt till reält då?

får mäte lite i morgon om de kommer ner ström till relät iaf.

allt de här började när ja råkade kapa en blå kabel till lyset antaglien, kabel stammen gick vid höger skärmkant

är så här iaf, när ja har rattan på 0, så funkar det som de ska, positions ljus funkar, mm. men när jag vrider på ratten, så funkar inget lyse :S, inte enns lamporna i intstrumtbrädan, eller lamprona för fläktstyringen. och jag har även byt själva omkopplaren.

ljuset på baklyktorna funkar.

/Andreas
Senast redigerat av gorby_ (4 mars 2008)


21 761 Inlägg
4 mars 2008
#5
Hmm, verkar knepigt. Det stämmer iof att den blå kabeln kan ha med ljuset att göra, tex halvljuset och höger blinkers har blå kabel enligt elschemat i Haynes bok för 240. Men att det i sin tur ska påverka alla lampor i instrumenthuset också, det låter skumt.

Det man kan se i schemat är att reostaten för instrumentbelysningen får sin spänning från säkring 16 (höger bakljus), den säkringen får sin spänning dels från hjälprelät och dels från ljusomkopplaren. Ljusomkopplaren styr också hjälpreläts reläspole.

Allt det där borde innebära att om ljusomkopplaren inte ger ut spänning vid sina andra lägen så kan inte heller baklysen, halvljus och instrumentlampor fungera. så tolkar jag det iaf. Varför då ljusomkopplaren inte skulle ge ut spänning vet jag inte riktigt, du har ju även bytt ut den utan resultat.

Nu är det också så att huvudplusmatningen till hjälprelät kommer från säkring 7 (innan säkringen) och även ljusomkopplaren får en matning därifrån, undrar om det kan vara något knas där.

Jaja, blir inte klok på det där.


Sök