2877
Sök

mycket fundersam över byte av dämpare

40 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
tja.
idag bytte jag min adämpare runt om til ett coilover kitt..

ha rvart ute  o provkört o så... MEn när man rattar fullt så knakar det där fram... det låter från fjädrarna... jag undrar om någon råkat ut för samma sak eller va de e för fel.. :s

hoppas ¨på svar.
mvh marcus
Senast redigerat av icce (6 mars 2008)

40 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
oj råka skriva fel i rubriken det ska stå BYTE av dämpare och INTE byta dämpare!!! OBS!!!!

Jajjemen!
1 512 Inlägg
6 mars 2008
icce skrev:
oj råka skriva fel i rubriken det ska stå BYTE av dämpare och INTE byta dämpare!!! OBS!!!!

Längst ner till höger i ditt första inlägg står de REDIGERA, tryck där så kan du ändra rubriken wink

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

40 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
Manne skrev:
icce skrev:

Längst ner till höger i ditt första inlägg står de REDIGERA, tryck där så kan du ändra rubriken wink

tack mannen hehe wink

40 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
http://www.garaget.org/gallery/archive/38872/273974_3mk378.jpg
titta på bilden så förstår ni min fundering.

247 Inlägg
7 mars 2008
har du lagt tillbaka den gamla fjäderbenstalriken?

Exydos Car Audio Tuning Zone Uthulin Illi Tuning Magnat

40 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
a la dit en plast grej¨på den  där silvergrejen.. o i motorutrymmet så la jag dit dem där svarta grejerna igen... men vette fan o idag när ja kollade igen o lät broshan ratta så såg jag att dem där svarta grejerna som man skruva fast i motorutrymmet rörde sig : mycket skumt ska fixa en bild på vad ja menar..

40 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
http://www.garaget.org/gallery/archive/38872/274310_v2p6uv.jpg
titta på gula pilen..... dem där svarta rör på sig när man rattar... ska de vara så eller va e det för fel? :s

945 Inlägg
7 mars 2008
det där är stötdämparlagringarna och dom ska kunna röra på sig när man rattar. Det svarta hårdplast locket är ett dammskydd bara, under den sitter ju själva lagringen.
Jag fick samma fenomen när jag sänkte min förra bil en Passat kombi.
När man lägger på kortare fjädrar så blir ju vinkeln lite förändrad, kanske därför det låter mer nu än innan.
Det är säkerligen lagringarna som knarrar när dom vrider sig. Själva lagret är ju vulkat i en gummibusning.
Senast redigerat av TTTTT (7 mars 2008)

blinka blått om du vill rejsa!

40 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
a ok dem rör sig men det kan man ha överseende öve rmen det låter knarrande ljud av fjädrarna när man rattar... de måste va nått som e fel känsn de som... för det låter ovanligt mycket..a dem e kortare dessa fjädrar men kan de va att de saknas nå plast grejer...bilden ovan e på coilovers som jag har-..

945 Inlägg
7 mars 2008
icce skrev:
a ok dem rör sig men det kan man ha överseende öve rmen det låter knarrande ljud av fjädrarna när man rattar... de måste va nått som e fel känsn de som... för det låter ovanligt mycket..a dem e kortare dessa fjädrar men kan de va att de saknas nå plast grejer...bilden ovan e på coilovers som jag har-..

tyvärr så vet jag inte om det ska ligga nån plastbricka där eller dyl.
Om du har lyssnat och hör att det är fjädrana som låter så verkar det ju underligt, är dammskydden i gummi eller plast? Kan det vara dom som knarrar tror du?
Men om du har dragit fast dämparen ordentligt i stötdämparlagringen så ska inte dämparen i sig kunna rotera, utan det är lagringen som ska vrida sig när du svänger.
Senast redigerat av TTTTT (7 mars 2008)

blinka blått om du vill rejsa!

87 Inlägg
7 mars 2008
Alltså..stötdämparen ska ju snurra där uppe..inte dom svarta plastgrejerna..dom sitter ju bara o håller lagrena!
Så min gissning är att ni missat nån del av dom gamla lagrena..lixom att inte satt dit allt!
Om du hissar upp bilen och sätter dig på marken vid det ena hjulet,kan du då vrida hjulen lätt för hand eller verkar tar de emot mycket?Något konstigt ljud?
MVH Klas

Vänliga Hälsningar Klas Östling

40 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
FixarKlasse skrev:
Alltså..stötdämparen ska ju snurra där uppe..inte dom svarta plastgrejerna..dom sitter ju bara o håller lagrena!
Så min gissning är att ni missat nån del av dom gamla lagrena..lixom att inte satt dit allt!
Om du hissar upp bilen och sätter dig på marken vid det ena hjulet,kan du då vrida hjulen lätt för hand eller verkar tar de emot mycket?Något konstigt ljud?
MVH Klas

tyvärr när ja rattar så rör sig hela paketet där uppe i motorutrymmet.. alltså hela den där svarta brickan som syns på bild 2 i motorutrymmet...
vi kan inte ha missat nån gammal del..för på mina gamla dämpare var det två delar... kullagret har vi lagt dit över den där silver grejen och den andra passar inte ens på dem nya dämparna för hålet i fjädrarna e mycket mindre än original...det ersätts väl med den där silver grejen på nya? eller e jag ute o simmar bland hajarna nu igen hehe big_smile

40 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
TTTTT skrev:
icce skrev:

tyvärr så vet jag inte om det ska ligga nån plastbricka där eller dyl.
Om du har lyssnat och hör att det är fjädrana som låter så verkar det ju underligt, är dammskydden i gummi eller plast? Kan det vara dom som knarrar tror du?
Men om du har dragit fast dämparen ordentligt i stötdämparlagringen så ska inte dämparen i sig kunna rotera, utan det är lagringen som ska vrida sig när du svänger.

a oki...ska lyfta upp bilen imon o kolla att vi verkligen dragit åt allt... men fa sjukt de kanske e att fjädrarna e för breda att dem tar i....eller de kan inte va de heller...känns som att dem vrider sig.. asså sjukt svårt o förklara hehe... men ska se imon en gång till

40 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
så nu har man lyft o kollat va felet e men blev inte så klokare...  hjullagret rör sig inte alls o när man rattar så knakar det fortfarande mellan silverplattan och hjullagret... fan va trött ja blir hmm

247 Inlägg
8 mars 2008
gör så här att du tar ner ena stötdämpare och tar bilder så vi kan se hur exakt det ser ut.. det är lite svårt att förklara vad som är fel utan några bra bilder...

Exydos Car Audio Tuning Zone Uthulin Illi Tuning Magnat

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 mars 2008
Knakar mellan silverplattan och hjullagret? Hjullagret sitter nere vid hjulet som namnet antyder, menar du att det knakar mellan topplagringen och övre fjädertallriken?

Fungerar lagret som det ska då? Är inte helt ovanligt att de kärvar ihop.
Säker på att du monterat allt rätt så det verkligen kan röra sig?
Vad händer om du lossar lite på övre bulten, bara något varv eller så?

40 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
a ska försöka ta lite bilder o lägga in...  BUMPE a jag har lite svårt o hålla reda på namnen hit o dit hehe men de e som du säger...

ja vi har monterat rätt..de ganska svårt o montera fel...ja la dit topplagret på silverplattan o den sen genom karossen o dit med fjädertallriken o mutter...men när ja tog bort fjädertallriken så såg vi at topplagringen ej snurrar utan rör sig bara lite i sidled...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 mars 2008
Halva lagringen ska ju röra sig. Den delen som är mot karossen ska ju ligga still och den som är mot fjäderbenet ska ju ligga still... Däremellan ligger ju lagerkulorna...

40 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
http://www.garaget.org/gallery/archive/38872/274960_atont9.jpg
ja som ni ser hela svarta platan rör sig o vrider sig...

http://www.garaget.org/gallery/archive/38872/274961_1nwoen.jpg
och plattan ligger i luften eftersom de sitte ren mutter under... och en mutter över.. jag tippar på att muttern som ligger under plattan ska bort men har testat det o det knakar fortfarande... så de e ej problemet

http://www.garaget.org/gallery/archive/38872/274962_mra3c2.jpg
där har ni gamla dämpare + detaljer.. den svamp liknande passar ej på dem nya fjädrarna för dem e för stora i diameter för o gå in i fjädern.. men övre lagret har ja lagt på silverplattan o den passa..

http://www.garaget.org/gallery/archive/38872/274963_blz5vx.jpg
tog ett kort hur de ser ut underifrån...
Senast redigerat av icce (8 mars 2008)

Sök