2402
Sök

Dyrt med försäkringar!

442 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
LazerHawke skrev:
snackat me mitt försäkringsbolag å han där sa att det är lugnt så jag fattar inte va alla moralnissar här snackar om "det är fel göra så" "man ska ha råd å ha bil" å blablabla ring försäkringsbolagen å hör med dom och förklara hur det ligger till och fråga då vad som gäller istället för att leka moralnissar och tro en massa......

svaret kan du endast få av försäkringsbolaget....

de gjorde jag ju med folksam, och det va förbjudet så klart.. dom förlorar ju massa med pengar på att vi krockar så dom har inte råd att betala ut. Man ska nog ringa till olika bolag minst 3 ggr till samma och inte prata med samma person så lär det nog finnas non som säger sanningen, man ska spela in samtalet och begära namn på dom om dom säger det är okej att fuska för då borde dom inte kunna säga ngt iframtiden.

874 Inlägg
8 mars 2008
LazerHawke skrev:
är det någon här som råkat ut för att inte få ut nåt pga att morsan farsan haft bilen på sig eller?

Jag hade inbrott i Calibran, blev av med stereo å grejer för ca 3k, och ventilations rutan kosta mig mig typ 3å5. totalt kostade det väl ca 6-7k, inte så mycket jag vet. Men det sved tillräckligt nog.
Fick inte en krona av föräkringsbolaget. Bilen stog på min kära Mormor.

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

1 268 Inlägg
8 mars 2008
hummer89 skrev:
LazerHawke skrev:
snackat me mitt försäkringsbolag å han där sa att det är lugnt så jag fattar inte va alla moralnissar här snackar om "det är fel göra så" "man ska ha råd å ha bil" å blablabla ring försäkringsbolagen å hör med dom och förklara hur det ligger till och fråga då vad som gäller istället för att leka moralnissar och tro en massa......

de gjorde jag ju med folksam, och det va förbjudet så klart.. dom förlorar ju massa med pengar på att vi krockar så dom har inte råd att betala ut. Man ska nog ringa till olika bolag minst 3 ggr till samma och inte prata med samma person så lär det nog finnas non som säger sanningen, man ska spela in samtalet och begära namn på dom om dom säger det är okej att fuska för då borde dom inte kunna säga ngt iframtiden.

okej men seriöst varför snackar ni om det det är ofantligt många i samhället som inte har bilen på sig själv.... till och med äldre gubbar som har bilen på kärringens namn men kör den dagligen?
nä fan lägg ner denna tråd nu fan det börjar bli för mkt asså.... det gnälls över att unga lägger försäkringen på morsan farsan eller nån annan äldre i familjen.... när även äldre köper bil och sätter den på sin fru eller man beroende på....

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 mars 2008
hummer89 skrev:
Man ska nog ringa till olika bolag minst 3 ggr till samma och inte prata med samma person så lär det nog finnas non som säger sanningen, man ska spela in samtalet och begära namn på dom om dom säger det är okej att fuska för då borde dom inte kunna säga ngt iframtiden.

Det som kommer säga är att det är olagligt att spela in ett samtal utan att den andra parten vet om det.
Alltså kommer du inte få ut så mycket av dina olagliga inspelningar.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
8 mars 2008
Micke754 skrev:
Där sa dom iaf att ca 60-70% av alla krocker sker av samma personer som brukar krocka ofta.. Om det stämmer är det ju helt sjukt att resterande människor som aldrig eller nästan aldrig krockar ska få skyhöga premier pga dom där 70% som absolut inte kan köra bil verkar det som..

Säger ju inget som helst om hur många personer det rör sig om, eller hur? Om du inte har en ren siffra vill säga.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

442 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
John87 skrev:
hummer89 skrev:
Man ska nog ringa till olika bolag minst 3 ggr till samma och inte prata med samma person så lär det nog finnas non som säger sanningen, man ska spela in samtalet och begära namn på dom om dom säger det är okej att fuska för då borde dom inte kunna säga ngt iframtiden.

Det som kommer säga är att det är olagligt att spela in ett samtal utan att den andra parten vet om det.
Alltså kommer du inte få ut så mycket av dina olagliga inspelningar.

jag vet tongue Men man kan begära skriftligt papper på det med underteckning.... Och får man inte det så skiter man i det bolaget..

1 082 Inlägg
8 mars 2008
LazerHawke skrev:
är det någon här som råkat ut för att inte få ut nåt pga att morsan farsan haft bilen på sig eller?

Vet att det är fler än en på autopower som har råkat ut för det.. + någon med mc har jag för mig.
Googla "skenförsäkring" så lär du få läsning för en vecka.

1 082 Inlägg
8 mars 2008
LazerHawke skrev:

Åter igen! Den du kom i kontakt med kan jag nästan garantera var en f-säljare, dvs ingen som sitter dagarna i ända och skadereglerar och Vet vad som verkligen gäller, lagstadgat osv.
F-säljaren vill bara ha dig kvar till varje pris (drar in pengar på dig) och vill inte "skrämma" dig att byta bolag. Skulle han sagt "Du kommer inte få ut något på försäkringen", då skulle jag tippat att du ändrat din åsikt. Och det är just det där med att f-säljaren Vet att det är Ditt eget ansvar att se till att du köper rätt försäkring på rätt bil (som ägs/brukas av rätt person), som gör att han i princip kan säga vad som helst till dig. Du är den som åker dit på det!! Inte han... han drar bara in pengar i sin kontorsstol.

1 082 Inlägg
8 mars 2008
hummer89 skrev:
Morge skrev:
Många som inte vill göra rätt för sej. Har man råd köpa en bil ska man fan ha råd försäkra den oxå. Vem köper bil utan att ha med d i budgeten?
Finns för många snorungar som åker dyra bilar som inte är rätt försäkrade.

snorungar........... Skyll INTE på oss när det är ens föräldrar som går med på det! samma sak med sprit/trimmade moppar etc. Jag kmr personligen inte göra detta på mina ungar fast då kmr det nog inte ens va möjligt att äga bil ändå, hade annars pröjsat åt dom.

"Sådan far, sådan son" eller "man blir som man umgås"... många borde inte ha barn, helt enkelt.
Men mest av allt, folk borde veta bättre.

1 268 Inlägg
8 mars 2008
Bla bla bla det snackas så mkt om allt men ingen som tänkt på att det fuskas me extremt mkt mer än vad ni tänker på....

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 mars 2008
LazerHawke skrev:
Bla bla bla det snackas så mkt om allt men ingen som tänkt på att det fuskas me extremt mkt mer än vad ni tänker på....

Ahaa.. Så det gör det okej då?

Det rånas mycket banker också. Måste vara okej för mig att göra det också.
Många som blir mördade. Antar att det gör det okej också.

Dålig jämförelse kanske. Men samma princip.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 703 Inlägg
8 mars 2008
LazerHawke skrev:
hummer89 skrev:
LazerHawke skrev:

okej men seriöst varför snackar ni om det det är ofantligt många i samhället som inte har bilen på sig själv.... till och med äldre gubbar som har bilen på kärringens namn men kör den dagligen?
nä fan lägg ner denna tråd nu fan det börjar bli för mkt asså.... det gnälls över att unga lägger försäkringen på morsan farsan eller nån annan äldre i familjen.... när även äldre köper bil och sätter den på sin fru eller man beroende på....

Lugna ner dig lite nu tuffing.
Ett äldre par, eller ett gift par, sambos, eller vafan som helst som har en bil i hushållet har båda egenintresse av bilen samt brukar den inom hushållet.
En 18åring med en calibra som står på sin mormor... ofta mormor är ute med calibran?
Förstår du skillnaden?
Senast redigerat av henkebenke (8 mars 2008)

1 082 Inlägg
8 mars 2008
LazerHawke skrev:
hummer89 skrev:
LazerHawke skrev:

Par som är sambos eller gifta får bruka varandras bilar utan att det gör något. Har lite grann med att den ekonomiska biten i par blir en annan än far-son/dotter eller mor-son/dotter, men detta kan du läsa själv i det finstilta nedan.
Det här kan du läsa på i princip vilket f-bolag som helst:
"Försäkringen avser endast ditt eget lagliga ekonomiska intresse som försäkringstagare och ägare till den
försäkrade egendomen. Skulle det visa sig att det är någon annan än du som äger bilen gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte betalas vid inträffad skada. Ovanstående gäller dock inte om denne är din make/registrerad partner eller sambo, förutsatt att ni är folkbokförda och bosatta på samma adress."

1 082 Inlägg
8 mars 2008
henkebenke skrev:
LazerHawke skrev:
hummer89 skrev:

Ett äldre par, eller ett gift par, sambos, eller vafan som helst som har en bil i hushållet har båda egenintresse av bilen samt brukar den inom hushållet.
En 18åring med en calibra som står på sin mormor... ofta mormor är ute med calibran?
Förstår du skillnaden?

Vem som helst borde förstå skillnaden, om man läst tråden. wink

ElectroRaggare
885 Inlägg
8 mars 2008
Vill man ha en fin bil får man pröjsa därefter.
Jag har min helförsäkrad, det kostar, men vill man vara fin får man lida pin.
+ den är inte billig att köra heller..
Sen blir man så glad när försäkringen höjs 30% och skatten höjs 45% samntidigt på en kort  period.

Har man inte råd att köra sin drömbil ska man inte ha den. Punkt slut.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

Smålänning
7 883 Inlägg
8 mars 2008
Trafikförsäkringen vet alla vad den ersätter ju, eller hur? Skador på motparten, alltså, kör du på en fotgängare så ersätter trafikförsäkringen det. Kör du på en annan bil så ersätter trafikförsäkringen bilen du kör på och personskador på dem i bilen.
Skenförsäkrar man då, så kan f-bolaget kräva tillbaka ALLA pengar de betalat ut i ersättning. Säg då att du kört på någon med en porsche eller liknade dyr bil, och även orsakar personskador på den/de i bilen. Skadorna kanske uppgår till flera hundra tusen. OM bolaget då uptäcker att bilen är skenförsäkrad så att dom kräver tillbaka ALLT så är det ju helt plötsligt en rätt dålig affär att sätta bilen på någon annan bara för att smita från de sista tusenlapparna... wink
Jag tycker iaf att det verkar billigare att pynta 15 000 på ett år för att få en försäkring som täcker... hmm

Micke754 skrev:
Jag ringde en försäkringsagent som skulle hitta dom billigaste försäkringsbolagen åt mig.. Dom kollar igenom ALLA bolag och det billigaste var 21 700kr eller nått sånt.. Jag bor i stan, har haft körkort i ett halvår, har en turbobil, bilen står på gatan, inget larm, ingen startspärr, osv osv.. snordyrt.. Morfar har 30+ skadefria år, bor på landet, är 81 år, har bilen i låst garage osv osv.. vilket resulterar i att det kostar 4000/ helår istället för dom 22 000 som jag skulle få betala.

Här lurar du ju även delkaskoförsäkringen genom att få bolaget att tro att bilen står i låst garage på landet när den står på gatan i stan...
Blir den stulen eller utsatt för skadegörelse så lär du inte få ett öre om dem kommer på att du är huvudsaklig brukare...

Men men, jag bryr mig inte tongue Jag räknar innan så att jag vet att jag har råd wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 639 Inlägg
8 mars 2008
Man får ta skiten i början och bygga upp en bonus och förtroende med åren... Jag har alltid försäkrat både bilar och mc på mig själv...
Det finns en enkel andledning till att 18 åringar får skyhöga premier, de är PHETTTT överrepresenterade i skadestatistiken. Lite elakt kan man säga att "som man bäddar får man ligga"
Skulle 18+'are ha samma skadestatistik som 40 åringar skulle de oxå ha samma premie, inget att snacka om...
SKENFÖRSÄKRING är livsfarligt, vet flera fall där folk blivit nekade ersättning och bolaget bara misstänkt utan att kunna bevisa ! Det är aldrig värt att snåla o ställa bilen på moster Hulda...
Senast redigerat av mrcelica (8 mars 2008)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

blacken
8 mars 2008
Mortalis skrev:
jonesono skrev:
Mortalis skrev:
Spela roll...ge fan i o krocka

I rest my case... men lycka till du!
Skapa bara ingen "jag skenförsäkrade min bil och f-bolaget lurade mig"-tråd, om det möjligen skulle hända något...

Ingen risk, e du bara sur för att du e en av de som gått på niten o betalar trippla premien eller och inte står ut med att andra inte går med på överpriserna? Och nej det har inte med åldersgrupp o göra då pensionärer orsakar mer olyckor och allvarligare sådana än ungdomar...

Det är inte bara olyckorna som kostar försäkringsbolagen utan dom som köper loss en coool bill/hoj, för att sedan komma på att ajaj den har jag inte råd med eller jag vill ha en annan/jag behöver cash, oops! den vart "snodd", få hit mina stålar förskringsbolaget.
Senast redigerat av blacken (8 mars 2008)

1 268 Inlägg
8 mars 2008
John87 skrev:
LazerHawke skrev:

Ahaa.. Så det gör det okej då?

Det rånas mycket banker också. Måste vara okej för mig att göra det också.
Många som blir mördade. Antar att det gör det okej också.

Dålig jämförelse kanske. Men samma princip.

har inte sagt att det är okej men men blir bara massa missunderstandings

1 268 Inlägg
8 mars 2008
jonesono skrev:
henkebenke skrev:
LazerHawke skrev:

Förstår du skillnaden?

Vem som helst borde förstå skillnaden, om man läst tråden. wink

yes

men i det fallet man bor på två olika adresser så e det ju klart helt olika saker

men om man bor under samma adress så kan dom inte säga nåt hur ska dom  veta att man inte lånade bilen vid olycks tillfället?

Sök