Calibra_nox> Fast du hade väl inte bältet på dig eller?
Jag hade nog bältet på mej Men jag läste också i instruktionsboken att Ford har "bältes-sträckare" eller vad de nu hette, att säkerhetsbältena töjs lite, och att bältes-rullen släpper ut lite av bältet för att mildra att man inte bryter några revben eller får några bestående ärr från bältet
Dock aktiveras endast bältessträckarna om airbagen löser ut ! Det styrs av samma "burk" som har hand om krock-kuddarna...
hmm .. bältessträckare stramar åt så man inte kommer från ryggstödet, därför man inte skall ha några tjocka jackor under bältet på vintern, bältessträckaren aktiveras inte den är mekanisk och sitter vi vajer eller hur denu stavas i stolsfästet i en kolv, när denna kolven känner särdrag på nåt visst kilo så löser den ut och snurrar ihop sig på nåt finnurligt sätt och drar bältet närmre kroppen.
Calibra_nox > titta på din calibra. skulle nästan misstänka att det sitter sånna kolvar på dina säten. hade jag vetat hur och om man kunde klistra in bilder här så hade jag gjort de på ett av mina säten som jag hade loss i sommras. Är nästan helt säker på att de är samma säten du och jag har i våra bilar, om du har orginal kvar då vill säga.
Jag hade nog bältet på mej Men jag läste också i instruktionsboken att Ford har "bältes-sträckare" eller vad de nu hette, att säkerhetsbältena töjs lite, och att bältes-rullen släpper ut lite av bältet för att mildra att man inte bryter några revben eller får några bestående ärr från bältet
Dock aktiveras endast bältessträckarna om airbagen löser ut ! Det styrs av samma "burk" som har hand om krock-kuddarna...
hmm .. bältessträckare stramar åt så man inte kommer från ryggstödet, därför man inte skall ha några tjocka jackor under bältet på vintern, bältessträckaren aktiveras inte den är mekanisk och sitter vi vajer eller hur denu stavas i stolsfästet i en kolv, när denna kolven känner särdrag på nåt visst kilo så löser den ut och snurrar ihop sig på nåt finnurligt sätt och drar bältet närmre kroppen.
NEJ ! Yttra dig inte när du inte har en susning om vad du pratar om...
Bältesförsträckaren sitter monterad på bältesrullen, det är en cylinder fylld med krut som antänds av samma typ av utlösare som antänder krutet i krock kudden. i Cylindern sitter en kolv som drar åt bältesrullen en liten bit. Denna pyrotekniska sträckare får sin signal från SRS enheten som i sin tur får sin signal från olika sensorer... Om man vill kan man kika på bältesrullen och se den avlånga cylindern märkt "PRETENSION SYSTEM"
Senast redigerat av mrcelica (23 december 2005)
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Dock aktiveras endast bältessträckarna om airbagen löser ut ! Det styrs av samma "burk" som har hand om krock-kuddarna...
hmm .. bältessträckare stramar åt så man inte kommer från ryggstödet, därför man inte skall ha några tjocka jackor under bältet på vintern, bältessträckaren aktiveras inte den är mekanisk och sitter vi vajer eller hur denu stavas i stolsfästet i en kolv, när denna kolven känner särdrag på nåt visst kilo så löser den ut och snurrar ihop sig på nåt finnurligt sätt och drar bältet närmre kroppen.
Calibra_nox > titta på din calibra. skulle nästan misstänka att det sitter sånna kolvar på dina säten. hade jag vetat hur och om man kunde klistra in bilder här så hade jag gjort de på ett av mina säten som jag hade loss i sommras. Är nästan helt säker på att de är samma säten du och jag har i våra bilar, om du har orginal kvar då vill säga.
NEJ ! Yttra dig inte när du inte har en susning om vad du pratar om...
Bältesförsträckaren sitter monterad på bältesrullen, det är en cylinder fylld med krut som antänds av samma typ av utlösare som antänder krutet i krock kudden. i Cylindern sitter en kolv som drar åt bältesrullen en liten bit. Denna pyrotekniska sträckare får sin signal från SRS enheten som i sin tur får sin signal från olika sensorer... Om man vill kan man kika på bältesrullen och se den avlånga cylindern märkt "SEAT PRETENSION SYSTEM"
förklara för mig hur man lägger in bilder här så ska jag bevisa mitt yttrande. Måste alla bilar vara lika dana?!
Strunta i detaljerna, det viktiga är väl ändå funktionen? Den stramar väl åt bältet ändå? och inte som nox skrev.. Jag vill veta, för jag är av uppfattningen att den stramar åt så du sitter hårdare.
Strunta i detaljerna, det viktiga är väl ändå funktionen? Den stramar väl åt bältet ändå? och inte som nox skrev.. Jag vill veta, för jag är av uppfattningen att den stramar åt så du sitter hårdare.
ja den stramar. den drar åt bältet ca 5 cm eller nåt.
Själv sitter jag aldrig med jacka under bältet när jag kör eller åker bil och drar alltid åt bäktet när ja knäppt de.
Strunta i detaljerna, det viktiga är väl ändå funktionen? Den stramar väl åt bältet ändå? och inte som nox skrev.. Jag vill veta, för jag är av uppfattningen att den stramar åt så du sitter hårdare.
ja den stramar. den drar åt bältet ca 5 cm eller nåt.
Själv sitter jag aldrig med jacka under bältet när jag kör eller åker bil och drar alltid åt bäktet när ja knäppt de.
Det är nästan regel att man knäcker några revben om man endast har en tunn t-shirt och sträckarn inte har belastningsbegränsning. Men det är en risk man får ta..
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....