2961
Sök

Avgasvärde Rx-7 94

21 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
hallå. besikta idag och fick problem med avgaserna

värde     Bilen        Rätt

CO          7,4           0,5
HC          999           100
co 2500   4,7            0,3
lambda   0,87           0,97-9,99

Frågan är hur jag gör för att få ner detta till normal nivå??????????????????
det är inte lite fel så fundera på om katten blitt överkörd lr det är fel på åmåls besiktnings grejer

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
11 mars 2008
när bytte du olja senast? hur går bilen i allmänhet? oroligtomgång? bytt tänddelar på sistone? spikar den?

21 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
ska byta olja imorgon då det gått ca 500mil. bytt tändstift går inte oroligt på tomgång

99 Inlägg
11 mars 2008
har du kollat så inte luftkompressorn är urkopplad? de är ganska standardmodd att koppla ur efter bes på sjuorna.
Senast redigerat av pr0ny (11 mars 2008)

2 201 Inlägg
11 mars 2008
grenröret. har du original eller extracor?
jag hade extractor o det blev oxå skit. sen, hur e katten. har du hål på avgasystemet

21 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
grenröret är orginal, ska kolla med luftkompressorn

21 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
oljan va ca 50 50 bensin/olja kan det va något

245 Inlägg
20 mars 2008
Motorn var ordentligt varmkörd? Tändkablar ok? Fel på lambdagivaren? lambdavärde på 0.87 tyder på att motorn går fett vad jag vet men luftfiltret är väl kollat? Sen en petitess men ok värde är gällandes lambda 0.97 - 1.03 vad jag vet.

245 Inlägg
20 mars 2008
matkar skrev:

???? Menar du att oljan är utblandad med bensin? Då lär du ha en motorrenovering att fundera på i sommar när bilen är avställd iom att cylindrar/kolvringar är så slitna så dom inte klarar miljögränserna.

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
20 mars 2008
olirc skrev:
matkar skrev:

???? Menar du att oljan är utblandad med bensin? Då lär du ha en motorrenovering att fundera på i sommar när bilen är avställd iom att cylindrar/kolvringar är så slitna så dom inte klarar miljögränserna.

Finns väll inga cylindrar på en wankel? :S eller har jag fel?

Sump Runk Rätt O Slätt!

245 Inlägg
20 mars 2008
HyperSonica skrev:
olirc skrev:
matkar skrev:

Finns väll inga cylindrar på en wankel? :S eller har jag fel?

Nä är det en Wankel finns det inga cylindrar utan en rotor med tätningar och då är det antagligen tätningarna som är dåliga men min vetskap om Wankel är väldigt begränsad då jag aldrig ägt nån.

761 Inlägg
21 mars 2008
matkar skrev:
hallå. besikta idag och fick problem med avgaserna

värde     Bilen        Rätt

CO          7,4           0,5
HC          999           100
co 2500   4,7            0,3
lambda   0,87           0,97-9,99

Frågan är hur jag gör för att få ner detta till normal nivå??????????????????
det är inte lite fel så fundera på om katten blitt överkörd lr det är fel på åmåls besiktnings grejer

Din bil går väldigt fett. Eftersom du inte skriver att motorlampan är tänd så lutar det snarare mot att lambdasonden inte är riktigt hundra. Risken för att katten bränner är ganska stor då det är ganska så ordentligt fel. Svårt att säga annars,, är inte så inläst på hur wankelmotorn är konstruerad men avseende på avgaserna.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

83 Inlägg
21 mars 2008
Kolla TPS'en också (Throttle Position Sensor), den ska ge typ 0,5-0,7V vid stängt gasspjäll och typ 4,5V vid fullt öppet spjäll har jag för mig.. När man kollar det så ska man öppna spjället med handen och inte med gaspedalen.. Står TPS lite fel så vet inte datorn hur mycket spjället är öppet och då kan den gå fett, den är väldigt känslig.

Luftkompressorn=luftpumpen slår i vanliga fall av över 2500rpm men man kan koppla den direkt på battteriet vid besiktning så att den går hela tiden, det hjälper också. Tänk bara på att ha en strömbrytare eller nåt så att den inte står på när bilen är avstängd för då tar batteriet slut fort. Kolla också så att röret från luftpumpen till katalysatorn inte är krökt eller nåt på vägen så att det är stopp i röret.

Sen är det nog k-sprit som gäller! Wankel har ju ganska ofta problem med avgasvärden..

MVH Henke
Senast redigerat av HenkeLindbom (21 mars 2008)

Henke Lindbom
Mjölby
Mazda RX-7 -93 vänsterstyrd, Saab 900 SE V6 vinterbil, Yamaha R1 -03 leksak!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 84&p=1

21 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
det som hände i vintras när jag hållde på att köra in ut bilen ur garaget blev den sur, jätte sur, den spruta in bensin hela tiden jag vred på nyckeln och till slut rann det över, bytte då tändstiften. åkte och besikta gick åt helvete sen bytte jag olja filter, ska göra en avgastest nu i veckan och om ddet blir fel byter jag lambda sond, annars blir det k sprit

2 Inlägg
21 mars 2008
ajdå detta låter inge bra, kan ju va lambda sonden lr katten som de e fel på..Men de finns även risk att de e dags  för en motorrenovering.. kompisen hade problem med sin rx-7a han skulle me byta olja å de var med 50/50 bensin å olja men för han så blev de motorrenovering å nytt block..men hoppas att du har tur så att du slipper en motorrenovering för de e rätt dyrt å renovera en sån motor sa kompisen...

21 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
jo men jag körde max 1,5 mil med den blandningen och jag körde inte max så jag tror och hoppas att det inte är det

2 Inlägg
21 mars 2008
okok..får hoppas de inte e nått allvarligt fel då..hoppas de e lambda sonden  som de e fel på isf..

21 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
skulle tro att det är lambda sonden som gått åt helvete

21 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
besikta den igen nu med bytt olja och värdena har sjunkit lite men lång ifrån godlända så det blir k-sprit nu

21 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
hur mycket k-sprit ska man ha i tanken då???

Sök