Svårt att lägga i ettan

Carolinew
13 mars 2008 · 25 Inlägg

Ja på senare tid har ettans växel och ibland även backen blivit skitsvår att få i ibland. Vissa gånger får jag hålla på i evigheter innan jag får i ettan vilket är skitjobbigt om man står vid ex.vis trafikljus och har bilar bakom...

Vad kan det bero på och vad gör man åt det?

Bilen är en Audi A3 1,8 -00 i annars väldigt fint skick, har gått ca 13300 mil.

Xoff Volvo tönt... =)
13 mars 2008 · 2 344 Inlägg

kolla växellåds fästerna, om något e helt slut kan det resultera i att lådan sitter lite snett vilket gör att stagen till spaken inte gör riktigt som man vill...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
dan-kristian
15 mars 2008 · 518 Inlägg

kopplingen är nog lite dålig,kopplar inte ur riktigt och då blir det lite belastning på låda som gör att det är svårt att få i växeln stillastående.. prova att varva upp motorn och när motorvarvet skjunker så lägg i ettan.går ettan i lättare när bilen rullar lite så är nog kopplingen som spökar.................

volvo_Tobias
15 mars 2008 · 687 Inlägg

på min 240 måste jag stå helt stilla för att få i ettan, rullar man lite så måste man nästan vålda i ettan.

JonasHalt
15 mars 2008 · 699 Inlägg

kan vara växelreglaget som behöver smörjas, eller dåliga upphängningar..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
thorsten78
15 mars 2008 · 7 Inlägg

Hej är de specielt när den är kall? jag hade de problemet med min audi a4 då va de specielt när den va kall.hade svårt att få i tvåan å trean. de visade sig att dom antagligen helt i fel olja i den p servicen. fick tipset av en att byta till redline olja i växelådan sen blev allt bra....

BMW STULEN 25/10 2012 "E61 M SPORT" (2006)
Audi GT Coupe "GT COUPE" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang