Hårdare tag mot fildelare

strid_1985
14 mars 2008 · 141 Inlägg

fan ska jag och frugan få lov att köpa en varsin fil till frukosten nu oxå, vart är detta land på väg...
haha haha eller?smile

Hamilton
14 mars 2008 · 8 873 Inlägg

Maizer skrev:

Hamilton skrev:

Rushman skrev:

Word! Det är folkets vilja som styr, så kommer det alltid att vara, det VI (majoriteten) anser är det som gäller. Sen kan Riksdagen sitta å komma på hur mkt lagar dom vill, det kommer aldrig gå igenom om dom inte har svenska folket bakom sig.

Synd bara att Svenskarna snart är en minoritetsgrupp, men du har säkert en bra förklaring på det också.
Lika bra vi låter garaget.org´s medlemmar styra landet, ja menar det blir ju bara en annan färg på skiten....

Varför kommer denna skiten i varenda jävla tråd? För helvete ut och demonstrera med nazisterna då, ni behöver inte skriva denna skit i VARENDA JÄVLA TRÅD, detta är en tråd om fildelning, hur lyckas du ens?

hehe..ja du tolkar det på det sätet du, men läs vad jag skriver i stället.

Fotograf på tierpidag.se
Germax
14 mars 2008 · 12 086 Inlägg

Maizer skrev:

Hamilton skrev:

Rushman skrev:

Word! Det är folkets vilja som styr, så kommer det alltid att vara, det VI (majoriteten) anser är det som gäller. Sen kan Riksdagen sitta å komma på hur mkt lagar dom vill, det kommer aldrig gå igenom om dom inte har svenska folket bakom sig.

Synd bara att Svenskarna snart är en minoritetsgrupp, men du har säkert en bra förklaring på det också.
Lika bra vi låter garaget.org´s medlemmar styra landet, ja menar det blir ju bara en annan färg på skiten....

Varför kommer denna skiten i varenda jävla tråd? För helvete ut och demonstrera med nazisterna då, ni behöver inte skriva denna skit i VARENDA JÄVLA TRÅD, detta är en tråd om fildelning, hur lyckas du ens?

HAHA.. jag bara älskar brutalitet!

Sushikocken Sleeper
14 mars 2008 · 3 084 Inlägg

Men hur är det  med videoapparater då? om det går en hyfsat ny film på tv:n som jag spelar in (vilket ju är lagligt)  och sen laddar jag ner samma film (vilket icke är lagligt). Lagligt sålänge man har orginalfilmen (som jag likagärna kunde spelat in lagligt och lagt över på datorn).
Om jag säger såhär om jag kan bevisa att filmen jag laddat ner har gått på min digitalbox är inte det då lagligt då jag likagärna kunde spelat in den?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Maizer
14 mars 2008 ·

Hamilton skrev:

Maizer skrev:

Hamilton skrev:

Synd bara att Svenskarna snart är en minoritetsgrupp, men du har säkert en bra förklaring på det också.
Lika bra vi låter garaget.org´s medlemmar styra landet, ja menar det blir ju bara en annan färg på skiten....

Varför kommer denna skiten i varenda jävla tråd? För helvete ut och demonstrera med nazisterna då, ni behöver inte skriva denna skit i VARENDA JÄVLA TRÅD, detta är en tråd om fildelning, hur lyckas du ens?

hehe..ja du tolkar det på det sätet du, men läs vad jag skriver i stället.

Jag läste, fanns noll värde i det du skrev, förutom just att blattarna tar över sverige, som hade ungefär noll värde i en diskussion angående fildelning. Vilken nolla.

Hamilton
14 mars 2008 · 8 873 Inlägg

Maizer skrev:
Vilken nolla.

Bra då finns det minst 2st här...
Mitt inlägg var ju ett svar på ett tidigare inlägg, men det begrep ju du uppenbarligen inte.
inga vidare kommentarer fån mig i den här tråden

Fotograf på tierpidag.se
Hee-Maan
14 mars 2008 · 3 113 Inlägg

tråden börjar gå mot lås-stadiet.. hmm

att ni orkar..

Semper Fi
Maizer
14 mars 2008 ·

Det hade inget värde då folket fortfarande är en del av Folket. Jag antar att du inte är så påläst, så jag accepterar dessa otroligt fåniga felsteg. Man måste även acceptera de obildade.

Akka
14 mars 2008 · 1 174 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Hamilton skrev:

Big_JN skrev:

Hade dom slutat ge ut så mycket skit så hade dom kanske tjänat mer!

Kan ju upplysa dig om att allt som ges ut inte är tvunget att införskaffas...
Det som du klassar som skit kanske är just det som jag vill ha cool

Bara till att köpa det då ju wink


Jag är inte rädd för att erkänna att jag laddar ner rent oheligt mycket program, spel, musik, film, whatever *men* tack vara att jag laddar ner så mycket så hittar jag också väldigt mycket jag vill ha och det jag vill ha köper jag.

Senast köpte jag nog skivor för ca 1700kr bara för att ersätta pirat-material med äkta vara.

Jag säger bara såhär:

"Nothing beats a quality original".

Håller me dig å jag gör samma sak! liksom inte fan skulle jag köpa en basshunter skiva men därimot kanske en judas priest skiva som är bra om man har laddat ner den!

Phaetoon
14 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Hamilton skrev:
Synd bara att Svenskarna snart är en minoritetsgrupp, men du har säkert en bra förklaring på det också.
Lika bra vi låter garaget.org´s medlemmar styra landet, ja menar det blir ju bara en annan färg på skiten....

Jag vet inte exakt vad du syftar på.
En av mina tolkningar är att du syftar på United States of Europe. En annan är att Alliansen har makten just nu och att det finns många vänster-människor här (eller piratpartister?)

Jag vill gärna att du förklarar ditt inlägg.

För "minoritet" + "färg på skiten" kan tolkas på ett väldigt rasistiskt sätt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
14 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Jag är väl inte världens lagligaste människa när det gäller nedladdning/uppladdning.
Så länge man gör det utan vinnings skull så tycker jag att man ska få fortsätta med det.
Iaf när det gäller musik. Sen kan väl dom som vill donera pengar? För gillar man musiken så betalar man. Om man kan. Right?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
BOLUND bonntrimmare
14 mars 2008 · 655 Inlägg

tänk ochså på att de finns många artister som inte blivit kända och som vi säkert inte skulle hört talas om om de inte skulle gå att dela filer hehehe

laika
14 mars 2008 · 410 Inlägg

Asså jag tror att folk som säger att fildelning m.m. är stöld inte riktigt förstår hur nöjesindustrin fungerar. När första kassetterna kom ut så blev hela nöjesindustrin nojjig för att dom skulle förlora så förbannat mycket pengar på kassetter. Det tog inte lång tid tills dom krävde att man skulle göra det olagligt helt och hållet att tillverka kassetter. Sen såg dom möjligheten att tjäna pengar då vände dom sida helt och hållet och istället började sälja sina egna filmer m.m. på kassett och då började dom tjäna massviss med pengar. Samma med kabeltv blev en jävla hysteri när det kom men sen lärde sig industrin att tjäna pengar på det med.

Fildelning är nästa steg i utveckling industrin får anpassa sig efter marknaden och inte tvärtemot. Det är inte stöld att ladda ner det är mer ett sätt att visa industrin att det inte går att ta 170:- för en skiva när dom gott och väl skulle klara sig med 100:- Det kommer inte dröja länge förän musikindustrin och filmindustrin inser det. Ett exempel är radiohead som släppte sin skiva på nätet GRATIS för nedladdning men folk fick välja att betala för den. Den skivan blev en hit för radiohead och dom håvade in ganska bra med pengar och skippa alla giriga fickor däremellan.

Och till alla som tycker att Fildelning är stöld så kan ju ni låta bli att köpa allt som är kopierat ni inser inte själva vilka hycklare ni är. Jag menar jag kan gott och väl påstå att ni äger pirateratgods. Jag menar heter det inte piratkopia dom delarna som biltema säljer. Nästan alla bildelar som säljs finns som just piratkopia tycker alla ni moralpoliser att vi ska bojkotta det med. För inte snacka om all annan skit som säljs som är rena kopior på andra varor. Jag kan garanterat säga att varje svensk innehar någon form av vara som innebär piratkopiering av en ursprunglig vara.

Skoda Fabia (2000)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
14 mars 2008 · 3 404 Inlägg

Filmer jag sett på bio, musik jag hört på radio samt serier jag sett på tv har jag ju en gång BETALAT till att se. Om jag nu skulle sätta mig och reca på ett band som Herr Ponten troligtvis gjort i sin ungdom så är det hur lagligt som hellst men när jag däremot tankar det så blir det olagligt. JAG HAR REDAN BETALAT FÖR ATT HÖRA/SE SÖRJAN! Måste jag betala flera gånger för samma matrial?

Jag skulle hävda att fildelningen vidgar konsumenten och därav en vinnst för branchen. Gillar man matrialet vill man ju självklart stödja artisten (dock sällan skivbolagen) och därav köper man det i den mån det nu går. Att sätta stopp för fildelningen som sådan skulle få t.ex. databrenschen samt ISP på -. Få skulle behöva 1tb hdd, 50pack DVD/r skivor, mer än 0,5/0,5 Mbit så...

Jag säger som jag alltid sagt: åt HELV**E med Ponten! Om någon skulle börja tänka för en gångs skull så kanske vi skulle slippa pynta för att polisen jagar var och varannan 15åring och självklart alla andra x antal miljoner som ägnar sig åt det bara i SVERIGE! För att få ett slut på detta måste internet stängas ned, och det vet jag inte hur man skulle klara tongue Alltid värt ett försök, ellerhur Mr. Ponten med besättning?!

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
14 mars 2008 · 3 404 Inlägg

laika skrev:
Asså jag tror att folk som säger att fildelning m.m. är stöld inte riktigt förstår hur nöjesindustrin fungerar. När första kassetterna kom ut så blev hela nöjesindustrin nojjig för att dom skulle förlora så förbannat mycket pengar på kassetter. Det tog inte lång tid tills dom krävde att man skulle göra det olagligt helt och hållet att tillverka kassetter. Sen såg dom möjligheten att tjäna pengar då vände dom sida helt och hållet och istället började sälja sina egna filmer m.m. på kassett och då började dom tjäna massviss med pengar. Samma med kabeltv blev en jävla hysteri när det kom men sen lärde sig industrin att tjäna pengar på det med.

Fildelning är nästa steg i utveckling industrin får anpassa sig efter marknaden och inte tvärtemot. Det är inte stöld att ladda ner det är mer ett sätt att visa industrin att det inte går att ta 170:- för en skiva när dom gott och väl skulle klara sig med 100:- Det kommer inte dröja länge förän musikindustrin och filmindustrin inser det. Ett exempel är radiohead som släppte sin skiva på nätet GRATIS för nedladdning men folk fick välja att betala för den. Den skivan blev en hit för radiohead och dom håvade in ganska bra med pengar och skippa alla giriga fickor däremellan.

Och till alla som tycker att Fildelning är stöld så kan ju ni låta bli att köpa allt som är kopierat ni inser inte själva vilka hycklare ni är. Jag menar jag kan gott och väl påstå att ni äger pirateratgods. Jag menar heter det inte piratkopia dom delarna som biltema säljer. Nästan alla bildelar som säljs finns som just piratkopia tycker alla ni moralpoliser att vi ska bojkotta det med. För inte snacka om all annan skit som säljs som är rena kopior på andra varor. Jag kan garanterat säga att varje svensk innehar någon form av vara som innebär piratkopiering av en ursprunglig vara.

Läs och lär, här har vi en till som använt huvudet, håller med 100%!

Volvo kommer gå i konkurs för att alla köper delarna på FELtema lol

Senast redigerat av TenZer (14 mars 2008)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
civic Naturally Aspiranted
14 mars 2008 · 543 Inlägg

en skiva kostar ca 159:-
Artisten får hela 9 (NIO) kronor per såld skiva, det kan jag inte direkt kalla stöd/rättvist.
Vill man stödja en artist köper man merchandise och går på dennes konsert.

Skulle aldrig få för mig att betala för skit som Darin, Idol Ola, Petter eller Lillasyster.
Samma jävla skit år efter år, texterna är totalt värdelösa, och stå som ett fån på scen å kräka ur sig  obefintligt med skitmusik, det är inte jag intresserad av.
Spottar ut låtar på löpande band som man blir trött på efter 1 lyssning.
Köpte In Flames, Soilwork och Angels & Airwaves båda album vilka jag tyckte va värda att ha original.



Idag kan inte "artisterna" livnära sig på att sälja cdskivor, utan idag måste de jobba för pengarna vilket bara är bra. Ut och gör konserter för fan, det är ju det vi vill se.

"Tänk om Darin skulle behöva jobba på McDonalds vid sidan om sin stooora musik karriär, gud va hemskt! stackars pojke, måste ut i verkligheten".

Band som är värda att betala för är tex; Muse - Angels and Airwaves - RATM - Rammstein - Metallica å Iron Maiden.. bland annat. Vilken Svensk artist kan ens komma i närheten av dem?

Angående Topic: Det finns alltid alternativa vägar runt om.

MGW
14 mars 2008 · 9 Inlägg

Ha koll på vad det är de föreslår nu.
Upphovsrättsorganisationer ska alltså kunna dra in fildelare i civilrättsmål där bevisbördan är obefintlig.
I brottsmål dög ju en skärmdump så vad räcker nu? att dem lovar att de säger sanning?

I många fall u bla USA där dem har denna modeln som föreslås så hotar dem fildelare med skyhöga skadeståndskrav om de inte gå med på att betala in en mindre summa till dem (förlikning) = utpressning.

Rättsväsendet kommer att bli kraftigt satt ur funktion om denna lagen går igenom.
Undrar om jag kan få lite lagar skräddasydda efter min intressen???

Ena Colaberoende
14 mars 2008 · 1 219 Inlägg

Jag köper det jag verkligen vill ha pg.a intresset vare sig det är film eller musik.
Tankar det jag är nyfiken på och det skapar nyfikenhet för andra grupper samt regisörer.

En skiva för 20 år sedan kostade nog en hel del i teknikkostnad mot vad den gör idag.
Ändå ökar mediepriset på både dvd och cd.

Jag slet som Discjockey i 14 år och har nog gett mina pengar till skivindustrin så det räcker nu.
Köpte verkligen allt men slutade pg.a att det kändes som att jobba i motvind. Det man tjänade gick till att handla nytt.

Börjar gärna betala igen men om skivindustrin mottog den nya tekniken så hade allt blivit billigare samt att dom kunde räkna med större inkomster i kassan också.

/Ena

Mirano
14 mars 2008 · 263 Inlägg

Ja stackars puff daddy, mel gibson, brad pitt mfl. De lider nog verkligen i sina stora mansion med ferrari bilar osv. Seriöst behöver de mer pengar? Tycker de verkar klara sig rätt bra som det är. Skulle man köpt all musik man lyssnar och alla filmer man ser så hade man varit ganska ruinerad nu, varför är det sagt att man måste tjäna miljoner, miljoner och åter miljoner på att jobba med ett yrke som man verkligen tycker om. För jag tror de flesta artister och skådespelare trivs rätt bra med vad de gör även om det kanske kan vara jobbigt ibland med, men.. vilka arbeten är inte jobbiga ibland? tongue

Tycker det är så löjligt, det finns väll så mycket annat politiker och poliser kan ägna sin tid åt istället. Inte för att gå förmycket offtopic men i min stad kommer inte ens polisen och tittar om det varit inbrott, men sätta dit arbetare som råkar köra för fort hem från jobbet de kan de tongue

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
14 mars 2008 · 3 404 Inlägg

MGW skrev:
Ha koll på vad det är de föreslår nu.
Upphovsrättsorganisationer ska alltså kunna dra in fildelare i civilrättsmål där bevisbördan är obefintlig.
I brottsmål dög ju en skärmdump så vad räcker nu? att dem lovar att de säger sanning?

I många fall u bla USA där dem har denna modeln som föreslås så hotar dem fildelare med skyhöga skadeståndskrav om de inte gå med på att betala in en mindre summa till dem (förlikning) = utpressning.

Rättsväsendet kommer att bli kraftigt satt ur funktion om denna lagen går igenom.
Undrar om jag kan få lite lagar skräddasydda efter min intressen???

En trovärdig printscreen fixxar jag på en kvart för i helsike! Ponten & Co skyr inga medel, om de va någon som skulle skaka galler så är de det svinet! Det faktum att de själv gör olagliga handlingar (bla dataintrång) för att "få fast" en stackare gör ju inte saken bättre!

Mediabranchen har bara sig själv att skylla som du säger. Var priset rimmligt från början så skulle fildelningsnätverk kanske inte vara påkommna idag, eller i vart fall inte lika stora. Att pynta 250spänn för en film och 200 för en cd är värsta rånet! Och det faktum att artisten inte får många % av de pengarna gör ju en JÄTTESUGEN på att stödja skivbolaget, ellerhur?

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang