3588
Sök

Bränsleproblem Volvo 745-88 B230F

snel hest
152 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#1
Tjena!
har ett lurigt fel på min volvo 745-88! Igår åkte jag o tankade, när jag sedan skulle hoppa in i bilen o åka iväg så vägrade den starta!
Den gick igång på startgas men dog direkt, sedan började relät låta som fasen typ *bzzzzz* och kännde man på det så kännde man att det jobbade som fan.
Åkte hem o skulle bogsera hem den idag, när ja kom dit så hoppa den plötsligt igång. Kom ca 3-4km, sen dog den igen o relät började låta konstigt igen. Har testat 2 andra relän o det var samma visa där!
Tänkte kortsluta relät och se om pumpen funkar, men vill inte förstöra nåt annat. Så är det någon som vet hur man kortsluter relät så man kan testa pumpen?

Kan tillägga att den gått rätt konstigt det senaste, typ som att den inte fått bensin som den skulle.. Men har dock funkat hela tiden ändå!
Motorn är en B230F

mvh


snel hest
152 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#2
Har letat lite fel nu, någonstans så kortlsuter kablarna till bränslepumpen... Hur fan ska man lyckas byta kablarna? Är ju inte enkelt att komma åt o följa sladdarna som går upp i elhärvan sad


Blivande Livgardist
5 Inlägg
16 mars 2008
#3
Hade samma fel på min 740 -85. Du kanske inte behöver byta ut hela kablarna, prova med att endast byta ut kontakterna vid pumpen,(antar att det sitter pump under bilen för dem går utan pumpen i tanken). Det brukar vilja bli skit å ärj där.  Jag gjorde egna av rundakabelskor.
Lycka till

Lars

Sundsvallsbo på skattesedeln, Stödebo i själ å hjärta

snel hest
152 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#4
VW_Andersson skrev:
Hade samma fel på min 740 -85. Du kanske inte behöver byta ut hela kablarna, prova med att endast byta ut kontakterna vid pumpen,(antar att det sitter pump under bilen för dem går utan pumpen i tanken). Det brukar vilja bli skit å ärj där.  Jag gjorde egna av rundakabelskor.
Lycka till

Lars

Mjo, men jag testade att koppla ur sladdarna vid en koppling uppe i bilen. Det var kortslutning där också tyvärr. hmm


17 Inlägg
17 mars 2008
#5
hej jag har hafft samma problem med min 745a mitt fel satt bak i bagarset under luckan som du hittar under golvet där går det kablar med in i pumpen i tanken mina kablar va skadade så vi fick koppla om där bak så nu funka min bil fin fint ta å kolla där bak du me kan vara de felet..

snel hest
152 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
#6
cobra80 skrev:
hej jag har hafft samma problem med min 745a mitt fel satt bak i bagarset under luckan som du hittar under golvet där går det kablar med in i pumpen i tanken mina kablar va skadade så vi fick koppla om där bak så nu funka min bil fin fint ta å kolla där bak du me kan vara de felet..

Mjo, men på min är problemet att det verkar kortsluta till "huvudpumpen" tongue


17 Inlägg
17 mars 2008
#7
ok.. då har jag inge mer tipps ennu

Blivande Livgardist
5 Inlägg
17 mars 2008
#8
Mjo, men jag testade att koppla ur sladdarna vid en koppling uppe i bilen. Det var kortslutning där också tyvärr. hmm

Du är säker på att det inte är någon vajsing ända uppe vid sockeln till Bränslerelät? Det räcker med att en av "väggarna" till kablarna har smältsönder eller något så får du en kortslutning. Inte allt för ovanligt.

Sundsvallsbo på skattesedeln, Stödebo i själ å hjärta

snel hest
152 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
#9
VW_Andersson skrev:
Mjo, men jag testade att koppla ur sladdarna vid en koppling uppe i bilen. Det var kortslutning där också tyvärr. hmm

Du är säker på att det inte är någon vajsing ända uppe vid sockeln till Bränslerelät? Det räcker med att en av "väggarna" till kablarna har smältsönder eller något så får du en kortslutning. Inte allt för ovanligt.

det är jag inte alls säker på!.. lyckas inte komma åt undersidan på relät bara sad


snel hest
152 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#10
uppdatering;
fick igång den häromdagen utan att jag gjorde nåt speciellt, helt plötsligt funka den bara. På tomgången kunde han stå rätt länge, men sen ställde jag han på 2500-3000rpm och först tände den lite fel verka det som och sedan blev det bara värre o värre. Efter 2min ungefär på rätt jämn gas så börja han gå ordentligt konstigt o relät lät lite smått. 30 sekunder senare dog han och relät börja låta igen... Vafan kan vara fel?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 mars 2008
#11
är du säker på att det är kablarna då så det inte är i pumpen det är kortis? annars är det ju bara att koppla ur dom gamla kablarna å dra nya ju smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

snel hest
152 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#12
turboforssen skrev:
är du säker på att det är kablarna då så det inte är i pumpen det är kortis? annars är det ju bara att koppla ur dom gamla kablarna å dra nya ju smile

Drar man direkt ström från batteriet så går pumpen smile... Jo, hade kunnat dra nya kablar. Men det verkar som nuvarande kablar går upp i elsystemet under instrument brädan o sen ner igen till relät istället för direkt till relät. Så ja vet inte vilka sladdar som är vilka i relä sockeln sad


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 mars 2008
#13
ett elshema löser det=)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

snel hest
152 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#14
turboforssen skrev:
ett elshema löser det=)

haha, mjo smile.. Du råkar inte veta vart man kan få tag på ett?

filmade lite också hur relät låter http://www.youtube.com/watch?v=dut8a1wtjEk
Senast redigerat av -Sjoblom- (18 mars 2008)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 mars 2008
#15
jag har smile men är på jobbet just nu men ska fixa det när jag kommer hem, om ingen har hjälpt dig med det innan=)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
18 mars 2008
#17
riv ur dom gamla kablarna o sätt dra ditt nya, du kan ju dra om dom om du vet vart alla kablar ska gå brukar oftast va lättare än att dra exakt samma som orginal...


Blivande Livgardist
5 Inlägg
19 mars 2008
#18
Om du vill köra bara pumpen kan du alltid brygga relät. Koppla ihop 30 och 87 så ser du om pupen går iallefall. Inte vet jag om det hjälper men bra att veta tongue

Sundsvallsbo på skattesedeln, Stödebo i själ å hjärta

snel hest
152 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#19
VW_Andersson skrev:
Om du vill köra bara pumpen kan du alltid brygga relät. Koppla ihop 30 och 87 så ser du om pupen går iallefall. Inte vet jag om det hjälper men bra att veta tongue

testade detta, hände inget sad..ska testa dra kablar hela vägen från pumpen till 87 och 30 o se om det går tongue


Mekaniker
472 Inlägg
19 mars 2008
#20
Det räcker med att mäta om det finns någon spänning på 30 isåfall.

BMW-tok


Sök