3221
Sök

Spräck Myten om turbokonvertering för alltid, snälla!!

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 mars 2008
#21
peegee skrev:
"bara bolt on och köra", bara, bara, bara... roll suck sad

...coh det är alltid en kompis som gjort det  wink

hade "man själv" varit med under bygget så ser man att det där "snickra ihop" innebär rätt mycket träning med svetsen innan man lyckas med nått alls...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

54 Inlägg
12 november 2008
#22
MrTurbo skrev:
Det är ingen barnlek att smälla på en turbo. Det kostar framför allt massa pengar då man måste göra mer än att köpa en turbo. Kolvar, stakar, tändning och bränslesystem kan tec behöva sig en rekoderlig genomgång. Sedan tar det tid. Att få allt att passa riktigt, att få allt att fungera. Det gäller att allt passar ihop och fungerar tillsammans.  Man kan nästan räkna med att något inte fungerar på första försöket. Att motorn kanske rasar eller om motorn funkar skiter sig koppling, växellåda eller annat i drivlinan.  MASSOR att tänka på. Helst om man vill ha lite driftsäkerhet. Är det okej att skrotet går sönder blir det ju genast enklare.

Har precis FÅTT en swift gti som jag vill LÄRA mig turbokonvertera på, och JA det är okej om skrotet går sönder på köpet. Jag jobbar inte som bilmek, men gick fordon i gymnasiet och håller mig väl oftast till att byta kamremmar och sånt krafs.. Var BÖRJAR man inför en turbokonvertering??? Det går ju inte att ställa sig frågor som "Vad har du tillgång till" om man inte vet vad som först krävs för att genomföra det absolut första och enklaste turbobygget som KAN fungera på en skitbil..


3 235 Inlägg
12 november 2008
#23
Istället för att snacka, kan folk som har turbokonverterat sina bilar dela med sig och berätta detaljerat vad, och hur de har gjort för att få det till att fungera.
Man kan ju beskriva vilka delar man har använt, vad som måste byggas om/ändras/anpassas, lägga ut bilder och/eller filmer. Och till slut också vad hela bygget har kostat i delar och material. På så vis blir det enklare för andra att komma igång.

Kanske dags komplettera "turbokonvertiring"-tråden med sådan info?
Jag är säker på att många hade uppskattat det.


54 Inlägg
12 november 2008
#24
Engolf said it.. Dela hellre med er av allmän info om hur man turbokonverterar "en bil" och varför man gjorde som man gjorde..

By the way.. hittade en grymt bra sida om att göra det själv.. cool
http://skogenracing.editboard.com/tekni … ar-t28.htm
Senast redigerat av busta_rhyme (12 november 2008)


3 235 Inlägg
13 november 2008
#25
Efter att ha läst en del om turbo och turbokonverteringar tänkte jag väldigt mycket på det, och drömde till och med om det inatt.
Jag ville turbokonvertera Colten, men blev avskräckt på grund av dålig kunskap om bränslesystem.

MEN! Jag kom på en liten sak som jag gärna vill höra andras åsikter om ett ( vad jag tror) väldigt enkelt och idiotsäkert bränslesystem. Om jag inte har fel ,så börjar turbon ladda när wastegateventilen öppnar, eller hur? Och den reagerar på vakuum ,och drar in armen som i sin tur öppnar ventilen. Man kan koppla in en steglös dimmer till wastgatearmen, och när armen börjar röra på sig (och turbon ladda) kommer ju dimmern att slås på och släppa igenom mer strömstyrka beroende på wasgatens läge. Till dimmern kopplar man en bränslepump. från pumpen drar man en slang med ett munstycke/stpridare till tryckröret.  Man kan justera allt detta genom vilken dimmer man använder, bränslepump, munstycke, ev btr osv.

Jag vet inte ens om min teori är korrekt, ville bara lufta tanken här på forumet.
Då går ju motorn som vanligt på vakuum, men får mer bränsle när turbon kickar igång.

Rätta mig gärna om det är hål i min teori...


263 Inlägg
13 november 2008
#26
att turbokonvertera en bil bara för skojs skull för att få ut mera effekt är för mig störtlöjligt smile Det tar massor av tid och energi. Man kommer vara helt gråhårig och stirrig för att det inte blir samma effekt som i the fast and the furious. Man får leva på limpa och vatten under byggtiden. Har man inte tillgång till motorlyft och svets och dessutom har en ganska ingående motorlära kommer man nog bli bästa kompis med sin senila mormor innan man är klar för allt förstånd i huvudet har lämnat kroppen i frustration när man frågat sig frågan "varför började jag med det här?".

Och nu till det roliga. Om du är duktig och kan turbokonvertera så kan man ju såklart göra det men då ska det göras ordentligt med ordentligt mappat sprut. Rejäla doningar så att sakerna spelar fint med varandra annars blir det bara jobbigt.

Min personliga åsikt om man har en liten bil och vill åka fortare är att lätta den. Tänk på att du kan tjäna pengar på att lätta bilen om du säljer inredningen? plus att har man en litet lätt bil märker man skillnad och man är tjock eller smal smile
Senast redigerat av _Jacob_ (13 november 2008)

Bjuuuu han!!

12 086 Inlägg
13 november 2008
#27
Jag har turbokonverterat en bil, det va lätt smile

Det roliga är att dom som säger att de är så jävla avancerat och bla bla har 99% aldrig turbokonverterat.
vem säger att turbokonvertering måste innebära att man byter ut allt i motorn, smäller på 100 kolvs ok, öhlinsväghållning mm och spenderar en mindre förmögenhet på bygget?

Jag är trött på alla torrbollar som snackar så mkt skit och att de är så svårt o dyrt. Givetvis är de svårt om man inte kan meka, men vem fan tänker änns tanken att turbokonvertera om man inte kan meka?

Visst går de att lägga ner miljoner på ett bygge, men det går såbra utan oxå!
I 9 fall av 10 är de någon som vill konvertera en 740 gl lr bme 325, och då är de inga miljoner som krävs, utan några tusen och lite mekskills.

basta!
Senast redigerat av JapMax (13 november 2008)

12 086 Inlägg
13 november 2008
#28
_Jacob_ skrev:
att turbokonvertera en bil bara för skojs skull för att få ut mera effekt är för mig störtlöjligt smile Det tar massor av tid och energi.

Ok, hur många bilar har du turbokonverterat?

95 Inlägg
13 november 2008
#29
_Jacob_ skrev:
att turbokonvertera en bil bara för skojs skull för att få ut mera effekt är för mig störtlöjligt smile Det tar massor av tid och energi. Man kommer vara helt gråhårig och stirrig för att det inte blir samma effekt som i the fast and the furious.)

turbokonverterat många bilar eller roll


Försöker iaf
1 998 Inlägg
13 november 2008
#30
Det lämpar sig alltid att ställa ett antal kontrollfrågor:

- Vad kan du göra själv, vad har du för verktyg, vana och lokaler.
Allt som behövs utom lokal. Men kommer

- Vad har du för krav på laglighet
Kommer köra snik så inte nån blickfångare

- Vad har du för krav på hållbarhet
Så bra som möjligt m20b20 0,5 bar å 200hk lär hålla någorlunda bra

- Vad har du för krav på körbarhet som daily driver året runt
Köra bilen som bus/brukis tills mer pengar finns så man kan gå hela vägen

- Vad tror du det kostar
Känner många som man kan köpa billiga delar av men räknar alltid några 1000 extra

- Vad kan du lägga ner på det max
Ca 10 000

Så tänker ja. Har läst om detta ämnet sen ja va 15. Alltid drömt om de å väntar på pengar. Vill lära mig så mycket som möjligt.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Budbilsglidare
228 Inlägg
13 november 2008
#31
Det går inte o döda den myten pga att det är för många som uttalar sig om ämnet utan inte har nån kunskap mer än att en polare polares farsa sa att.......................


Mekaniker
472 Inlägg
13 november 2008
#32
Hardjim: Jo våran konvertering av 205an gick ju på en helg och va billig. Men man kanske ska tänka på hur bra den höll. Rasad växellåda och rasad motor efter några mil. Dessutom va vi ju tre stycken varav två är mekaniker samt att jag hade massa delar liggandes i garaget. Alla har ju inte samma tillgångar.

Ska tillägga att jag även har lagt två år och en satans massa timmar på min 525 turbo bara för att den är lite mer seriös och kommer hålla förhoppningsvis. Det är ändå ingen överdriven effekt eller special någon stans.
Senast redigerat av BMWKimmo (13 november 2008)

BMW-tok

Volvo-Beroende
289 Inlägg
13 november 2008
#33
Jag tycker det att dom som mest snackar, låt dom ge sej på det så får dom ju prova iaf? För det kommer alltid bero från bil till bil, för kunskaper. Tillgångar. Det kan ju både bli en billigare och en dyrare resa. Beror ju alldeles på vad man har för mål. Tråden skapades för att bräcka myten... men frågan är ju om det verkligen är en myt? Jag menar dom som säger "Det är ju bara att kasta dit en turbo". Enligt dom kanske det bara är att kasta dit en turbo pga av att dom har gjort det ex antal gånger eller att dom är så pass skickliga så dom kan göra det. För dom är det ingen svårt, men för en annan vet jag inte.

Men detta är ju egentligen sagt tidigare. Utan för kunskaper ska man väl inte ge sej på det. Fast det kan ju vara kul att lära sej utav det. Fast iofs så kan det ju vara billigare att köpa en färdig turbobil. Fast det är väl lite roligare om man har gjort det själv kan jag tänka mej.
Senast redigerat av WolfZap (13 november 2008)

Volvo 760 TIC -84 B23ET

3 235 Inlägg
13 november 2008
#34
engolf skrev:
Efter att ha läst en del om turbo och turbokonverteringar tänkte jag väldigt mycket på det, och drömde till och med om det inatt.
Jag ville turbokonvertera Colten, men blev avskräckt på grund av dålig kunskap om bränslesystem.

MEN! Jag kom på en liten sak som jag gärna vill höra andras åsikter om ett ( vad jag tror) väldigt enkelt och idiotsäkert bränslesystem. Om jag inte har fel ,så börjar turbon ladda när wastegateventilen öppnar, eller hur? Och den reagerar på vakuum ,och drar in armen som i sin tur öppnar ventilen. Man kan koppla in en steglös dimmer till wastgatearmen, och när armen börjar röra på sig (och turbon ladda) kommer ju dimmern att slås på och släppa igenom mer strömstyrka beroende på wasgatens läge. Till dimmern kopplar man en bränslepump. från pumpen drar man en slang med ett munstycke/stpridare till tryckröret.  Man kan justera allt detta genom vilken dimmer man använder, bränslepump, munstycke, ev btr osv.

Jag vet inte ens om min teori är korrekt, ville bara lufta tanken här på forumet.
Då går ju motorn som vanligt på vakuum, men får mer bränsle när turbon kickar igång.

Rätta mig gärna om det är hål i min teori...

Tillbaka till ämnet:
är det möjligt att genomföra det jag har beskrivit ovan?
Varför vill folk veta vad jag har för verktyg/lokaler/ekomoni? Det viktigaste för mig är om min teori stämmer. Men för de som gärna vill veta: jag har tillgång till ett varmt dubbelgarage, alla möjliga verktyg (luftdrivna och elektriska) svets, motorlyft, gasbrännare, lackeringsgrejer mm. Kan också en del om motor, men är relativ ny när det gäller turbo. Aldrig haft turbobil förr, men vill gärna bygga en själv. Om min ekomoni: jag skulle kunna lägga ca 10 lappar på en eventuell konvertering. Billiga delar (som turbo, bränslepump, spridare IC mm) kan jag köpa på den lokala skroten. Svetsa kan jag, så avgassystemet inte kommer att bli något problem.

Kan någon svara på min fråga?
Tack!


Volvo-Beroende
289 Inlägg
13 november 2008
#35
Det är väl bara och ge sej på och försöka wink. Det gäller väl att prova. Har du tillgång till allt så är det bara att försöka tycker ju jag. Dock ska man väl inte göra det på bruksbilen. Skam på den som ger sej wink.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 november 2008
#36
engolf skrev:
Efter att ha läst en del om turbo och turbokonverteringar tänkte jag väldigt mycket på det, och drömde till och med om det inatt.
Jag ville turbokonvertera Colten, men blev avskräckt på grund av dålig kunskap om bränslesystem.

Bränslesystemet fixas med eftermarknads sprut glöm dessa extra spridare, btr och andra bonnlösningar du får bilen att gå "ok" men motorn mår knappast bra och effekten bara kastas bort....


4 001 Inlägg
13 november 2008
#37
engolf skrev:
engolf skrev:
Efter att ha läst en del om turbo och turbokonverteringar tänkte jag väldigt mycket på det, och drömde till och med om det inatt.
Jag ville turbokonvertera Colten, men blev avskräckt på grund av dålig kunskap om bränslesystem.

MEN! Jag kom på en liten sak som jag gärna vill höra andras åsikter om ett ( vad jag tror) väldigt enkelt och idiotsäkert bränslesystem. Om jag inte har fel ,så börjar turbon ladda när wastegateventilen öppnar, eller hur? Och den reagerar på vakuum ,och drar in armen som i sin tur öppnar ventilen. Man kan koppla in en steglös dimmer till wastgatearmen, och när armen börjar röra på sig (och turbon ladda) kommer ju dimmern att slås på och släppa igenom mer strömstyrka beroende på wasgatens läge. Till dimmern kopplar man en bränslepump. från pumpen drar man en slang med ett munstycke/stpridare till tryckröret.  Man kan justera allt detta genom vilken dimmer man använder, bränslepump, munstycke, ev btr osv.

Jag vet inte ens om min teori är korrekt, ville bara lufta tanken här på forumet.
Då går ju motorn som vanligt på vakuum, men får mer bränsle när turbon kickar igång.

Rätta mig gärna om det är hål i min teori...

Tillbaka till ämnet:
är det möjligt att genomföra det jag har beskrivit ovan?
Varför vill folk veta vad jag har för verktyg/lokaler/ekomoni? Det viktigaste för mig är om min teori stämmer. Men för de som gärna vill veta: jag har tillgång till ett varmt dubbelgarage, alla möjliga verktyg (luftdrivna och elektriska) svets, motorlyft, gasbrännare, lackeringsgrejer mm. Kan också en del om motor, men är relativ ny när det gäller turbo. Aldrig haft turbobil förr, men vill gärna bygga en själv. Om min ekomoni: jag skulle kunna lägga ca 10 lappar på en eventuell konvertering. Billiga delar (som turbo, bränslepump, spridare IC mm) kan jag köpa på den lokala skroten. Svetsa kan jag, så avgassystemet inte kommer att bli något problem.

Kan någon svara på min fråga?
Tack!

det är väl inte omöjligt att det funkar men frågan är hur bra det blir och hur driftsäkert, jag skulle inte lita på ett sådant system, men det finns dom som provat, en bekant till mig tog en standard B21A och hängde dit turbo på den och satte i 2 spridare ifrån en F-motor som slogs till via laddtrycket (var någon mojäng man kunde köpa som klarade av att styra 1 spridare, finns kanske att få tag i ännu), den ena redan vid 0,25 å den andra vid 0,6 (inte exakta siffror men nåt åt det hållet), den bilen körde han med i någon månad sen sköt han blockpackningen.

Bara försök men jag skulle rekommendera dig att på något viss sänka kompet något, helst genom att fräsa ur kolvarna och eventuellt snygga till förbränningsrummen.
Sätt dit en Lambda så du har nåt att gå på när du börjar skruva på laddtryck.
Förresten jag kom på en grej, en sån där manick som man kan köpa för att lura motorn när man kör på E85 borde funka. Digiflex eller vd dom nu heter

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

3 235 Inlägg
13 november 2008
#38
Jag ger mig inte med det första:)

Så det stämmer alltså att en turbo börjar ladda först när wastegaten öppnar?
Hela min teori bygger ju på det...
Senast redigerat av engolf (13 november 2008)


Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 november 2008
#39
engolf skrev:
Jag ger mig inte med det första:)

Så det stämmer alltså att en turbo börjar ladda först när wastegaten öppnar?
Hela min teori bygger ju på det...

inte riktigt när turbon börjar ladda öppnas wg:n


3 235 Inlägg
13 november 2008
#40
kolvas skrev:
engolf skrev:
engolf skrev:
Efter att ha läst en del om turbo och turbokonverteringar tänkte jag väldigt mycket på det, och drömde till och med om det inatt.
Jag ville turbokonvertera Colten, men blev avskräckt på grund av dålig kunskap om bränslesystem.

MEN! Jag kom på en liten sak som jag gärna vill höra andras åsikter om ett ( vad jag tror) väldigt enkelt och idiotsäkert bränslesystem. Om jag inte har fel ,så börjar turbon ladda när wastegateventilen öppnar, eller hur? Och den reagerar på vakuum ,och drar in armen som i sin tur öppnar ventilen. Man kan koppla in en steglös dimmer till wastgatearmen, och när armen börjar röra på sig (och turbon ladda) kommer ju dimmern att slås på och släppa igenom mer strömstyrka beroende på wasgatens läge. Till dimmern kopplar man en bränslepump. från pumpen drar man en slang med ett munstycke/stpridare till tryckröret.  Man kan justera allt detta genom vilken dimmer man använder, bränslepump, munstycke, ev btr osv.

Jag vet inte ens om min teori är korrekt, ville bara lufta tanken här på forumet.
Då går ju motorn som vanligt på vakuum, men får mer bränsle när turbon kickar igång.

Rätta mig gärna om det är hål i min teori...

Tillbaka till ämnet:
är det möjligt att genomföra det jag har beskrivit ovan?
Varför vill folk veta vad jag har för verktyg/lokaler/ekomoni? Det viktigaste för mig är om min teori stämmer. Men för de som gärna vill veta: jag har tillgång till ett varmt dubbelgarage, alla möjliga verktyg (luftdrivna och elektriska) svets, motorlyft, gasbrännare, lackeringsgrejer mm. Kan också en del om motor, men är relativ ny när det gäller turbo. Aldrig haft turbobil förr, men vill gärna bygga en själv. Om min ekomoni: jag skulle kunna lägga ca 10 lappar på en eventuell konvertering. Billiga delar (som turbo, bränslepump, spridare IC mm) kan jag köpa på den lokala skroten. Svetsa kan jag, så avgassystemet inte kommer att bli något problem.

Kan någon svara på min fråga?
Tack!

det är väl inte omöjligt att det funkar men frågan är hur bra det blir och hur driftsäkert, jag skulle inte lita på ett sådant system, men det finns dom som provat, en bekant till mig tog en standard B21A och hängde dit turbo på den och satte i 2 spridare ifrån en F-motor som slogs till via laddtrycket (var någon mojäng man kunde köpa som klarade av att styra 1 spridare, finns kanske att få tag i ännu), den ena redan vid 0,25 å den andra vid 0,6 (inte exakta siffror men nåt åt det hållet), den bilen körde han med i någon månad sen sköt han blockpackningen.

Bara försök men jag skulle rekommendera dig att på något viss sänka kompet något, helst genom att fräsa ur kolvarna och eventuellt snygga till förbränningsrummen.
Sätt dit en Lambda så du har nåt att gå på när du börjar skruva på laddtryck.
Förresten jag kom på en grej, en sån där manick som man kan köpa för att lura motorn när man kör på E85 borde funka. Digiflex eller vd dom nu heter

Tack för tipset!
Den elboxen som man kan köra på etanol med har jag också tänkt på, men då ju bilen ca 30% mer bränsle över hela rigistret, även när den går på vakuum:( Jag tänkte mer på ett system där extrabränslet kommer först när turbon börjar ladda.



Sök