Hej. Ska sänka min bil snart och undrar vad som räcker att göra efter sänkningen? Framvagnsinställning eller hjulinställning? Vad är det för skillnad? Ringde en som gjorde framvagnsservice och han sa att det räcker med framvagnsservice.. Va tror ni? Jag har en Volvo S60...
Skicka in bilen på sänkningen, kanske kostar 1000:- extra men då ställer de in framvagn och allt vad fan det heter så den inte lutar som tornet i Pisa.
jo, men frågan var vad som var skillnad mellan framvagnsinställning och hjulinställning? Räcker det med bara framvagns. eller är det bäst att göra hjulinställning? För alla fyra fjädrar ska ju bytas ut..
fyrhjulsinställning brukar det väl heta? framvagns lär ju otroligt nog bara vara på framhjulen, men det är fyrhjulsinställning som gäller vid fjäder byte vad jag vet.
"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
Klart du skall göra 4-hjulsinställning kostar bara någon hundring mer... Ligger en firma på Ringön som va bra förra året i vart fall... Manufakturgatan Allt i bil tror jag dom heter...
Toe = hjulens framsida vinklas inåt eller utåt Camber = Hjulens ovansida lutar inåt eller utåt Caster = spindelleden/stötdämparbenet tiltas framåt eller bakåt
På de flesta moderna bilar så går det bara att justera marginellt. De har byggt in hjulvinklarna i designen. Toe går alltid att justera mycket men Camber och Caster är oftast starkt begränsade. Finns liten justermån i form av ocentriska brickor eller axlar som kan vridas för att därmed justera Camber. Detta gäller både fram och bak.
Vid en korrekt hjulinställning så utgår man från bakaxeln. Den måste stå korrekt i förhållande till bilens färdriktning. Du vill ju inte köra omkring med nosen pekande åt sidan och bakvagnen utslängd åt sidan när du kör rakt fram (dog trot) om du nu inte pysslar med drifting förstås.
När bakvagnen stämmer kollar man så att framvagnen är korrekt inställd i förhållande till bakvagnen. Detta kallas ibland för en fyrhjulsinställning. De flesta som har utrutningar för fyrhjulsinställning mäter bara bakvagnen, struntar i dog trot och justerar bara framvagnen. I de flesta fallen justerar de bara toe-vinklarna om man inte gör dem uppmärksamma på vad man vill ha utfört.
Har bilen aldrig varit med om en trottoarkant eller liknande så stämmer oftast alla vinklar skapligt bra. Sänker man bilen ca 40mm eller mer så påverkas hjulvinklarna ganska rejält. Du åker då in till en firma som utför en hjulinställning (Toe) men missar Camber eftersom det ofta inte går att justera så mycket som behövs med de ocentriska brickorna.
Du åker därifrån och tror att allt är ok men snart så märker du att däcken börjar slitas oroväckande snabbt på insidan. Detta märks speciellt vi kraftig sänkning bortåt 100mm. Då måste du montera justerbara stag och länkarmar.
De verkstäder som säger att du inte behöver justera efter sänkning har fel. Problemet är oftast att det inte går att justera tillräckligt mycket...förutom Toe då.
okeej. Men när jag ringde pekka så sa han att framvagnsinställning räckte... Men kanske lika bra att göra hjulinställning?
Gissar att du tänker på pekka som har sin lokal bakom hornbach på hisingen? Gjorde framvagnsinställning på min bil där, smidigt, billigt och bra. Jag är jättenöjd, kommer att använda honom igen om/när det behövs. Kostar under hälften av vad bilia tar för övrigt. Han gör fyrhjulsinställningar också. Drop in.
Gör en fyrhjulsinställning,kostar väl inte mer än 500-1000:- billigare än att byta sne slitna däck.
Här i Umeå kostar framvagnsinställning på de flesta ställena 895kr. Hjulinställnig kostar runt 1400kr. På min bil justerades endast Toe-in efter att jag bytt mina nedre länkarmar. Men jag tycker fortfarande att bilen är lite ostabil på raksträckor. Känslig på nåt vis för ojämnheter.