3390
Sök

Tinitus ljud vid gaspådrag?

1 131 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
När jag gasar på "relativt kraftigt" så låter det som om att bilen har tinitus? Kmr ett pipande ljud från motorn?!
samma på alla växlar..
Vart så sedan jag byte till ett öppet luftfilter tror jag..
LMM som spökar?

Någon som vart med om liknande å fixat det?

Quattro User
260 Inlägg
22 mars 2008
Turbovissel genom det öppna filtret..?

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

4 670 Inlägg
22 mars 2008
FourRings skrev:

^^

38 Inlägg
22 mars 2008
störning från pluskabeln till slutsteg ( om du har billjud) kanske?

1 131 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
FourRings skrev:

hm.. a låter som tinitus vid gaspådrag iaf, lite irreterande + orolig så skiten ska gå sönder..
Men turbovissel?

1 131 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
Audifanatic_21 skrev:
störning från pluskabeln till slutsteg ( om du har billjud) kanske?

A har en del sådant..
hm, men ljudet ökar vid gaspådrag, så kan det verkligen vara det?

Quattro User
260 Inlägg
22 mars 2008
Rigg0 skrev:
FourRings skrev:

hm.. a låter som tinitus vid gaspådrag iaf, lite irreterande + orolig så skiten ska gå sönder..
Men turbovissel?

Japp, du skrev att ljudet började när du bytte till öppet filter.
Genom det hörs ju turbon som snurrar och skapar vinande ljud.

Kan ju även vara i högtalarna du hör störningsljud som Audifanatic_21 skrev!
Stäng av stereon och kolla.

Andra orsaker kan ju vara hål eller spricka i nån tryckslang.

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

Rörpulare
1 453 Inlägg
22 mars 2008
Låter inte om du tänker efter lite som mera kompressor vissel big_smile hade nämligen ja innan ja fixade bättre jord!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

1 131 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
FourRings skrev:
Rigg0 skrev:
FourRings skrev:

Men turbovissel?

Japp, du skrev att ljudet började när du bytte till öppet filter.
Genom det hörs ju turbon som snurrar och skapar vinande ljud.

Kan ju även vara i högtalarna du hör störningsljud som Audifanatic_21 skrev!
Stäng av stereon och kolla.

Andra orsaker kan ju vara hål eller spricka i nån tryckslang.

A ok, så det är normalt å jag kan sluta oroa mig då?
a sant, men låter väldigt mkt tycker jag ändå... typ som ett litet larm?
hm hål eller spricka.. ska kolla upp det

Nja låter inte därifrån så högtalarna e det nog inte ifrån ljudet kmr

1 131 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
E30Tompa skrev:
Låter inte om du tänker efter lite som mera kompressor vissel big_smile hade nämligen ja innan ja fixade bättre jord!

nu hängde jag inte med riktigt? smile

Rörpulare
1 453 Inlägg
22 mars 2008
hehe jo min stero hade taskig jord och vid gaspådrag blev de som ett kompressor vin i högtalarna alla växlarna! Och steg lite granna vid högre gas lite halvkul till en början sen vart de bara drygt smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

1 131 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
E30Tompa skrev:
hehe jo min stero hade taskig jord och vid gaspådrag blev de som ett kompressor vin i högtalarna alla växlarna! Och steg lite granna vid högre gas lite halvkul till en början sen vart de bara drygt smile

hm jord borde dem ha, men däremot ström(+) gjorde man en "fuling" då ringskorna va för små, ska köpa en riktigt å kolla om det blir bättre

Intresseklubben
673 Inlägg
22 mars 2008
Rigg0: du har samma problem som jag har.. det är ifrån högtalarna det ljudet låter ifrån..

Hade också det ljudet när jag gasade, och jag undra vafan det va.. lät som jag hade en turbo i min bil..
jag sänkte ljudet och kollade, va fortfarande där.. så en gång när jag körde så ilade det som fan och så skulle jag byta skiva och så då stängdes steron av under bytet och då slutade det låta..

så som någon sa där i tråden, så är det något som ligger och stör.. och kolladet, för mitt ljud gick sönder efter ett tag.. började blixtra ifrån mina delningsfilter iaf big_smile

*** edit: kanske inte ska säga att det e det felet, men så du beskriver det är exakt samma problem jag har smile
Senast redigerat av IMPRAZERN (22 mars 2008)

/Mvh Andreas

645 Inlägg
22 mars 2008
Pipande ljud från motorn vid gaspådrag så ska du nog se att det är ljudet från när turbon "spoolar" (bygger laddtryck) som du hör igenom filtret.

//Marcus Saari

Konsult
1 247 Inlägg
22 mars 2008
Jag skulle faktiskt säga att det turbon som arbetar upp tryck, precis som de flesta sagt innan.. Det får man "stå ut med" om man krokar i öppet filter i en turbobil smile

MEN! Det kan också vara ljudet som har dålig jord, det har man varit med om men också ordnat.. Du kan ju kika runt och se..

Mvh Kim

243 Inlägg
22 mars 2008
men kan någon förklara detta då?... morsan kör en mazda xedos v6 UTAN turbo, hör exakt samma ljud vid gaspådrag, fast jag gillar ljudet hahah:Dbig_smile, men vad kan det vara då tror ni? skulle gissa på insprutningen?, rätta mig om ja har fel:P

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288

1 131 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
IMPRAZERN skrev:
Rigg0: du har samma problem som jag har.. det är ifrån högtalarna det ljudet låter ifrån..

Hade också det ljudet när jag gasade, och jag undra vafan det va.. lät som jag hade en turbo i min bil..
jag sänkte ljudet och kollade, va fortfarande där.. så en gång när jag körde så ilade det som fan och så skulle jag byta skiva och så då stängdes steron av under bytet och då slutade det låta..

så som någon sa där i tråden, så är det något som ligger och stör.. och kolladet, för mitt ljud gick sönder efter ett tag.. började blixtra ifrån mina delningsfilter iaf big_smile

*** edit: kanske inte ska säga att det e det felet, men så du beskriver det är exakt samma problem jag har smile

åfan=) ska testa å stänga av stereon totalt sedan efter jobbet! blir det inte bättre så antar jag att det är turbon som dem andra säger, men kan juh vara värt att kolla som sagt

Frågan e då, vad kan det vara som ligger å stör? hm..
bara 2 högtalare å en ba i bilen nu

Många intressanta svar dock!

1 131 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
Tagg3N skrev:
Jag skulle faktiskt säga att det turbon som arbetar upp tryck, precis som de flesta sagt innan.. Det får man "stå ut med" om man krokar i öppet filter i en turbobil smile

MEN! Det kan också vara ljudet som har dålig jord, det har man varit med om men också ordnat.. Du kan ju kika runt och se..

Mvh Kim

Ska kika på detta=)
får la stå ut med det om det är turbon(ett tag iaf) funkar så länge man har hög volym på stereon^^

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 mars 2008
Blue_celicA skrev:
men kan någon förklara detta då?... morsan kör en mazda xedos v6 UTAN turbo, hör exakt samma ljud vid gaspådrag, fast jag gillar ljudet hahah:Dbig_smile, men vad kan det vara då tror ni? skulle gissa på insprutningen?, rätta mig om ja har fel:P

Kan lika gärna vara Generator vin också du hör ang mazdan

C H E V R O L E T <3

243 Inlägg
22 mars 2008
Children-Of-Bodom skrev:
Blue_celicA skrev:

Kan lika gärna vara Generator vin också du hör ang mazdan

kan det?:S

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288

Sök