2548
Sök

Dumpventil & dumplock

1 587 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej.. Nu undrar jag om man måste ta bort den gamla dumpen o ha för ett dumplock där när man ska
ha dit en öppen dump ?? smile Kanske dumm fråga men ja stället den ändå.. tongue


8 250 Inlägg
22 mars 2008
#2
Du måste inte, det går ändå. Men den du sätter dit kommer låta mindre, och jag misstänker att ljudet är ett av skälen till bytet så. Ventilerna kommer i såna fall att dela på jobbet. Åkte så ett tag med min för att kolla om det funka, och det gör det. Men som sagt, är man ute efter ljudet så ska man plugga orginalventilen eller ta bort den och ersätta den med ett dumplock.


1 587 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
#3
Plugga den ?? Hur menar du då ??


8 250 Inlägg
22 mars 2008
#4
Budget-versionen av ett dumplock är att klippa slangen till orginalventilen och klippa slangen som går till kompressorhuset som man sätter ett t-kors på. Till t-korset drar man sedan slangstumpen som kommer från orginalventilen. Då är det pluggat.

Man kan även sätta en backventil i slangen till orginalventilen.


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
22 mars 2008
#5
klippa hit å plugga dit? låter omständigt, varför inte bara ta slangen som går till orginaldumpen å sätta den på den nya... -> problemet löst...

dumplock behöver man igentligen bara när man vill ladda över 1bar, då orkar inte orginaldumpen hålla mot trycket å öppnar lite...

men seriösast blir det ju av att sätta dumplock...


Better than God \o/
1 883 Inlägg
22 mars 2008
#6
Nej, inte dumpventil. Det pyser ju bara. Ingen annan nytta med det...

Men röstar helt klart på lock om det tvunget skall göras.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

2 911 Inlägg
23 mars 2008
#7
Jag körde ett par månader med båda, orginalet pluggad. Polarn kör likadant nu.
Enda skillnaden är att jag fick klippa några varv på fjädern för den ens skulle fungera.

Problemet med locken till 850 och x70 modellerna är att det sitter riktigt grisigt till, nästan lättare att ta lös turbon och byta locket än att försöka pillra bort det utan lös turbo smile

Själv bytte jag mitt när jag bytte turbo.

1 587 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
#8
Är de nån som kanske kan adda mig på msn o förklara lite mer.. smile ja förstår men är inte säker på att min tanke är rätt o vill därför inte göra nåt fel smile !!


819 Inlägg
2 juni 2008
#9
Snor tråden lite, någon som har tips på hur man lättast får bort originaldumpen när man ska sätta dit dumplock? Tex att ta en eller två skruvar uppifrån och den sista underifrån eller vise versa?

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

8 250 Inlägg
2 juni 2008
#10
andreasgustavsson skrev:
Snor tråden lite, någon som har tips på hur man lättast får bort originaldumpen när man ska sätta dit dumplock? Tex att ta en eller två skruvar uppifrån och den sista underifrån eller vise versa?

Ta bort rören mellen lmm och turbon. Tycker man att det fortfarande är för krångligt så kan man ta bort den delen av det övre motorfästet som sitter på motorn, då har man fri sikt dessutom in till där orginaldumpen sitter.


819 Inlägg
2 juni 2008
#11
ookej tack så mycket!! ska nämnligen försöka mig på skiten imorrn då jag förhoppningsvis får hem mitt JBR dumpkitt.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

70 Inlägg
8 september 2009
#12
tjena jag har försökt å montera dump på en 850 T5 men har inte lyckats få den å låta som den ska.. därf tänkte jag fråga om nån här vet hur man pluggar ORG dumpen på en sån 850 T5 95a. tackar big_smile


496 Inlägg
22 januari 2011
#13
Men vad är nackdelarna med Dumplock och fördelarna? Mvh Jocke



Sök