3105
Sök

Gulf motorolja är de något att ha?

12 086 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
Va på elmia idag och såg att verktygsboden säljer Gulf motorolja 0w30 helsyntet för 326kr /4 liter. Det är ju superbilligt och 0w30 är väl typ de "bästa" man kan ha? Uppfyller API SJ/CF A3/B4 som andra märkesoljor.

Har ju hört namnet gulf förut men 0 erfarenhet lr kunskap, kan de va något o ha?

Smålänning
7 887 Inlägg
22 mars 2008
Duger säkert alldeles utmärkt.

Gulf är ju ett gammalt märke, så dem har ju erfarenhet av branchen.

dessutom är säkert 326 kr mässpris. Är nog mycket dyrare annars.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

244 Inlägg
22 mars 2008
JapMax skrev:
Det är ju superbilligt och 0w30 är väl typ de "bästa" man kan ha? .

beror ju helt och hållet på vad du ska ha det i för bil...

12 086 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:

Nej, priset står i deras sortimentkatalog. Så det är inga mässpriser.

Men jag förstår inte riktigt, de har även en 5w40 olja som har API SM/CF klassning som vad jag förstår ska va bättre än SJ/CF. Och den oljan kostar ändast 253kr /4 liter, då är vi snart nere i Biltemapriser yikes

12 086 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
cleo355 skrev:
JapMax skrev:

Just därför jag använde hartassar, det är varken en racingmotor, gammal v8 lr något annat special utan en halv vanlig relativt modern motor, vilket vad jag förstår är 0W30, en olja med utmärkta köldegenskaper och mkt tunn vilket smörjer bäst (återigen på en modern motor utan special)

244 Inlägg
22 mars 2008
JapMax skrev:
cleo355 skrev:
JapMax skrev:

Just därför jag använde hartassar, det är varken en racingmotor, gammal v8 lr något annat special utan en halv vanlig relativt modern motor, vilket vad jag förstår är 0W30, en olja med utmärkta köldegenskaper och mkt tunn vilket smörjer bäst (återigen på en modern motor utan special)

vilken bil ska du ha det i då??

244 Inlägg
22 mars 2008
JapMax skrev:
twin_cam skrev:

Men jag förstår inte riktigt, de har även en 5w40 olja som har API SM/CF klassning som vad jag förstår ska va bättre än SJ/CF. Och den oljan kostar ändast 253kr /4 liter, då är vi snart nere i Biltemapriser yikes

kan berätta att API klassningar är inte så svårt att få..

644 Inlägg
22 mars 2008
cleo355 skrev:
JapMax skrev:
twin_cam skrev:

Har du fått nån?

244 Inlägg
22 mars 2008
Pellefax skrev:
cleo355 skrev:
JapMax skrev:

Har du fått nån?

nej men o andra sidan producerar jag inte olja heller wink

12 086 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
Nej, vad jag förstod så va ACEA mer tillförlitlig klassning med Europastandard, båda oljorna har ACEA A3/B3 klassning. Förövrigt så finns ju inte klassningen kvar för att den är helt ovässentlig lr hur.. och att en 25% billigare olja, samma tillverkare, har högre klassning oavsätt väcker ju frågetecken.

Men strunt samma tongue
Är oljan bra tror ni? lr ännu bättre, någon jävel som kör med den?

375 Inlägg
23 mars 2008
För att vara helsyntet olja så har oljan ganska "låg klassning" för att vara 2008 dvs API SJ.
Dem senaste oljorna är klassade API SM.

Dock så är det inget fel på den oljan och du kan lungt anv den utan att oroa dig wink

244 Inlägg
23 mars 2008
JapMax skrev:
Nej, vad jag förstod så va ACEA mer tillförlitlig klassning med Europastandard, båda oljorna har ACEA A3/B3 klassning. Förövrigt så finns ju inte klassningen kvar för att den är helt ovässentlig lr hur.. och att en 25% billigare olja, samma tillverkare, har högre klassning oavsätt väcker ju frågetecken.

Men strunt samma tongue
Är oljan bra tror ni? lr ännu bättre, någon jävel som kör med den?

nu har jag kikat på deras produktblad.

Den har fått godkännanden från biltilverkare, så långt en bra olja.
MEN kollar du en tex Castrol som har 0W-30 idag så fyller den kraven för för BMW longlife-01, medans GULF endast uppfyller BMW longlife-98

Så slutsats. Har man en bil som inte är nyare än 98 så är det okej med denna olja, OM 0W-30 är ett bra alternativ för just din bil. Alltså klassningen som oljan har är en klassning som gjordes år 1998

Har ställt frågan men du har fortfarande inte svarat på vad det är för bil du tänkt hälla i.
Senast redigerat av cleo355 (23 mars 2008)

12 086 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
Den ska väl i alla möjliga bilar smile Men främst min Bmw kanske.. och det är ju en 93a.

Min fråga va om de va något speciellt eftersom det är en så billig märkesolja. Men jag verkar inte få bättre svar så jag köper väl några dunkar och häller i!

396 Inlägg
23 mars 2008
den är väl som andra oljor med lägre klassning. kortare livslängd (tiden som den kan ta upp partiklar mm)

244 Inlägg
23 mars 2008
JapMax skrev:
Den ska väl i alla möjliga bilar smile Men främst min Bmw kanske.. och det är ju en 93a.

Min fråga va om de va något speciellt eftersom det är en så billig märkesolja. Men jag verkar inte få bättre svar så jag köper väl några dunkar och häller i!

Jag personligen skulle inte hällt i en 0W-30 i min 93:a.
Finns risk för att den är förr tunn. Ta då deras 5W-40 istället.

375 Inlägg
23 mars 2008
Du ska anv 5w-40 till din bil.
Iaf enl oljeguiden från OKQ8. Och det låter även bra för min del.

Ang billig märkes olja så ska man inte gå efter priset.
Ibland får man betala för märket, sedan beror det på inköpspris/kvanitet som företaget har.
Och även en del oljor kan man inte sälja så dyrt trots företagen vill.

Det kan finnas 2 likadana oljor, men ena kan säljas för ex 400kr, men kostar den mer så köper folk inte den.
Sedan kan ett annat märke säljas för ex 700kr.

Jag sjäkv brukar använda både biltemas oljor samt ett välkänt märke som heter Valvoline.
4 liter Valvoline kostar dryga 400kr, trots den har den högsta kvalitets normen API SM.

12 086 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
Gulfs 5w40 har API SM och ACEA A3/B3.. den kostar 253kr /4 liter

Blir nog att köpa den, kommer jag undan billigt med smile

65 Inlägg
23 mars 2008
sj köper jag inga närkes skit dyra som fan ingen vidare skillnad. köpte en 5 liters biltema olja när bilens motor var på vägg att gå sönder det var min förra motors olja den duger fint. men om din bil inte drar nån olja knappt skulle jag köpa mig en liten o trycka i . annars blir det för dyrt! köp castrol då!

kemist
46 Inlägg
24 mars 2008
det är inget som säger att oljan är helsyntetisk, läs säkerhetsdatabladet. kolla alltid det om ni vill ha det ni tror att ni betalar för. 0W betyder att oljan klarar - 50 grader om det är det viktigaste ska ni använda det om ni klarar er med - 45 grader så väljer ni 5W o.s.v

Sök