ledsen men nu läste jag på deras hemsida det är en mineralolja. kunde inte hitta helsyntetisk olja bland deras produkter, det är säkert inget fel på kvaliteten men det är nog bara dunken som är syntetisk.
ledsen men nu läste jag på deras hemsida det är en mineralolja. kunde inte hitta helsyntetisk olja bland deras produkter, det är säkert inget fel på kvaliteten men det är nog bara dunken som är syntetisk.
om du läser lite noggrannare så ser du att dom skrivit
Gulf Formula G 0W-30 är en personbilsmotorolja av högsta klass framställd av de bäst anpassade syntetiska basoljorna och unik s.k. “state–of-the-art” additiv teknologi
förlåt jag tittade på fel viskositet jag läste på 5W -40 som är en mineralolja Cas,nr: 72623-87-1 som är en vätebehandlad mineral . däemot så består deras 0W- 30 av 70-80% av cas,nr: 68037-01-4 Hydrarad polyeten vilket betyder att den till största delen består av en syntet. vilket knappast kan kallas helsyntet men i alla fall. jag sa däremot inte att det skulle vara en dålig kvalitet , men man får vad man betalar för en semisyntet.
finns nog inga dåliga oljor idag. tycker nog som nån annan redan nämt ovan att det kan vara lite tunnt med en 0- olja, kör hellre på en 5- olja. jag skulle kunna rekomendra liqui moly (tysk olja).
nu är väl inte statoil en av europas största smörjmedelstillverkare även om dom är en av de duktigaste, kan bero på att luleå universitet är värdsledande på tribologi. sedan kan ni ju titta på klassningen på statoils Lazerway 5W-40 så har den klassningen API SM/CF medans biltemas helsyntet har SL/CF och vidare så har inte statoil någon 5W-50. men de kan ju ha fått i uppdrag att tillverka åt biltema eller hur ?
maxima rules. det är säkert inte något fel på kvaliteten på gulfs 5W-40 men det låter mer som du försöker sälja den istället för att komma med råd. faktum kvarstår den är som mest en delsyntet, så priset är högt den borde inte ligga på mer än 180-200 kr för 5 L.