3240
Sök

Motor stänger av sig

375 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Volvo 740 -90
b230F
Har ej kollat felkoder ( då jag redan har 3 gamla som ej är raderade).

Nu på senare tid så har det börja hända att motorn helt plötslig bara dör.
Har bara hänt under färd och inte när under stillastående.

Idag hände det när man körde lungt, runt 30km/h

All el verkar fungera i bilen, då både radio och ljus är igång när felet inträffar.
Lamdalampan börja lysa när felet inträffar, när motorn väl hoppar igång så är lampan fortfarande igång ( måste släckas med säkring 1).

Felet har bara dykt upp ett fåtal gånger när man kört på motor väg, så bilen har hoppat igång efter ca 5 sekunder ( har växel i och låter motor snurra)

Nu när jag körde så långsamt så hoppade motorn inte igång. Men direkt när jag slog av strömmen med nyckeln och sedan drog på startmotorn så gick den igång direkt som inget har hänt.

Bytte lite saker för ca 4-5 månader sedan.
Bränsle pump i tank och under bil. Soppa filter ( biltema).
Tändstift ( NGK)
Tändspole- universal, fördelarlock, rotor, tändkablar ,batteri ( Biltema).

Har införskaffat en ny tändmodul, dock ej installerad.
Funderar på att leta upp ett bränslerelä, men vet inte vilka som säljer dessa och vart den sitter i bilen.

Så några tips om troliga fel?
'När motorn "dör" så är det som man motorbromsar. Så det är inget som att den går på ex 3 cylindrar, baksmäller osv. Livlös.

3 235 Inlägg
25 mars 2008
Bränslepumpsrelä?

Har samma skit på min golf, och många säger att jag måste byta bränslepumpsrelä.
Den kan likosm dö under körning i ett kort ögonblick,för att sedan komma igång igen.

252 Inlägg
25 mars 2008
Andreas_ace skrev:
Volvo 740 -90
b230F

All el verkar fungera i bilen, då både radio och ljus är igång när felet inträffar.
Lamdalampan börja lysa när felet inträffar, när motorn väl hoppar igång så är lampan fortfarande igång ( måste släckas med säkring 1).

Felet har bara dykt upp ett fåtal gånger när man kört på motor väg, så bilen har hoppat igång efter ca 5 sekunder ( har växel i och låter motor snurra)

Nu när jag körde så långsamt så hoppade motorn inte igång. Men direkt när jag slog av strömmen med nyckeln och sedan drog på startmotorn så gick den igång direkt som inget har hänt.

Tändstift ( NGK)

Funderar på att leta upp ett bränslerelä, men vet inte vilka som säljer dessa och vart den sitter i bilen.

'När motorn "dör" så är det som man motorbromsar. Så det är inget som att den går på ex 3 cylindrar, baksmäller osv. Livlös.

Började detta ske efter du bytt bränslefilter? Satte du  filtret på rätt håll? Kanske en dum fråga men man ska alltid utgå från de enklaste lösningarna. smile

375 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Kickboxer skrev:
Började detta ske efter du bytt bränslefilter? Satte du  filtret på rätt håll? Kanske en dum fråga men man ska alltid utgå från de enklaste lösningarna. smile

Hehe, har bytt filter ngr gånger så den sitter rätt wink
Gick även fordon för 10 år sedan, så jag borde egentligen veta vad felet är ( vilket jag itne gör). Dock blev det aldrig mitt yrke.

31 Inlägg
26 mars 2008
Hej!
Vet inte om det är till någon hjälp, men jag hade en bmw e30 som kunde dö under körning och sen drog den igång sig själv innom några sekunder.
Felet på den var att ett relä i motorummet va sönder in i eller glappkontakt. starta jag bilen och sen knackade på reläet så stanna bilen. nu vet ja inte riktigt vad de vad för relä men nått med tändningen hade de med att göra...
Lycka till.

Kejsare
547 Inlägg
4 april 2008
connyolsson skrev:
Bränslerelä kostar max ett par hundra på volvo och sitter bakom säkringarna bland reläna

Vitt relä typ 6x3cm och 5cm högt

Kan även vara grönt, och kosta uppemot 325 kronor (Mekonomen). Köpte ett idag, och biljäveln startar fortfarande inte

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

blacken
4 april 2008
Andreas_ace skrev:
Volvo 740 -90
b230F

Tändstift ( NGK)

Möjliga felkällor. Glapp i i strömbrytaren i tändningslåset, hallgivaren börjar att ge upp ( inget ovanligt  på 740 efter en 15000-20000 mil och uppåt), glapp i ström matning till bränslepump/ar,  glapp/dålig kontakt i sockel för bränslepumpsrelä, glapp/dålig kontakt i kontaktstycke till tändningsmodul.

Mr White
1 072 Inlägg
4 april 2008
Efter som lamdalampan lyser så tyder de på att du förmodligen har nå fel..Så radera ev gammla koder å kolla upp den/dom nya.

Sök