4425
Sök

Kamremsbyte. Golf - 99, 1,4

3 235 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej,

ska byta kamremmarna på bilen nu i helgen.
Sitter och förhandsläser Haynes, och där står det att om man demonterar motorfästet, så måste man använda nya bultar vid montering.

Jag har köpt kamremssett med alla remmar och rullar,plus vattenpump o packning, men har aldrig hört om att man ska behöva byta bultar till motorfästet. De är ju riktigt feta, typ som hjulbultar.

Nu till frågan: är det verkligen nödvändigt att byta dem?
Jag har tänkt att återanvända de ifall jag inte lyckas skaffa nya. På VW är ju det som regel alltid en veckas väntetid på delar...sad

Tacksam för alla svar!


4 554 Inlägg
25 mars 2008
#2
engolf skrev:
Hej,

ska byta kamremmarna på bilen nu i helgen.
Sitter och förhandsläser Haynes, och där står det att om man demonterar motorfästet, så måste man använda nya bultar vid montering.

Jag har köpt kamremssett med alla remmar och rullar,plus vattenpump o packning, men har aldrig hört om att man ska behöva byta bultar till motorfästet. De är ju riktigt feta, typ som hjulbultar.

Nu till frågan: är det verkligen nödvändigt att byta dem?
Jag har tänkt att återanvända de ifall jag inte lyckas skaffa nya. På VW är ju det som regel alltid en veckas väntetid på delar...sad

Tacksam för alla svar!

nej du kan få delar till nästa dag men de kostar lite extra, hmm byta bultar bara för man lossat dem låter ju onödigt, ja har faft löst ett motorfäste och de funkar ännu

3 235 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#3
Ska försöka skaffa delar...

varje gång man behöver delar och drar till VW,säger de att delarna måste beställas från Tyskland, och sånt tar upp till en vecka:( Verkar som att de inte har ett lager alls. Dessutom bor jag nu i Oslo,och att skaffa delar här är ännu svårare.


3 235 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#4
Jag har hemmameckat med många bilar i många år, men inte heller hört om det.
Det står i Haynes om detta, så jag blev överaskad själv...

Och de ska inte dras åt med för stor moment heller, bara 60, och sen efterdras med 90 grader till, ch det borde de ju absolut klara många gånger om.


14 Inlägg
29 mars 2008
#5
man behöver väl inte byta dom men efter att man skruvat ur dom några gånger försvinner väl de gröna skyddet på dom spm ska förhindra galvansika strömmar i bilen.



Sök