2295
Sök

Info om Volvos rödblock.

15 Inlägg
21 oktober 2011
#21
Hösten 1987 gick det att välja mellan E eller F motor dvs utan eller med kat, såldes som -88A. Sen vid årskiftet -87-88 träde lagkraven in. Då kunde man inte längre välja så -88B och senare är alla med F-motor för Svenska marknaden.

5 111 Inlägg
21 oktober 2011
#22
Nja?

88B-modeller är ju snarare bilar från hösten 1988 fram till årsskiftet 1988/89. Dvs. sådana som egentligen skulle sålts som 89or (de motsvarar årsmodell 1989 i allting men heter 1988 i pappren). Anledningen är att det fanns katalysatorrabatt under 1987 och 1988. Staten subventionerade då katalysatorbilar för att få folk att välja sådana, innan kravet kom under 1989 års modell. Därför försökte de sälja 88or så länge det bara gick, dvs. hela 1988 ut, och inte som brukligt bara fram till hösten 1988.


201 Inlägg
14 april 2012
#23
inte nån som har uppg på hur mkt kg orginal ventilfjädrarna är på?


2 763 Inlägg
14 april 2012
#24
Sedan kan jag berätta att en B19 inte är på 1,9 liter ut på 2,0 liter. Döptes endast till B19 för att man inte ville att folk skulle blanda ihop den helt nya rödblockaren med kamrem med den gamla b20 med stötstänger! smile

Volvo - For Life

362 Inlägg
8 maj 2012
#25
väcker liv i tråden igen. köpte i veckan en 945 av årsm 1996. i pappren står det att den är reggad med b230gt motor på 127kw. under huven sitter vad jag kan förstå en fk motor och några 127kw syns inte till kan jag lova. någon som har mer koll på vad som är speciellt med b230gt motorn. finns inte så mycket info om denna.

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

1 758 Inlägg
8 maj 2012
#26
amazon_jonsson skrev:
väcker liv i tråden igen. köpte i veckan en 945 av årsm 1996. i pappren står det att den är reggad med b230gt motor på 127kw. under huven sitter vad jag kan förstå en fk motor och några 127kw syns inte till kan jag lova. någon som har mer koll på vad som är speciellt med b230gt motorn. finns inte så mycket info om denna.

GT är i grund och botten samma som FT, men har annan lambdasond och saknar katalysator. Avsedd för bland annat vissa öststater och Afrika som länge hade kvar blyad bensin.

362 Inlägg
8 maj 2012
#27
schnauz skrev:
amazon_jonsson skrev:
väcker liv i tråden igen. köpte i veckan en 945 av årsm 1996. i pappren står det att den är reggad med b230gt motor på 127kw. under huven sitter vad jag kan förstå en fk motor och några 127kw syns inte till kan jag lova. någon som har mer koll på vad som är speciellt med b230gt motorn. finns inte så mycket info om denna.

GT är i grund och botten samma som FT, men har annan lambdasond och saknar katalysator. Avsedd för bland annat vissa öststater och Afrika som länge hade kvar blyad bensin.

det knepiga är att min verkar vara svensksåld och är reggad med denna motorn. men då är det väl säkert så att gt motorn är eftertraktad så den har blivit ersatt av en vanlig fk

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

1 758 Inlägg
8 maj 2012
#28
amazon_jonsson skrev:
schnauz skrev:
amazon_jonsson skrev:
väcker liv i tråden igen. köpte i veckan en 945 av årsm 1996. i pappren står det att den är reggad med b230gt motor på 127kw. under huven sitter vad jag kan förstå en fk motor och några 127kw syns inte till kan jag lova. någon som har mer koll på vad som är speciellt med b230gt motorn. finns inte så mycket info om denna.

GT är i grund och botten samma som FT, men har annan lambdasond och saknar katalysator. Avsedd för bland annat vissa öststater och Afrika som länge hade kvar blyad bensin.

det knepiga är att min verkar vara svensksåld och är reggad med denna motorn. men då är det väl säkert så att gt motorn är eftertraktad så den har blivit ersatt av en vanlig fk

Låter udda. Är bilen såpass ny som -96 borde den inte gå att regga med GT-motor. Enda möjligheten borde väl i princip vara om Volvo själva typat den, men det låter osannolikt. Kan det vara en flyttgodsbil?
GT-motorn borde inte vara eftertraktad egentligen. Bör inte gå att regga i en bil nyare än årsmodell -75 och vill man ha effekten kan man lika gärna plocka bort katten på sin FT.
Intressant iaf!


Sök