2994
Sök

Funderar på att trimma 945 LTT! tips

46 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej! jag funderar på att trimma min 945 LTT. funderar på steg 2 chippet från hi tuning. och ett 3 tums avgassystem. men sen är de de med laddtryck! får köpa en fulltrycks turbo billigt av en kompis. men är den bara att sätta dit? elr måste man krångla med massa grejer? tror ni att de funkar ihop med varandra? vill köra på 0,9-1bars ladd.  tacksam för svar.

Mvh/Richard

I Don`t Think, I Drink!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 mars 2008
#2
Norman_1 skrev:
Hej! jag funderar på att trimma min 945 LTT. funderar på steg 2 chippet från hi tuning. och ett 3 tums avgassystem. men sen är de de med laddtryck! får köpa en fulltrycks turbo billigt av en kompis. men är den bara att sätta dit? elr måste man krångla med massa grejer? tror ni att de funkar ihop med varandra? vill köra på 0,9-1bars ladd.  tacksam för svar.

Mvh/Richard

Att trimma en Volvo är som att skjuta sig själv i foten.

Men ärligt, att köpa en ny turbo så är det inte bara bolt-on direkt. Måste lekas lite med datorn så den inte tycker att turbon inte ska vara där och sätter sig på tvären.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

60 Inlägg
28 mars 2008
#3
ltt och ft har samma turbo, wg som skiljer. BAra att byta fjädern i orginal.


38 Inlägg
28 mars 2008
#4
kolla in savarturbo.se där finns det en lathund på deras forum till hur man kan göra lite fart i en 230 utan att det behöver kosta så mycket det mesta är enkla roliga pul tipps som funkar lycka till... ps kolla järma in vad jag gjort åt min 940 bara billigt med hyfsat ös..

Eller det skiter väl jag i

46 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#5
Turbo-Performance skrev:
ltt och ft har samma turbo, wg som skiljer. BAra att byta fjädern i orginal.

okej. sitter ju mitsu... turbo på LTT. hur mycke kan man ladda då då?

I Don`t Think, I Drink!

46 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#6
hbdesign skrev:
kolla in savarturbo.se där finns det en lathund på deras forum till hur man kan göra lite fart i en 230 utan att det behöver kosta så mycket det mesta är enkla roliga pul tipps som funkar lycka till... ps kolla järma in vad jag gjort åt min 940 bara billigt med hyfsat ös..

okej... men vill inte ha något "bonne trim". vill att de ska va seriöst: ). men tack för svar!

I Don`t Think, I Drink!

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 mars 2008
#7
Norman_1 skrev:
hbdesign skrev:
kolla in savarturbo.se där finns det en lathund på deras forum till hur man kan göra lite fart i en 230 utan att det behöver kosta så mycket det mesta är enkla roliga pul tipps som funkar lycka till... ps kolla järma in vad jag gjort åt min 940 bara billigt med hyfsat ös..

okej... men vill inte ha något "bonne trim". vill att de ska va seriöst: ). men tack för svar!

bara för de är billigt behöver inte de vara seriöst...

chippa...ställ upp laddtrycket och kör ...3 tums e nästan onödigt om du kör med orginalturbon tycker jag ...

orginal lättrycksturbo är precis samma turbo som fulltrycksturbon....de ända som skiljer sig e laddtrycksstyrningen


46 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#8
Xuri skrev:
Norman_1 skrev:
hbdesign skrev:
kolla in savarturbo.se där finns det en lathund på deras forum till hur man kan göra lite fart i en 230 utan att det behöver kosta så mycket det mesta är enkla roliga pul tipps som funkar lycka till... ps kolla järma in vad jag gjort åt min 940 bara billigt med hyfsat ös..

okej... men vill inte ha något "bonne trim". vill att de ska va seriöst: ). men tack för svar!

bara för de är billigt behöver inte de vara seriöst...

chippa...ställ upp laddtrycket och kör ...3 tums e nästan onödigt om du kör med orginalturbon tycker jag ...

orginal lättrycksturbo är precis samma turbo som fulltrycksturbon....de ända som skiljer sig e laddtrycksstyrningen

ja de blir nog de.. funderar på 2 1/2 men jag fick ett bra pris på nytt 3 tums så de va därför jag funderade på de! okej tack så mycket för hjälpen: )

I Don`t Think, I Drink!

60 Inlägg
28 mars 2008
#9
Skulle ändå rekomendera 3" oavsät om du kör på orginalturbon. Ger bättre respons och låter dig ändå vissa ca 10 hk extra.

Du kan ladda på lika mycket som fulltryckaren, men säg 1,0 - 1,2 bar ska inte vara några problem, men då måste du byta fjädern i wg'n och skruva upp soppatrycket en aning. 940'n har mekanisk styrning till skillnad från dem flesta andra moderna bilar så du kan göra rätt mycket själv rätt billigt, men programvara för bränslet skulle vara att rekomendera.

Alltså, ny btr, fjäder till wg och (enligt mig) 3" dp så kan du ladda på iaf 220-230 hk.


One Man Clan
4 287 Inlägg
28 mars 2008
#10
Turbo-Performance skrev:
Skulle ändå rekomendera 3" oavsät om du kör på orginalturbon. Ger bättre respons och låter dig ändå vissa ca 10 hk extra.

Du kan ladda på lika mycket som fulltryckaren, men säg 1,0 - 1,2 bar ska inte vara några problem, men då måste du byta fjädern i wg'n och skruva upp soppatrycket en aning. 940'n har mekanisk styrning till skillnad från dem flesta andra moderna bilar så du kan göra rätt mycket själv rätt billigt, men programvara för bränslet skulle vara att rekomendera.

Alltså, ny btr, fjäder till wg och (enligt mig) 3" dp så kan du ladda på iaf 220-230 hk.

håller delvis med ...dock så funkar de nästan bättre med orginal avgas fast med annan kissekatt.... då blir motorn betydligt aggresivare smile

Körde med ytbytt fjäder i min klocka...1.1 bars ladd..chippat...1 st ljuddämpare...orginal bränsletryck och den gick rätt ok då faktiskt för de lilla som var gjort...men orginal turbon stryper väldit fort

Kopplingen börjar slirar fort också om man den har några mil på nacken...även en ny orginalkoppling kommer börjar slirar rätt fort


60 Inlägg
28 mars 2008
#11
En sak är vi iaf överrens om, det är väldens kanske billigaste? och lättaste bil att öka 80-100 hk i  wink


60 Inlägg
28 mars 2008
#12
Vill du upp i ca 300-350 hk så hade jag en setup som höll riktigt bra, körde 6000 mil på det innan jag sålde (och bilen hade redan gått lååångt som taxi)

Btr ca 1000 kr
Större turbo (ca 5000 kr beg i bra skick)
Dump (eftersom orginal sitter på turbon)
531 topp (kanske onödigt på dem låga effekterna) ?
vx3 kam
Gröna spridare
3" syst.

Kostade för mig ca 10 000 kr och höll och gick bra smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
28 mars 2008
#13
Turbo-Performance skrev:
En sak är vi iaf överrens om, det är väldens kanske billigaste? och lättaste bil att öka 80-100 hk i  wink

haha jo de är de nog fan...tråkigt bara att inte kopplingarna håller med längre för de är ju 4000kr till där :p


593 Inlägg
28 mars 2008
#14
tjena, ska du trimma din 940 och det ska vara billigt men ändå seriöst och noggrant så köp trimchip på bsr, komplettera även med deras 1,0 bar wastegate för 940, samt köp 3" avgassystem från ex, JT-tuning från turbo .., släng på ett öppet filter sen har du en bil som både låter fint och går bra,, vet nämligen det för ja körde med exakt dessa grejer innan ja börja med nytt motorbygge, och utan att vara stor i korken så körde ja ifrån ganska många andra bilar som hade liknade effektsiffror..

Därför ja säger BSR är för att ja har dålig erfarenhet av "it`s fun", och massa andra kuckelfirmor, kom så chippar vi din bil på 30 min för 1200kr, jaa du hör ju själv hur det låter.

BSR är kanske inte de absolut bästa vad gällande effekt men istället har du ett mkt driftsäkert chip som inte tänder några motorlampor och spikar sönder din motor..

ps, har hört att även HiTuning ska vara bra, har dock ingen egen erfarenhet av det..

10 287 Inlägg
28 mars 2008
#15
Norman: Gör som epapower skriver men öppet filter är tveksamt och egentligen bara ren styling. I orginal sitter en väldigt bra luftburk och det räcker att öppna upp luftvägarna inuti den (öppna och titta så fattar man).
Dessutom så bör man komplettera med en annan kam än orginal, tex en VX3 eller A kam.

Och det sitter likadan turbo på LTT och FTT.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

hej
291 Inlägg
28 mars 2008
#16
Sharky skrev:
Norman: Gör som epapower skriver men öppet filter är tveksamt och egentligen bara ren styling. I orginal sitter en väldigt bra luftburk och det räcker att öppna upp luftvägarna inuti den (öppna och titta så fattar man).
Dessutom så bör man komplettera med en annan kam än orginal, tex en VX3 eller A kam.

Och det sitter likadan turbo på LTT och FTT.

/Göran

precis, angående laddtryck så har förra ägaren kört med 1.2 ladd. ochippad. motorn går som en klocka, inga missljud etc. men vill kanske inte ladda så mkt om man inte har chippat.

men!

du kan ladda runt 0.6 utan att göra något alls. men över det ska man tydligen äventyra bilen lite smile.

och 0.6 i ladd är en jävla skillnad på 0.2 som dom laddar orginal hmm.


Mvh R

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

46 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#17
Turbo-Performance skrev:
Skulle ändå rekomendera 3" oavsät om du kör på orginalturbon. Ger bättre respons och låter dig ändå vissa ca 10 hk extra.

Du kan ladda på lika mycket som fulltryckaren, men säg 1,0 - 1,2 bar ska inte vara några problem, men då måste du byta fjädern i wg'n och skruva upp soppatrycket en aning. 940'n har mekanisk styrning till skillnad från dem flesta andra moderna bilar så du kan göra rätt mycket själv rätt billigt, men programvara för bränslet skulle vara att rekomendera.

Alltså, ny btr, fjäder till wg och (enligt mig) 3" dp så kan du ladda på iaf 220-230 hk.

okej! tack så mkt för hjälpen. blir nog 3 tums! men vad kommer de att kosta ungefär? får ett nytt 3 tums för 2500 och chippet för 3000 tror jag! men vad kommer de andra att kosta med arbete och allt?

I Don`t Think, I Drink!

46 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#18
epapower skrev:
tjena, ska du trimma din 940 och det ska vara billigt men ändå seriöst och noggrant så köp trimchip på bsr, komplettera även med deras 1,0 bar wastegate för 940, samt köp 3" avgassystem från ex, JT-tuning från turbo .., släng på ett öppet filter sen har du en bil som både låter fint och går bra,, vet nämligen det för ja körde med exakt dessa grejer innan ja börja med nytt motorbygge, och utan att vara stor i korken så körde ja ifrån ganska många andra bilar som hade liknade effektsiffror..

Därför ja säger BSR är för att ja har dålig erfarenhet av "it`s fun", och massa andra kuckelfirmor, kom så chippar vi din bil på 30 min för 1200kr, jaa du hör ju själv hur det låter.

BSR är kanske inte de absolut bästa vad gällande effekt men istället har du ett mkt driftsäkert chip som inte tänder några motorlampor och spikar sönder din motor..

ps, har hört att även HiTuning ska vara bra, har dock ingen egen erfarenhet av det..

okej har kollat lite på bsr och de verkar ju bra iaf. vill ju ha de så krångel fritt som de går! och grejer som håller. tack så mycket för hjälpen!

I Don`t Think, I Drink!

46 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#19
Sharky skrev:
Norman: Gör som epapower skriver men öppet filter är tveksamt och egentligen bara ren styling. I orginal sitter en väldigt bra luftburk och det räcker att öppna upp luftvägarna inuti den (öppna och titta så fattar man).
Dessutom så bör man komplettera med en annan kam än orginal, tex en VX3 eller A kam.

Och det sitter likadan turbo på LTT och FTT.

/Göran

Hmm öppet filter blir de.. mycket snyggare:P men någon bättre kam blir de nog inte. ska inte ha för mycket krångel! men tack för svar

I Don`t Think, I Drink!

46 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#20
R0b1n skrev:
Sharky skrev:
Norman: Gör som epapower skriver men öppet filter är tveksamt och egentligen bara ren styling. I orginal sitter en väldigt bra luftburk och det räcker att öppna upp luftvägarna inuti den (öppna och titta så fattar man).
Dessutom så bör man komplettera med en annan kam än orginal, tex en VX3 eller A kam.

Och det sitter likadan turbo på LTT och FTT.

/Göran

precis, angående laddtryck så har förra ägaren kört med 1.2 ladd. ochippad. motorn går som en klocka, inga missljud etc. men vill kanske inte ladda så mkt om man inte har chippat.

men!

du kan ladda runt 0.6 utan att göra något alls. men över det ska man tydligen äventyra bilen lite smile.

och 0.6 i ladd är en jävla skillnad på 0.2 som dom laddar orginal hmm.


Mvh R

ja de är ju ganska stor skillnad. men på hi tuning så sa dom att mä deras steg 2 chip så skulle jag ha ungefär 1,1 bar med 3 tums och 0,9 med orginal system. de är olika från bil till bil! men får se hur mycke de blir. tack för svar

I Don`t Think, I Drink!


Sök