PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Kolla in min bil så ser du lite om hur man kan småtrimma en B230FK väldigt billigt. Det är min besiktningsmotor som jag har i bilen just nu som jag inte kunde låta bli att pilla lite med.
Det finns även två mätarfilmer som visar hur den går med den sniktrimmade motorn.
Receptet:
B230FK original bottendel och 530-topp.
D-kam
Bränslechipp
Öppet JR-filter (mest för att motorn sitter i en 240 - enklaste lösningen)
Elfläkt
Borttaget servo
940 IC med anslutningarna på mitten med bandade gavlar.
Tändningen höjd 3° genom att jorda pin 18 och 19 på EZ116K-boxen.
Och slutligen ryckt wastegateslang... Inte seriöst men det funkar med en sån liten turbo som 13C, bara kan kör med förstånd och inte låter laddtrycket skena genom att gasa fullt med hög växel och lågt varvtal.
Drar man ur den i varje växel så når laddtrycket upp till ca 1,2-1,3bar. Är man dum får man laddtryckspikar uppåt 1,7bar...
Risken för spikningar är förstås hög och man måste köra med högoktanig bensin.
Bilen går dock förvånansvärt bra och totalt har det kostat mig ca 1500 spänn om man bara räknar "trimmet".
Å andra sidan så har den andra motorn kostat nästan 100 gånger mer...
På mätarfilmerna är inte tändningen höjd.
http://www.garaget.org/video/kwqungnmez3dhttp://www.garaget.org/video/q0dsjjyqg767