2889
Sök

Solfilm - TipsTråden

Helt vilse
103 Inlägg
13 juli 2011
Lånar tråden lite med en fråga ang. solfilm.

Vad säger besiktningen om solfilm i fram? (ej vindruta) Och vadfan gör man om man får nedslag på det.. köpa nya rutor och visa upp 2an då eller? :S

mvh

octavia RS -03 prylar köpes
Golf 4 rs/r32 "look" frontspoiler tillsalu.

60 Inlägg
13 juli 2011
08Jensen skrev:

Vad säger besiktningen om solfilm i fram? (ej vindruta) Och vadfan gör man om man får nedslag på det.. köpa nya rutor och visa upp 2an då eller? :S

mvh

Vad jag hört så gillar dem inte det(Har dock själv inte besiktat med tonade framdörrar).
Tippar på att man kanske klarar sig om man har en väldigt ljus solfilm monterad.

Men ja om du får en anmärkning så är det bara att åka ner till skroten och köpta två otoande rutor, montera dem tillfälligt och köra in.

Sen byta tillbaka efteråt igen smile

Alternativt: om du har nån billig/dålig solfilm monterad, Ryck av och be en händig polare tona igen(efter besiktningen givetvis )

Det kommer alltid en ny trevlig lördag, men det kommer inte en ny trevlig ungdom.

Helt vilse
103 Inlägg
13 juli 2011
PyroN skrev:
08Jensen skrev:

mvh

Vad jag hört så gillar dem inte det(Har dock själv inte besiktat med tonade framdörrar).
Tippar på att man kanske klarar sig om man har en väldigt ljus solfilm monterad.

Men ja om du får en anmärkning så är det bara att åka ner till skroten och köpta två otoande rutor, montera dem tillfälligt och köra in.

Alternativt: om du har nån billig/dålig solfilm monterad, Ryck av och be en händig polare tona igen(efter besiktningen givetvis )

Mm, det är lite så jag tänker också. Trist att det ska behövas bara.

Plåtslagarn
194 Inlägg
13 juli 2011
hejsan jag ska tona framrutorna på min och jag tänkte att jag skulle ha hela rutan och inte lämna 3mm men jag undrar ska man ta modellfil och vart kan man köpa såna isåfall ?

60 Inlägg
13 juli 2011
virrebooi skrev:
hejsan jag ska tona framrutorna på min och jag tänkte att jag skulle ha hela rutan och inte lämna 3mm men jag undrar ska man ta modellfil och vart kan man köpa såna isåfall ?

Tänkte själv göra som du beskriver, men jag fick slut på solfilm smile Iaf tror det är bäst att använda en modelfil.
Clas Ohlson har ju en del produkter.

Checka t.ex detta : http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =148858212

Du får visa bild sen om du fixar det !

Det kommer alltid en ny trevlig lördag, men det kommer inte en ny trevlig ungdom.

3 466 Inlägg
14 juli 2011
PyroN skrev:
08Jensen skrev:

mvh

Finns ju flera sätt att undkomma detta.. Står ingenstans att bilen måste ha sidorutor fram så du kan helt enkelt köra ner rutorna och koppla ur elhissarna/plocka bort vevarna. Skulle som hänga upp sig på detta så e de bara o montera ur rutorna.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Plåtslagarn
194 Inlägg
14 juli 2011
PyroN skrev:
virrebooi skrev:

Tänkte själv göra som du beskriver, men jag fick slut på solfilm smile Iaf tror det är bäst att använda en modelfil.
Clas Ohlson har ju en del produkter.

Checka t.ex detta : http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =148858212

Du får visa bild sen om du fixar det !

kompisen har så och det vart riktigt bra men han sa att man bara behövde en modelfil inge mer tongue

56 Inlägg
14 juli 2011
Hur tar ni bort solfilmen lättast? Har läst att det är enklast med en förångare??

Revolvolution

203 Inlägg
15 juli 2011
M_icke_ skrev:
PyroN skrev:
08Jensen skrev:

mvh

Finns ju flera sätt att undkomma detta.. Står ingenstans att bilen måste ha sidorutor fram så du kan helt enkelt köra ner rutorna och koppla ur elhissarna/plocka bort vevarna. Skulle som hänga upp sig på detta så e de bara o montera ur rutorna.

Nu är det så att lagen säger att rutorna skall sitta i samt fungera. Bilar från och med 1998 är helbilsgodkända så framrutorna kan man inta ta bort.
Om ni läser i hela tråden så finner ni nästan alla svar på det ni söker.

Den som har mest prylar när han dör vinner

1337
1 343 Inlägg
18 juli 2011
Finns inga knep att få genom solfilm på främre rutor på en helbilsgodkänd bil.
Bortsett från inkompetens eller mutor då vill säga wink

I'm not a fighter, I'm a lover!

69 Inlägg
20 juli 2011
Braather skrev:
Boboo skrev:
Då lägger jag in fråga om det är nån som har tips på en prisvärd firma i gbg området?

Jag ska lämna in min chefs bil nästa vecka hos "Sales 4 U - Din Solfilmsmontör" i Göteborg.
De använder sig av suntek Solfilm och skulle ha 1800:- för 5 rutor. Haft en bra kontakt med dom via mail  först innan jag sen bestämde mig.

Blev du/chefen nöjd med solfilmen från "Sales 4 U - Din Solfilmsmontör"???

Helt vilse
103 Inlägg
20 juli 2011
joppevir skrev:
Braather skrev:
Boboo skrev:
Då lägger jag in fråga om det är nån som har tips på en prisvärd firma i gbg området?

Jag ska lämna in min chefs bil nästa vecka hos "Sales 4 U - Din Solfilmsmontör" i Göteborg.
De använder sig av suntek Solfilm och skulle ha 1800:- för 5 rutor. Haft en bra kontakt med dom via mail  först innan jag sen bestämde mig.

1800;-? Då var det väl avtagtar film va? Ingen spray

(none)
1 725 Inlägg
20 juli 2011
joppevir skrev:
Braather skrev:
Boboo skrev:

Båda ja och nej. Han nöjde sig förvisso. Men det var inget felfritt jobb inte tyvärr. Men för de pengarna så var det klart godkänt. Plus att han använde sig av bra film från märket SOTT.
Men garantin finns ju kvar, så var han inte nöjd så sa jag till han att åka ner och fixa de.
Men tror inte jag kanske skulle rekommendera någon att göra de hos han, då jag själv ligger ungerfär på samma nivå.
Senast redigerat av Braather (20 juli 2011)

--Lev i går som det vore i morgon--

(none)
1 725 Inlägg
20 juli 2011
08Jensen skrev:
joppevir skrev:
Braather skrev:

1800;-? Då var det väl avtagtar film va? Ingen spray

Spray på rutorna? Nä då, det var äkta solfilm från märket "Sott" Så det var bra grejjer allt!

69 Inlägg
20 juli 2011
Braather skrev:
joppevir skrev:
Braather skrev:

Båda ja och nej. Han nöjde sig förvisso. Men det var inget felfritt jobb inte tyvärr. Men för de pengarna så var det klart godkänt. Plus att han använde sig av bra film från märket SOTT.
Men garantin finns ju kvar, så var han inte nöjd så sa jag till han att åka ner och fixa de.
Men tror inte jag kanske skulle rekommendera någon att göra de hos han, då jag själv ligger ungerfär på samma nivå.

Okej, då blev det som för min del också då.. man får ju vad man betalar för, min blev helt kass... men jag betalade heller inte för det i slutändan. Så han rekomenderas ju absolut inte!

(none)
1 725 Inlägg
20 juli 2011
joppevir skrev:
Braather skrev:
joppevir skrev:

Okej, då blev det som för min del också då.. man får ju vad man betalar för, min blev helt kass... men jag betalade heller inte för det i slutändan. Så han rekomenderas ju absolut inte!

Tråkigt att de ska behöva bli så. Man fick ganska dålig vibb då han inte hade en lokal, utan stod i deras garage, ett sådant garage såm delas med ca 10 andra fordon i en längd. Verkligen en mardröms miljö för solfilmsmontör om man vill slippa damm. Så nä, inte de bästa tyvärr.

1337
1 343 Inlägg
23 juli 2011
billigast är inte alltid lika med bäst, kan vara värt att lägga nån extra kronor ibland.

I'm not a fighter, I'm a lover!

103 Inlägg
26 juli 2011
Lånar tråden lite.
Har en 850 -93 som jag skule vilja tona bakrutorna på. Nu undrar jag, många säger att biltema är skit, vad är det som är skit? Jag har aldrig använt solfilm så jag vet inte. Är det dåligt klister elr vad det heter, elr blir det fult med tiden? Jag bryr mig inte jättemycket om hur det ser ut, ska inte ställa bilen på mässor och så.
Så det jag undrar, håller biltemas solfilm för en "halvgammal vanlig" bil?

mvh

Helt vilse
103 Inlägg
26 juli 2011
Jag har använt mig av biltemas film. Den som du lätt kan plocka bort när du vill det. Det beror liksom på vem som monterar. Gör du ett bra jobb så får du ett hyfsat resultat. Gå in och kolla mina gamla bilar. de har biltema film båda två.

sen att den kanske börjar släppa efter tag får man väl räkna med när man bara betalat 130;- för skiten.

mvh

103 Inlägg
26 juli 2011
08Jensen skrev:
Jag har använt mig av biltemas film. Den som du lätt kan plocka bort när du vill det. Det beror liksom på vem som monterar. Gör du ett bra jobb så får du ett hyfsat resultat. Gå in och kolla mina gamla bilar. de har biltema film båda två.

sen att den kanske börjar släppa efter tag får man väl räkna med när man bara betalat 130;- för skiten.

mvh

Kollade lite på bilarna, såg ju inte helt dumt ut trots allt, sen att det börjar släppa efter ett tag som du säger kan jag förstå.
Tror jag gör ett försök i alla fall.
Tack för hjälpen smile

Sök