3290
Sök

Missljud från motor vid start. volvo 740

Stövarn
225 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
Tjenare tänkte höra om det är någon som känner igen problemet som har kommit på min bil nu under slutet, det är när det är kallt runt 5 till 6- och neråt som det låter konstigt.
När man vrider om startnyckeln startar den precis som vanligt bara det att precis när den startat så "skriker" det till ur motorn, ganksa konstigt ljud men vi har lyckats leta upp att det kommer från vänster bakdel på motorn någon starns men vet inte vad det är, kan vara startmotorn som inte släpper ifrån ricktigt men vill gärna höra om det är någon som vet innan man tar fram verktygen och tar sig fram.
skulle vara jäkligt bra om någon har haft samma problem eller tror sig veta vad det är så man har något att gå efter.

Mvh Niklas

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

Bilgalen
89 Inlägg
28 mars 2008
hade en lärare som hade samma problem o då var det startmotorn som fela.

Rakasta, kärsi ja unhoita, se se elämää on!

10 287 Inlägg
28 mars 2008
Kärvande startmotor (bendixdrevet). Plocka ner och smörj upp alternativt byt startmotor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Stövarn
225 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
okok härligt med lite förslag ska kolla vad dom tar för en ny eller om man ska ta och smörja upp den.

Stövarn
225 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
jahap då var det dax igen. bytte startmotor igår en ny från biltema och smörde upp kuggarna, funkade skitbra tills imorse då jag skulle starta den och den kom missljud från den, ljudet påminner om att den snuddar start kransen men inte får tag i den ricktigt, det inträffar ibland och ibland funkar det skit bra.
har kollat kablar och om den sitter som den ska kan inte hitta något fel, är det någon som vet vad det kan vara så är jag glad över svar.

mvh Niklas

287 Inlägg
17 april 2008
kan det vara så att startkransen är sliten? så att den går emot lite ibland och ibland får den parfekt tag?

inte en anning, bara en ren gissning smile

mvh kim

edit: läste ditt senaste inlägg en gång till och såg att du redan misstänkt startkransen tongue
Senast redigerat av kiiiimpa (17 april 2008)

volvo ska de va :)

Stövarn
225 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
hehe jo men det funka skit bra förutom ljudet före jag böt motorn, bytte motorn och det strula:P ricktigt irriterande, hur får man tag/ser startkransen bäst?

Niklas

blacken
17 april 2008
Ekbl0m skrev:
hehe jo men det funka skit bra förutom ljudet före jag böt motorn, bytte motorn och det strula:P ricktigt irriterande, hur får man tag/ser startkransen bäst?

Niklas

Skruva bort skyddsplåten mellan motor/låda så kan du se. veva runt kransen ett varv och kolla...

Stövarn
225 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
okok är et lätt att se det eller? har inte varit under och kolla men ska väll snart, är det nå svårt att byta?

mvh Niklas

3 235 Inlägg
18 april 2008
Ganska lätt att se, men byta måste du nog hela svänghjulet i så fall.

Dock kan jag ha helt fel...

Smålänning
7 887 Inlägg
18 april 2008
engolf skrev:
Ganska lätt att se, men byta måste du nog hela svänghjulet i så fall.

Dock kan jag ha helt fel...

Du har rätt fel. Dock är det enklast att byta hela svänghjulet.

Men det går att byta bara kransen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Stövarn
225 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
okok läste lite haynes boken och hitta inge spec om det, någon som har skrivit eller har erfarenhet av att göra det, även om det finns nå tips på bra grejer.

mvh Niklas

Sök