Vad gäller åtminstone BMW med automat, så har BMW alltid oljekylare till automatlådorna (åtminstone på alla 5:or jag haft i min ägo)
(De har också annan fjädring bak om bilen är utrustad med originalmonterat drag)
Jag har en 535d, den finns inte ens med manuell låda, den går aldeles utmärkt att dra med.
Vad gäller automatlådor från Europa, så är de inte sämre eller bättre än andra (Amerikanska), däremot är det ofta mer problem med kombinationen FWD+Aut+stor motor, då man i FWD bilar måste spara på utrymmet och vikten för att få vettig viktbalans fram-bak. Det är pga detta som t.ex Chevrolet Trans sport -99(som jag haft i min ägo) har ett stycke i instruktionsboken där det står: "ge inte full gas förrän bilen är uppe i 50km/h" detta naturligtvis för att minska belastningen på konvertern.
Om en låda håller eller inte är till största delen beroende på specning av biltillverkaren, inte lådans kvalitet
BMW använder för övrigt både GM:s och ZF:s lådor
Min förra BMW med automat och drag, en E34 530iA med lilla V8:an hade passerat 41000 mil vid försäljning, inga som helst problem med lådan, trots relativt hård körning och mycket med tunga ekipage bakom bilen