3353
Sök

Automatlåda?? och dra husvagn.....

36 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#1
Jag ska dra en kabe på 1800kg i sommar och undrar om automatlåde kylningen räcker? det är ju ganska tungt i alla norrlänska backar då man ökar på gasfoten.....är det någon som dragit husvagn med en v70 2.4t eller så tidigare?? brukar lådorna bli varma??
Senast redigerat av Gosan (31 mars 2008)

1 268 Inlägg
31 mars 2008
#2
Gosan skrev:
Jag ska dra en kabe på 1800kg i sommar och undrar om automatlåde kylningen räcker?

läste i instruktionsboken om det där minns dock inte vad det var som stod.... men man kunde nog åtgärda nåt för automater smile

36 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#3
LazerHawke skrev:
Gosan skrev:
Jag ska dra en kabe på 1800kg i sommar och undrar om automatlåde kylningen räcker?

läste i instruktionsboken om det där minns dock inte vad det var som stod.... men man kunde nog åtgärda nåt för automater smile

jag hittar inget om just att dra släp??

X40 Nordic
784 Inlägg
31 mars 2008
#4
De man brukar göra när man drar men auto är att man inte ställer lådan på drive utan på de andra växellägen som låser lådan så att den inte har tillgång till 5. detta gör att man spar lådan då den inte växlar lika mycket och ofta.


1 353 Inlägg
31 mars 2008
#5
Jag skulle inte haka på en sån efter en europeisk bil, tror lådan skulle ge upp rätt snart då, om man inte fixar rätt duktig kylning åt den.


Hade det varit en Amerikansk bil hade jag inte tvekat för 5 öre smile

There's no replacement for displacement

36 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#6
Batta skrev:
Jag skulle inte haka på en sån efter en europeisk bil, tror lådan skulle ge upp rätt snart då, om man inte fixar rätt duktig kylning åt den.


Hade det varit en Amerikansk bil hade jag inte tvekat för 5 öre smile

Men är värkligen volvos lådor så dåliga som du säger? har mött många v70 med större vagnar än mig....är det bara kylningen som är dålig??

1 353 Inlägg
31 mars 2008
#7
Gosan skrev:
Batta skrev:
Jag skulle inte haka på en sån efter en europeisk bil, tror lådan skulle ge upp rätt snart då, om man inte fixar rätt duktig kylning åt den.


Hade det varit en Amerikansk bil hade jag inte tvekat för 5 öre smile

Men är värkligen volvos lådor så dåliga som du säger? har mött många v70 med större vagnar än mig....är det bara kylningen som är dålig??

jag vet inte särskilt mycket om volvo's automatlådor,  bara det att jag litar inte på typ nån europe när det gäller automatlådor, dock skulle jag tro att volvo har väl bland dom bättre ändå (:

There's no replacement for displacement

Turbocharged
421 Inlägg
31 mars 2008
#8
Batta skrev:
Jag skulle inte haka på en sån efter en europeisk bil, tror lådan skulle ge upp rätt snart då, om man inte fixar rätt duktig kylning åt den.


Hade det varit en Amerikansk bil hade jag inte tvekat för 5 öre smile

Precis, tråkigt om man står där med en fin volvo så är växellådan paj, bättre o köra med en amerikansk som man vet kommer falla i sina beståndsdelar ändå wink

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Hemlös
321 Inlägg
24 april 2012
#9
Väcker och lånar tråden lite. Någon som vet hur Audis tiptroniclåda är att dra med? Bilen i fråga är en Audi a6 avant quattro 2,7Tdi och släpet väger ca. 1700kg.

Edit: -06 och framåt på årsmodellen.  roll
Senast redigerat av CruiZin (24 april 2012)

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

6 Inlägg
25 april 2012
#10
Vad gäller åtminstone BMW med automat, så har BMW alltid oljekylare till automatlådorna (åtminstone på alla 5:or jag haft i min ägo)
(De har också annan fjädring bak om bilen är utrustad med originalmonterat drag)
Jag har en 535d, den finns inte ens med manuell låda, den går aldeles utmärkt att dra med.

Vad gäller automatlådor från Europa, så är de inte sämre eller bättre än andra (Amerikanska), däremot är det ofta mer problem med kombinationen FWD+Aut+stor motor, då man i FWD bilar måste spara på utrymmet och vikten för att få vettig viktbalans fram-bak. Det är pga detta som t.ex Chevrolet Trans sport -99(som jag haft i min ägo) har ett stycke i instruktionsboken där det står: "ge inte full gas förrän bilen är uppe i 50km/h" detta naturligtvis för att minska belastningen på konvertern.

Om en låda håller eller inte är till största delen beroende på specning av biltillverkaren, inte lådans kvalitet
BMW använder för övrigt både GM:s och ZF:s lådor

Min förra BMW med automat och drag, en E34 530iA med lilla V8:an hade passerat 41000 mil vid försäljning, inga som helst problem med lådan, trots relativt hård körning och mycket med tunga ekipage bakom bilen

937 Inlägg
25 april 2012
#11
det är inga problem att dra en husvagn på 2 ton, lådan är gjord för att tåla belastning, i min 960 automatare körde jag utan oljekylare och drog allt möjlig skit efter i skogen och den har inte krabbat ett skit, så det är inga problem,  om bilen är klassad att dra 1800 kg så ska den kunna göra det med utan att växellådan ska skita sig hehe smile



Sök