blechne skrev:
Jag är absolut ingen förespråkare av bensin som drivmedel. Jag har bara fått nog av denna cirkus som jag liknar vid hjärntvätt. Jag är övertygad om att om ca 50-100 år sitter man och skrattar åt det kaos vi bygger oss själva.
Men du kanske är berädd att betala kanske så mycket som 200% mer för maten om något år bara för att transporter blir så dyra. Många pendlare blir tvunga att gå från jobbet för de har inte råd att pendla längre. Som vanligt i samhället slår man på de som idag lever mest naturnära, de som bor på landet. Pendlare som inte har råd att pendla innebär färre som betalar skatt, fler som behöver hjälp med maten för dagen mm. Man kanske t.o.m säger "det är ingen rättighet att bo på landet". Nej det är tur att det inte är det, men det är lik förbannat ingen skyldighet att bo i något stalinliknande mångmiljonprojekt.
Man skriker från organisationer och från myndigheter hur viktigt det är att hjälpa utveklingsländer att utveckla sig och höja sin standard. Samtidigt ser man till att sveriges egen glesbyggd dör. Hur hänger det ihop. Om 20 år består sverige av Stockholm, Göteborg och Malmö med betongförorter och miljöproblem tack vare den miljöpolitik som bedrivs idag. Landsbyggden dör, vilket innebär stora problem för miljön med minskad fauna och djurarter som dör ut.
Sverige skall vara så otroligt duktiga i bror duktig klubben och slår sig vitt och brett på bröstet, men glömmer många problem hemma som man inte tar tag i eller t.o.m. skapar.
/Magnus
Ok, intressanta funderingar du har. Men vi tycker nog lite olika om detta.
Jag tror inte att människorna kommer sitta och skratta åt oss om 100 år. Jag tror att de kommer att vara så förbannade på oss för att vi inte gjorde nåt förrän det var för sent.
Sen så undrar jag hur du får fram en siffra som tyder på 200% dyrare mat? Blir maten 200% dyrare genom att man transporterar den med biobränsle istället för fossilt bränsle? Blir den 200% dyrare genom lokalare matproduktion?
Sen så säger du att dagens pendlare ska behöva gå till jobbet, varför kan de inte pendla mer miljövänligt? Man måste ha nya idéer Magnus, vi kan inte bara använda olja resten av våra liv:P
Sen så går det att köra miljöbil på landsbyggden också, som tur är:)
Ytterligare en sak som jag inte förstår är hur förnybar energi skulle utarma glesbyggden?
Hur djuren och vår fauna skulle påverkas av förre bosatta i glesbyggd kanske du också skulle kunna utveckla lite.
Detta är ett viktigt ämne att diskutera, bra att du tog initiativ till detta:)
MVH / Erik
Hej Erik.
Mycket trevlig med mothugg! Det är därför jag stickar ut hakan och försöker svänga till saker och ting så det sticker i ögonen lite. 200% dyrare mat hävdar jag att det blir om man fortsätter och höja bränsleskatter i samma takt som man gjort de senaste åren. Åkarna har inte råd att ställa om eller köpa nya bilar bara så där för att börja köra på ett nytt bränsle.
Vad det gäller pendlingen så har väldigt många i dag mer än 4 mil till jobbet och eftersom man tar bilen antagligen inget kollektivt alternativ. Finns det buss förespråkar jag självklart att man skall ta den om det passar i tid. Blir både billigare för den egna plånboken och för miljön då man kan öka resans verkningsgrad så att säga. Transportera mer för mindre energi.
Den förnyelsebara energin utarmar inte glesbygden, det är en misstolkning av mitt inlägg. Jag menar att om skatterna på drivmedel blir så höga att man inte kan pendla och matpriset skjuter i höjden kommer det på lång sikt utarma glesbygden om inget görs. Folk kommer vara tvingade att flytta in till städer. Det var också menat för att provocera.
Lika så med arter som dör ut och minskad fauna. Det är vad som redan i dag börjar hända när småskaliga jordbruk läggs ner och man låter skog ta över där det tidigare var åker. Öppna landskap är viktigt för vårt djur och växtliv.
Jag skulle köpa koldioxidskatten om!!
1. Man döper om den. Till t.ex. miljöomställningsskatt. I den skatten lägger man samman Koldioxidskatten och energiskatten i sina helheter.
2. Man öronmärker pengarna för att använda dem till utveckling av ett alternativ som går att använda i befintlig bilpark, likt de syntetiska drivmedel tyskarna hade under WW2 eller som t.ex.
www.ecopar.se har och ser till att bygga ut tankstationer för alternativet.
3. Staten lägger press på utveckling av alternativ inom alla andra områden med. Genom t.ex. statligt finansierade forskningsuppdrag till våra mycket kunniga universitet.
Totalt sett är det en intäkt på ca 70 miljarder kronor i skatt som i dag går in i ett svart hål i stadskassan. Som dessutom tas av redan beskattade pengar vars skatt gått in i samma svarta hål.
Min syn på det hela är att staten går ut med buller och bong, skrämselpropaganda mm, bara för att någon jävel till myndighet har lite för lite pengar i sin plånbok. Sedan använder man bilder och filmer från naturkatastrofer och hävdar, betala så slipper du det här.
Mvh Magnus