3547
Sök

Trim till sugmotor

20 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#1
Hallåj! Skulle höra med er om ni kan rekommendera nått billig trim till en saab 900 -97 2.3i? smile Om det är ens någon mening till det.

The one and only
1 091 Inlägg
2 april 2008
#2

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

455 Inlägg
2 april 2008
#3
öpett filter anat avgassystem och chip är väll det enklaste men det ger väll minst hk men det är en start

>syns man inte finns man inte<

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
2 april 2008
#4
Byt till vassare kamaxel & det som killen ovanför mig gjort så har du hyffsat bra bil smile

C H E V R O L E T <3

20 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#5
Okej, tack så mycket! Ska kolla upp hur mycket det kan gå på att kosta smile Iaf så man har lite fler hk i den och så den blir lite kvickare smile

20 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#6
Kan ni rekommendera nån bra sida man kan köpa de trimdelarna från? smile Tycker man har kollat som en galning på google.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 april 2008
#7
generellt så kommer man billigare undan genom att byta till samma modell fast enklaste turbomodellen.

exempel, S40 2.0 ger 140hk, byter man kamaxlar (8000kr) avgas (5000kr) samt filter (1000kr) så har man i regionen 160-170hk      då kan man lika gärna sälja bilen oh byta till en 2.0t För samma pengar, och chippa den till steg 3 för samma pengar, vips har man 235hk....

det är tusan enklaste sugtrimmet smile
Senast redigerat av torpis (4 april 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

SRT4 2,4T & 9000 2,3T
272 Inlägg
4 april 2008
#8
Nos ? smile

/Gormanz

.......
2 655 Inlägg
4 april 2008
#9
torpis skrev:
generellt så kommer man billigare undan genom att byta till samma modell fast enklaste turbomodellen.

exempel, S40 2.0 ger 140hk, byter man kamaxlar (8000kr) avgas (5000kr) samt filter (1000kr) så har man i regionen 160-170hk      då kan man lika gärna sälja bilen oh byta till en 2.0t För samma pengar, och chippa den till steg 3 för samma pengar, vips har man 235hk....

det är tusan enklaste sugtrimmet smile

och folk säger att de är billigt att trimma volvo?.  totalrenoverade min topp samt beställde trimkam och värre ventilfjädrar för 7800kr, extraktor kostar 2400kr, 535 LMM + rör till filtret som är lika stora för några hundringar, 2,5" simons från extraktor o bak 1000kr, och massa annat, fast de är ju ioförsej lättare att få ut hk ur en bmw 6a än i volvomotorerna tongue...
Senast redigerat av beemern (4 april 2008)

20 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#10
torpis skrev:
generellt så kommer man billigare undan genom att byta till samma modell fast enklaste turbomodellen.

exempel, S40 2.0 ger 140hk, byter man kamaxlar (8000kr) avgas (5000kr) samt filter (1000kr) så har man i regionen 160-170hk      då kan man lika gärna sälja bilen oh byta till en 2.0t För samma pengar, och chippa den till steg 3 för samma pengar, vips har man 235hk....

det är tusan enklaste sugtrimmet smile

Mja, det låter faktiskt mycket bättre! För hade varit lite roligare med en turbo och om den hade gått lite bättre än den jag har nu.. För alla man har snackat med så är det billigare och enklare att antingen byta bil eller byta motorn

20 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#11
Gormanz skrev:
Nos ? smile

Haha, njaa, det är nog ingen mening i min bil skulle jag tro.. Tror inte den kommer att hålla det tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 april 2008
#12
beemern skrev:
torpis skrev:
generellt så kommer man billigare undan genom att byta till samma modell fast enklaste turbomodellen.

exempel, S40 2.0 ger 140hk, byter man kamaxlar (8000kr) avgas (5000kr) samt filter (1000kr) så har man i regionen 160-170hk      då kan man lika gärna sälja bilen oh byta till en 2.0t För samma pengar, och chippa den till steg 3 för samma pengar, vips har man 235hk....

det är tusan enklaste sugtrimmet smile

och folk säger att de är billigt att trimma volvo?.  totalrenoverade min topp samt beställde trimkam och värre ventilfjädrar för 7800kr, extraktor kostar 2400kr, 535 LMM + rör till filtret som är lika stora för några hundringar, 2,5" simons från extraktor o bak 1000kr, och massa annat, fast de är ju ioförsej lättare att få ut hk ur en bmw 6a än i volvomotorerna tongue...

Nu är jag inte alls insatt i vad du har för bil/motor samt var du bromsar för effekt innan /efter mods, eller vat du ville komma med påståendena.

om jag tolkat rätt så menar du att det är billigare att trimma bmw än volvo?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 april 2008
#13
Gronkus skrev:
torpis skrev:
generellt så kommer man billigare undan genom att byta till samma modell fast enklaste turbomodellen.

exempel, S40 2.0 ger 140hk, byter man kamaxlar (8000kr) avgas (5000kr) samt filter (1000kr) så har man i regionen 160-170hk      då kan man lika gärna sälja bilen oh byta till en 2.0t För samma pengar, och chippa den till steg 3 för samma pengar, vips har man 235hk....

det är tusan enklaste sugtrimmet smile

Mja, det låter faktiskt mycket bättre! För hade varit lite roligare med en turbo och om den hade gått lite bättre än den jag har nu.. För alla man har snackat med så är det billigare och enklare att antingen byta bil eller byta motorn

det är ett förbannat tråkigt svar att byta bil, men det är fasen billigaste och bästa sättet smile "tyvärr"  wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 april 2008
#14
Vad är du ute efter?
Om du bara vill ha en snabbare bil så tycker jag också att du ska byta bil.

Däremot om du vill ha en snabbare bil av just din modell, då kan du ju trimma och fixa. Det är en viss charm i att säga att man trimmat bilen och att den inte längre är standard. Om du bara byter bil så kommer du alltid att träffa på någon som har en snabbare bil, så det är ju inget kul? Däremot om du trimmar din SAAB så kommer du kanske aldrig träffa på någon som har en snabbare SAAB. Det är kul!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
5 april 2008
#15
caromania skrev:
Däremot om du trimmar din SAAB så kommer du kanske aldrig träffa på någon som har en snabbare SAAB. Det är kul!

Hur tänkte du nu? Sverige kryllar av stolletrimmade saabar. Missat det? smile Massor som ligger på 600 > 800hkr tex. Så det e ju bara att önska lycka till...   lol

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 april 2008
#16
MrTurbo skrev:
caromania skrev:
Däremot om du trimmar din SAAB så kommer du kanske aldrig träffa på någon som har en snabbare SAAB. Det är kul!

Hur tänkte du nu? Sverige kryllar av stolletrimmade saabar. Missat det? smile Massor som ligger på 600 > 800hkr tex. Så det e ju bara att önska lycka till...   lol

Och det är då förstås 900or med 2,3liters sugmotor som har 600hk? Missat det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

.......
2 655 Inlägg
5 april 2008
#17
torpis skrev:
beemern skrev:
torpis skrev:
generellt så kommer man billigare undan genom att byta till samma modell fast enklaste turbomodellen.

exempel, S40 2.0 ger 140hk, byter man kamaxlar (8000kr) avgas (5000kr) samt filter (1000kr) så har man i regionen 160-170hk      då kan man lika gärna sälja bilen oh byta till en 2.0t För samma pengar, och chippa den till steg 3 för samma pengar, vips har man 235hk....

det är tusan enklaste sugtrimmet smile

och folk säger att de är billigt att trimma volvo?.  totalrenoverade min topp samt beställde trimkam och värre ventilfjädrar för 7800kr, extraktor kostar 2400kr, 535 LMM + rör till filtret som är lika stora för några hundringar, 2,5" simons från extraktor o bak 1000kr, och massa annat, fast de är ju ioförsej lättare att få ut hk ur en bmw 6a än i volvomotorerna tongue...

Nu är jag inte alls insatt i vad du har för bil/motor samt var du bromsar för effekt innan /efter mods, eller vat du ville komma med påståendena.

om jag tolkat rätt så menar du att det är billigare att trimma bmw än volvo?

vad jag menar är att många överdriver sugtrims kostnaden en jätte aning, som du säger, att trimkammar till s40 går på 8000kr, till e30 320, 323 och 325 så får du en jäävligt våldsam 298graders turbokam för 3400kr,   och avgas säger du 5000kr, ett extraktor till e30 går på 3200kr. lite exempel bara.

påstår inte att nån e billigare än den andra egentligen man måste ju jämföra liknande modeller me varandra och så men kan utan tvekan säga de att volvo är inte billigare iallfall. delarna kostar inte många kronor i skillnad, sen beror de ju på VART man handlar delarna, vissa ställen tar ju skitmycke för samma grej som ett annat ställe tar bara hälften...

20 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
#18
caromania skrev:
Vad är du ute efter?
Om du bara vill ha en snabbare bil så tycker jag också att du ska byta bil.

Däremot om du vill ha en snabbare bil av just din modell, då kan du ju trimma och fixa. Det är en viss charm i att säga att man trimmat bilen och att den inte längre är standard. Om du bara byter bil så kommer du alltid att träffa på någon som har en snabbare bil, så det är ju inget kul? Däremot om du trimmar din SAAB så kommer du kanske aldrig träffa på någon som har en snabbare SAAB. Det är kul!

Nej det jag tänkte mig var att om man kunde få bilen att bli lite snabbare utan behöva byta bil och slippa skaffa en turbo motor.. Sen tänkte jag om man kunde få lite mer hästar i den än 150.
Jo, jag känner många som har mycket snabbare bil. Det jag skulle vilja ha är en turbo för att känna trycket men då är det ju enklare att köpa en ny bil, blir massa krabb och sån shit att konventera.
Får se hur jag kommer göra. Har lite funderingar på att skaffa en Saab 900 -87a aero istället sen chiptrimma den.

20 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#19
caromania skrev:
MrTurbo skrev:
caromania skrev:
Däremot om du trimmar din SAAB så kommer du kanske aldrig träffa på någon som har en snabbare SAAB. Det är kul!

Hur tänkte du nu? Sverige kryllar av stolletrimmade saabar. Missat det? smile Massor som ligger på 600 > 800hkr tex. Så det e ju bara att önska lycka till...   lol

Och det är då förstås 900or med 2,3liters sugmotor som har 600hk? Missat det?

Haha precis.. Min är ju inte turbo matad percis. Så det är nog inte så lätt att få upp min bil i 600hp tongue Kan vara glad om jag får upp den till 200 hp tongue

654 Inlägg
6 april 2008
#20
Om du vill ha mest ös för pengarna,sälj och skaffa turbo bil!
Om du vill vara "unik" (rellativt iaf) så fortsätter du med din motor du har.
Men det är dessvärre många ggr ekonomiskt självmord att trimma en sugmotor om grunden inte är väldigt lämplig och det finns gott om delar på marknaden för att utföra trimmningen.
Bara ett motor byte alt T-konvertering av befintlig motor brukar ofta generera i problem hos SBP.
Så,valet och ekonomin är ditt.


Sök