2521
Sök

Vägveket gör allt för att tjäna pengar idag!!

517 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Skulle ställa på min bil nyss efter att ha varit avställd i vinter.. Nu har VV börjat ta ut en avgift på 50 kr för att ställa på bilen.. va faan? Jag e inte snål men de har ju varit gratis innan... Det är ju inte riktigt samma sak som den tidigare tråden angående bilar nyare än 1975 års modell inte blir skattebefriade... Nu ska dom alltså tjäna ännu mera pengar på oss..

Det kan inte kosta dem mkt pengar att ställa på en bil. Vi betalar ju redan skatt för bilen...

Betalar man skatt för att ställa av bilen också då ?

Lide pissed just nu... får ta en bira så man kan slappna av..

/Martin - Wolfsburg GTI

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 april 2008
En teori (försöker inte försvara dom) är att dom vill "bekämpa" dessa som köper svindyra bilar/motorcyklar, ställer av dom och ställer på dom endast när dom ska ut och köra en dag i taget.

Vet folk som gör (gjorde) så.
Köpte en Yamaha R1'a eller nåt annan mindre billig sporthoj och ställde av direkt.
Sen ställde dom på dom via nätet så fort dom skulle köra lite.

Inte för att jag har något emot det, men försöker hitta på anledningar till "nya" avgiften.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

DFFL
9 020 Inlägg
2 april 2008
John87 skrev:
En teori (försöker inte försvara dom) är att dom vill "bekämpa" dessa som köper svindyra bilar/motorcyklar, ställer av dom och ställer på dom endast när dom ska ut och köra en dag i taget.

Vet folk som gör (gjorde) så.
Köpte en Yamaha R1'a eller nåt annan mindre billig sporthoj och ställde av direkt.
Sen ställde dom på dom via nätet så fort dom skulle köra lite.

Inte för att jag har något emot det, men försöker hitta på anledningar till "nya" avgiften.

Ifall det skulle vara så, då tycker jag inte att det är något större fel med att ta ut en liten avgift.

Jag tycker inte att de som ställer av och ställer på hela tiden gör något fel, men vägverket vill kanske ha slut på det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

517 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Men du betalar ju ändå för en månad isf.. Ska du ställa på den så att du bara betalar för en eller två daga måste detta ske i slutet av månaden...

/Martin - Wolfsburg GTI

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 april 2008
MawE skrev:
Men du betalar ju ändå för en månad isf.. Ska du ställa på den så att du bara betalar för en eller två daga måste detta ske i slutet av månaden...

Njae, du får väl tillbaka pengar på skatten sen?

Eller så stämmer det.
Men jag vet fortfarande minst en som gör så för att det blir mycket billigare.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

9 108 Inlägg
2 april 2008
Jag tycker det är riktigt störande, sporthojar är inte billiga att ha påställda en längre tid mad

8 156 Inlägg
2 april 2008
50:-? Det täcker ju knappt administrationskostnaden ju (för pengahanteringen menar jag?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

68 Inlägg
3 april 2008
Tänkte också på detta när jag skulle ställa på bilen i förra veckan. Lär ju bli ett fett överskott, vad är det som egentligen kostar så mycket för VV???

287 Inlägg
3 april 2008
Har också lagt märke till detta, tråkigt som fan för alla mc åkare. Känner flera som gjort så för att det helt enkelt knappt gått att ha hojen på ställd och försäkrad hela tiden.

VV och allt statligt förstör bara mera och mera känns det som.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
3 april 2008
Jag ställde på min bil i måndags och såg också att dem tar 50 kr för det...

Visst, det är inte mycket pengar men det verkar lite löjligt tycker jag...

Jag ska betala dem där 50 kr och be dem stoppa upp dem någonstans! 

Löjligt var det ja.

I do it my way

1 196 Inlägg
3 april 2008
50 spänn är en piss i havet, fan har du inte råd med det så ska du inte ha bil. Visst det är småaktigt, men vissa verkar ju sätta det i system att ställa på bilen via nätet endast när de skall använda den, och sedan ställa av den när de kommer hem...

Det är värre med att STATEN skall införa skatt på sms... Varför liksom?

Muttley
3 april 2008
smile ingen fara med den avgiften för man ställer aldrig av sin bil själv. och mcn kommer jag aldrig ställa av heller då den kommer kosta typ 1600 per år smile

inte ska ni bli sura för att betala 50 kr extra=)

sen de där med att betala skatt på sms var de inte april skämt ?

1 079 Inlägg
3 april 2008
Jag blev lite smått överraskad över påställningsavgiften på 50:- visst ingen större summa att bråka över men många bäckar små.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Mångsysslare
303 Inlägg
3 april 2008
dom tar även nu med betalt för registeringsbeviset , fick betala 100:- för de regbeviset ( båda lapparna gula & blå ) men inget ja igentligen stör mig på , mer att man e bortskämd att de varit gratis innan

Fartdåre!
592 Inlägg
3 april 2008
De kostar tydligen 100kr o få nytt regbevis oxå! hade en polare som skulle sälja bilen. Hittade inte den "rätta" delen så hon ringde o bestälde ett nytt. De kostade 100kr o få de.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
3 april 2008
ventohuan skrev:
De kostar tydligen 100kr o få nytt regbevis oxå! hade en polare som skulle sälja bilen. Hittade inte den "rätta" delen så hon ringde o bestälde ett nytt. De kostade 100kr o få de.

Man kan komma undan med 50kr om man förskottsbetalar det istället. Men tycker det e löjligt att inte en påställning ingår i vägskatten, och om nu bilen skulle vara 30år tycker jag den har betalt sina slantar till staten så det räcker och blir över...

21 Inlägg
3 april 2008
:offtopic

Läste iof det där med skatt på sms och porto på e-mail i tidningen den 1 april...roll

Han som lämnade in motionen hade ganska skum förklaring...
"Ungdomar idag spenderar ändå så mycket pengar på sprit, tatueringar och droger så jag tror inte att det kommer vara märkbart för dom"....

Less is more!!
Flat4Power!!

8 156 Inlägg
3 april 2008
master_lars skrev:
50 spänn är en piss i havet, fan har du inte råd med det så ska du inte ha bil. Visst det är småaktigt, men vissa verkar ju sätta det i system att ställa på bilen via nätet endast när de skall använda den, och sedan ställa av den när de kommer hem...

Det är värre med att STATEN skall införa skatt på sms... Varför liksom?

Det har väl varit ett stående aprilskämt dom senaste åren (blandat med en skatt på email).

Iaf. Jag tror att det går på ett ut. Pengahantering är ganska så kostsamt idag, så att jag tror inte att det ger någon större intäkt till vägverket. Snarare så ger det dom mer jobb.
För av och påställning sker ju per automatik (datorsystemen tar hand om det?).
Kan väl inte vara så många människor som sysslar med det?

Men regbevis är ju en helt annan grej. Där ökar ju belastningen för varje ansökning, så hindrar man överutnyttjande så kan man nog spara en del pengar där.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

9 108 Inlägg
3 april 2008
Som sagt är det inte mycket pengar att tjafsa om, men har man två bilar och framförallt en MC som ska ställas av och på ett par gånger om året blir det inte bara ett par öl på krogen utan flera tokfyllor och t.o.m bakfyllepizzor man går miste om till slut wink

Sök