3433
Sök

mycket kondenso vatten

11 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
tja har en toyota celica med ett bekymmer sad det rinner ut mycket kondenso vatten ur avgas systemet å det ryker nått fruktansvärt ur det . ...köpte bilen här om dagen och bilen har stått orörd  i 6 år och den startar utan bekymmer går fint i motorn  smile så jag undrar om det har med bränslet att göra ?? ska jag tömma tanken ?? big_smile

11 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
jo det förstår jag hehe men ska jag tömma tanken med tanke på att det är 6 år gammal bensin i den ??smile

279 Inlägg
2 april 2008
Brukar ju bli kondens i tanken om det får stå för länge. Kommer ihåg att det blev så på min gamla moppe. Töm och tanka, det är nog lika bra

11 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
får göra det lite ny soppa blir den nog frisk igen big_smile

245 Inlägg
2 april 2008
Hoppas du har bytt oljan mm i den? Sen går det väl lika bra att hälla i lite k-sprit för att bli av med ev kondens i tanken. Har gjort det med min bil då motorn går lite konstigt vid låg bränslevolym i tanken men funkar bra annars så får väl se om det hjälper eller om det är nått annat fel?

11 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
japp har gjort en service på den så allt e fräscht i motorn tongue .. Men man får se vad mr besiktning säger ska besikta den snart ..
Senast redigerat av skate57 (4 april 2008)

245 Inlägg
5 april 2008
Ska in den 18/4 så det är väl ganska snart lol

5 710 Inlägg
5 april 2008
Bränsle och vatten är inte blandbart.
Det som händer om man försöker är att vattnet lägger sig på botten och bränslet över i skikt då de är olika tunga.
Får man vatten i tanken  lägger sig det i botten och när man kommer till den nivån går motor skit eller inte alls.
Går motorn bra nu skulle jag:
• Slanga ur allt bränsle i tanken.
• Fylla på med nytt
• Varmköra ordentligt.

Ryker den efter en REJÄL varmkörning kan man börja misstänka andra fel såsom kass topplockspackning eller dyligt.

MVH Jonas
..............

11 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
japp jag vet har stoppat i nytt bränsle i den + en flaska k sprit och det ryker knappt nåt nu tongue så motorn går galant på den  provkörde den i 2 timmar idag och inga som helst oljud eller tjock rök lol hehe hoppas den går igenom besiktningen bara ska in den 12/5 tongue
Senast redigerat av skate57 (5 april 2008)

245 Inlägg
18 april 2008
jonTe skrev:
Bränsle och vatten är inte blandbart.
Det som händer om man försöker är att vattnet lägger sig på botten och bränslet över i skikt då de är olika tunga.
Får man vatten i tanken  lägger sig det i botten och när man kommer till den nivån går motor skit eller inte alls.
Går motorn bra nu skulle jag:
• Slanga ur allt bränsle i tanken.
• Fylla på med nytt
• Varmköra ordentligt.

Ryker den efter en REJÄL varmkörning kan man börja misstänka andra fel såsom kass topplockspackning eller dyligt.

Om du tankar E85 som innehåller etanol som blandar sig med vatten så bör det väl fixa vattnet i tanken? Iaf så lär jag byta bränslefiltret till vintern + skölja igenom tanken men innan dess kommer jag köra med ca: 33% inblandning av E85 vilket verkar funka bra.

11 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
jojo jag vet men har fixat till det nu hehe lite k sprit löste allt tongue det ryker normalt nu

Sök