Anledningen är att jag funderade att bygga billjud med läggning åt finljud. Men samtidigt så gillar jag bas och att känna trycket. Men jag har tinnitus. Så att spela högt är bara att glömma.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Det är ett baselement utan en kon kan man säga. Alltså en vibrator men inte med en vibrationsmotor i utan med en spole som slår så rätt monterad ger den basljud och inte vibrationer i form av skrammel...
Jo du så här är det. När vi först fick in denna så skakade jag och min kollega på huvudet och sa typ det som många känner när man se den, "ploj!?!" Men så testade vi den och ja den funkar..... Denna låter närsta inget ( har med underlaget den monteras på ) utan den vibrerar och då simulerar en bas. Sitter du på en stol/soffa eller liknade där den är monterad så "hör" du basen när du lufter dig från platsen så för svinner den. Denna ska behandlas som en bas villsäga att du ska ha en steg till den som du sen delar bort de lägre freqvenserna med subsonic och de högre med LP filter. Sen gäller det att montera denna stumt på ett plant underlag, i en bil så bultar man fast den under stolen i bilen för att få up vibrationerna i stolen där man sitter.
Just BassPUMP är riktigt populärt inom hemmabio som du kan läsa om i repo. Den ger en "3D" känsla på ljudet.
skulle säga överskattat varför slösa ström på en sån när du kan ge den strömen direkt till basen? Finns finlirar steg med bra pulver i t.ex. kickers sx serie.
skulle säga överskattat varför slösa ström på en sån när du kan ge den strömen direkt till basen? Finns finlirar steg med bra pulver i t.ex. kickers sx serie.
Problemet är ju att jag vill kunna känna basen utan att behöva kräma på. Pga min tinnitus. Men det ska ju finnas basar i bilen också.
MrCalle, var ska man dela den?
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
Problemet är ju att jag vill kunna känna basen utan att behöva kräma på. Pga min tinnitus. Men det ska ju finnas basar i bilen också.
digitalt slutsteg kan du göra de mesta inställningarna på diskanten som e farlig för öronen, inte basen
Jo det finns de som inte förstår användningsområdet på dessa men många gör det.
Du ska dela den subsonic ca 30hz och LPH ca 80Hz. 50watt är ganska lagom in i dem. De finns i 4 & 8 ohm.....
Jo det finns de som inte förstår användningsområdet på dessa men många gör det.
Du ska dela den subsonic ca 30hz och LPH ca 80Hz. 50watt är ganska lagom in i dem. De finns i 4 & 8 ohm.....
digitalt slutsteg kan du göra de mesta inställningarna på diskanten som e farlig för öronen, inte basen
Jo, det är sant. Men samtidigt så måste du ju spela ganska så högt med basen för att känna av den och jag vill ju ha någon form av balans mellan dom olika registrena, men ändå känna basen. Då går det ju inte att spela högt bara med basen och spela lågt med midbas, mellanregister och diskant?
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
nä de e bara min uppfattning med rätt ljud så kan jag garantera dig att dem ej kommer att kännas men de e klart i hans fall med sin hörselskada är det säkert gult värt men de kommer ju aldrig bli någont du dunkar plåt med och får den riktiga decibell känslan de e skillnad på ljud och ljus men de e ju klart att du måste göra reklam för dem när du säljer såna hihi skämt o sider ;D
Rätt ljud ska det bli. Men tanken är att jag ska känna lite av decibel-känslan, fast utan någon extrem decibel. Klart att det inte kommer att dunka plåt, eller flytta en massa luft. Vill ju kunna lyssna på finljud. Jag hör ganska så bra (ingen direkt nedsatt hörsel) och jag hör riktigt höga toner bättre än många andra. Det är bara det att jag inte vill förvärra min tinnitus. Sen så låter det faktiskt som en kul grej.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
Jag tycker inte jag gör "reklam" för dem utan svarar sonica på en persons funderingar och frågor om denna produkt, Vi är importörer på dem och den som då kan mäst om denna. Inom hemmabio så säljs dessa och är mycket omtyckta. Sen så är detta en sak som du måste upleva innan man skaffar sig en upfattning om den;)
Jag tycker inte jag gör "reklam" för dem utan svarar sonica på en persons funderingar och frågor om denna produkt, Vi är importörer på dem och den som då kan mäst om denna. Inom hemmabio så säljs dessa och är mycket omtyckta. Sen så är detta en sak som du måste upleva innan man skaffar sig en upfattning om den;)
absolut sant så måste jag testa innan, men jag tvivlar på att den har så mycket att säga till i ett hemma system på dubbla 15" och 18" sub o diskant system. Förstör du inte lite av poängen i en film om du känner men ej hör ljudet fullt ut?
Som sagt så är det en sak man ska upleva innan..... jag var lika frågande som du innan jag själv testade!
japp aja då får jag hoppas på att någon jag känner köper det för jag kommer ej göra det ska pyssa nu aja jag bugar och tackar för en intressant diskution iallafall, ha de fint
Som sagt så är det en sak man ska upleva innan..... jag var lika frågande som du innan jag själv testade!
Jag spinner vidare i ämnet... Jag fattade inte riktigt.
När man sätter sig i stolen och musik/film är på så sprider sig vibrationerna i kroppen och när man reser sig upp så vibrerar stolen själv utan att det direkt låter?