zoopåse skrev:
Automat Is The Shit.
Håller med. Det ska mycket till innan jag går tillbaka till manuell växellåda.
Jag tycker man har mer kontroll med automat än med manuell. Varför? Jo, därför att man alltid har respons på gasen - direkt. Du har en
accelerationspedal som
du väljer acceleration med och inte en gaspedal som bara släpper in luft i motorn. Mao behöver du aldrig från det att du fattat beslutet att accelerera koppla ur och växla som du ofta behöver med en manuell låda, du trycker bara på pedalen och bilen accelererar direkt, alltid. Alltså mer kontroll och bättre respons på ditt kommando som förare.
Eftersom alla kopplingar på en tradidionell automatlåda är "våta", dvs badar i tunn hydralolja så håller de minst lika länge som bilens livslängd i övrigt, om man bara servar lådan regelbundet och ser till att oljenivån/kvalitén är rätt. Det är sällan lådor, trots att de är den mest komplexa delen på en bil, går sönder pga fabrikationsfel. Dessutom är det inte lika lätt att oavsiktligt förstöra en automatlåda som det är med en manuell som du lätt kan förstöra synkringarna och kopplingen på bara du gör lite misstag.
Varför ska man ha en särskilld pedal för att skutta iväg med? Verkar ju helt onödigt.
Det räcker ju med "öka farten" mha motorn och "sänk farten" mha friktionsbroms.
Jag tror att en anledning varför folk föredrar manuell låda är för att de känner att det rycker i bilen och det upplevs som mer kraft. På en automat så märker man att man accelererar mest genom att hastighetsmätaren rör sig snabbt. Det är en vanesak och man lär sig uppskatta den oavbrutna kraftöverföringen till hjulen ända upp till den hastighet man vill nå.