3455
Sök

Är billiga däck kassa? får man vad man betalar för?

1 219 Inlägg
6 mars 2009
Har även jag prövat däck för under 400 kr styck och måste nog säga att de är de bästa däcken jag haft. I alla fall om man räknar på vad däcken kostar per mil. Har nog inte fått ut så många mil ur däck tidigare. De hade även grymt grepp så väl som i vått som på torrt. Visst det var regumerade däck, men kör man hyffsat lagligt så behöver man inte ha monsterhastighetklassade däck. Blir fan likadana nästa gång jag köper däck, för de pirellidäck jag har nu, är inte alls bra.

Med lem
1 127 Inlägg
6 mars 2009
Jag har WANLI S**** nånting bak. Satt förut 4st på pappas V70 med 18", 225/40 profil på däcken. Maken till bullrigare bil var nog svårt att hitta, dåligt grepp. Understyrd som ett as om man stog på lite i kurvorna. Nu ifjol bytte han till Continental däck runtom, blev en helt annan bil. Bra grepp och gick TYST!

Så wanli däcken kör jag bak på min bil, och bra grepp är det INTE. Men dom håller bra, kört en hel sommar med mycket mycket bus. Tror bara jag slet ner 1-2 mm. En kompis har samma däck på en Sabb og900, kört 2-3 mil och bara slitt ner ca 1mm.

Men tänk er själva hur kasst greppet blir i såna här hårda däck.. Livsfarligt egentligen ju..

Aldrig mera budgetdäck på mina bilar iaf. ( drift/busdäck är de dock skitbra som, annars är det ju ren skit )

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
6 mars 2009
Som jag skrivit innan man får precis vad man betalar för.
Sen angående snacket om pirelli så är det inte ett premium märke.
Ok för att p-zero nero är bra att åka på men dom slits fort och är för dyra.
Premium däck som är dom bästa är Michelin, Continental och Bridgestone.
Sen finns det fler som är bra men dessa 3 är bäst allt enligt erfarenhet.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Makaronborrare
993 Inlägg
6 mars 2009
Diabolo skrev:
Köpte sunny-däck till min gamla volvo.. typ 400/däck. Var riktigt bra på torrt men helkassa på blött och höll bara en sommar o då hade jag minsta motorn i den. Känns som det finns andra bitar man hellre snålar på..

Sunny är nog den sämsta skiten jag har haft. Aldrig mer

Avstängd
135 Inlägg
7 mars 2009
däck me bäst grepp jag kört på är ""Nero Pirelli"" och ""Bridgestone S03""
på en V70 T5 chippad utan antispinn problem vid regn, kickdown automat
Testa Nankang ns2 men då börja antispinn lysa mkt när det var blött vid kickdown ofta. Blinka ej med Pirelli och Bridgestone på blött nånsin. Även snabb test med Hankook lös antispinnen oxå vid blött väglag.

Alla var i dimsionen 235/40x18

Pirelli ca3tusen mil hårdkörning. mkt nöjd
S03 ca 2800mil hårdkörning. mkt nöjd
Nankang 300mil = Ej nöjd bytte dom mot Hankook
ca 700 mil Hankook Ej nöjd
Bil såld

ALDRIG MER LÅGPRIS DÄCK ! när det är blött ute och om nån bromsar framför dig med premium däck så blir det en jäkla fin smäll när du kommer bakom med nån lågpris skit !
Riktigt Bra däck= billig livsförsäkring

huh?
10 427 Inlägg
7 mars 2009
Jag vet inte om det är så relevant, men jag upplevde Continental Premium Contact ("1") som mycket bättre än Nokian NRe (Nokians gamla ekonomidäck). På hösten blev Nokian-däcken stenhårda och gav inget speciellt fäste vid lite halvblött väglag medan det inte var några problem med Continentaldäcken.

Tror det kan ge en bild över hur pass illa det kan vara med budgetdäck tongue

Fisketokig
2 997 Inlägg
8 mars 2009
BMTech skrev:
Som jag skrivit innan man får precis vad man betalar för.
Sen angående snacket om pirelli så är det inte ett premium märke.
Ok för att p-zero nero är bra att åka på men dom slits fort och är för dyra.
Premium däck som är dom bästa är Michelin, Continental och Bridgestone.
Sen finns det fler som är bra men dessa 3 är bäst allt enligt erfarenhet.

Inge GoodYear i din top 3 ? sad

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Avstängd
135 Inlägg
8 mars 2009
oleg skrev:
Jag pendlar ca 4000 mil om året och typ hälften är med 20" som jag köpte dom billigaste som jag fick tag på Nangkang eller hur de stavas, Inga som hälst problem med dom, mönstret håller bättre än däcken på 19" ja hade innan och dom var av märket Pirelli.

Folk blir sura för att man är nöjd med billigare saker de tycker jag är kul, ska bara köpa billigaste däcken hedanefter!

Kör man Lungt och fint (normalt) så är dom skit bra i regn.

Finns andra viktigare saker att lägga pengar på!

Viktigast på en bil är däck och bromsar. Det är NR1 , idioti säga det finns annat att lägga pengar på.
Hellre 18tum med riktiga däck än 20 med skitdäck. Du kan inte säga Nankang är bra. Har kört med dom.
Det är stor skillnad om nån framför dig tvärnitar med 20tums Michelin tex när det är regn, kan lova du åker på en smäll som heter duga om det händer på motorvägen om du råkar reagera lite sent av mänskliga skäl även vid god avstånd. Tester har visat att dessa china däck kan ha upp till 30meter
längre bromsträcka! Visst funkar dom annars bra Nankang om man kör totalt normalt vid regn, men
när det väl gäller den där gången en tvärnit kommer och framförvarande har premiumdäck och det är
blött ute, då vill jag inte ha Nankang i alla fall. Har barn kanske därför.

Jag kör premium däck nu och hoppas inte att du befinner dig bakom mig om jag råkar tvärnita med mina
22" premiumdäck, då kommer du orsaka mig whipflash ! och mosa min bil bak. Har du inte råd med Michelin eller annat så gå ner till 17-18 tum i dimension men behåll samma bredd gärna ! Säkerhet går före utseende !

Bara en tankeställare till dig !

352 Inlägg
8 mars 2009
AutoCare skrev:
oleg skrev:
Jag pendlar ca 4000 mil om året och typ hälften är med 20" som jag köpte dom billigaste som jag fick tag på Nangkang eller hur de stavas, Inga som hälst problem med dom, mönstret håller bättre än däcken på 19" ja hade innan och dom var av märket Pirelli.

Folk blir sura för att man är nöjd med billigare saker de tycker jag är kul, ska bara köpa billigaste däcken hedanefter!

Viktigast på en bil är däck och bromsar. Det är NR1 , idioti säga det finns annat att lägga pengar på.
Hellre 18tum med riktiga däck än 20 med skitdäck. Du kan inte säga Nankang är bra. Har kört med dom.
Det är stor skillnad om nån framför dig tvärnitar med 20tums Michelin tex när det är regn, kan lova du åker på en smäll som heter duga om det händer på motorvägen om du råkar reagera lite sent av mänskliga skäl även vid god avstånd. Tester har visat att dessa china däck kan ha upp till 30meter
längre bromsträcka! Visst funkar dom annars bra Nankang om man kör totalt normalt vid regn, men
när det väl gäller den där gången en tvärnit kommer och framförvarande har premiumdäck och det är

Jag kör premium däck nu och hoppas inte att du befinner dig bakom mig om jag råkar tvärnita med mina
22" premiumdäck, då kommer du orsaka mig whipflash ! och mosa min bil bak. Har du inte råd med Michelin eller annat så gå ner till 17-18 tum i dimension men behåll samma bredd gärna ! Säkerhet går före utseende !

håller fullständigt med dig! man ska inte snåla när det gäller däck, det e en viktig livsförsäkring. har själv köpt 4 st Pirelli Zero Assimetrico 225 40 18 som jag längtar att få på bilen till våren big_smile kostade 1600kr/st

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"

Avstängd
135 Inlägg
8 mars 2009
Biggi skrev:
AutoCare skrev:
oleg skrev:

håller fullständigt med dig! man ska inte snåla när det gäller däck, det e en viktig livsförsäkring. har själv köpt 4 st Pirelli Zero Assimetrico 225 40 18 som jag längtar att få på bilen till våren big_smile kostade 1600kr/st

Pirelli Zero Assimetrico orginal monteras på bla Ferrari och Lamborghini , det är grejjer det smile

Lastbils chaufför
1 Inlägg
1 februari 2010
köpte 2 starperformer 195/65 R15 som jag hade bak på min opel hela förra sommaren o dem funkade skit bra, minst lika bra som de continental däcken ja hade bak innan o dem som satt fram under hela sommaren. de kostade inte mer än 500kr st på däckonline. körde ca 1000mil över sommaren o dem slets inte så värst mycket, inte mer än continental, o det blev ganska så hård körning i kurvor o dyl. då det va min första sommar med kortet.

funderar på att köpa nankang ns2 215/45 R17 till min 850 nu o dem kostar lite under 3000kr för alla 4 o dem verkar bra till det priset. eller så testar ja starperformer denna gången också.
mvh. Andreas

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
1 februari 2010
Härligt trådlyft... roll

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

1 489 Inlägg
1 februari 2010
Dave_C70 skrev:
Härligt trådlyft... roll

Bara 2 år ungefär wink

• Även den starka måste ta i när han skiter

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 februari 2010
MarcusL skrev:
Dave_C70 skrev:
Härligt trådlyft... roll

Bara 2 år ungefär wink

mindre än ett men annars var det ju bra.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Ljud freak !
928 Inlägg
2 februari 2010
Jag kör sunny på min bmw och dom greppar satan! riktigt bra däck för dom pengarna jag gav för dom. 521kr St. Ligger i väldigt hög klass även att dom är billiga!!!

Makaronborrare
993 Inlägg
2 februari 2010
Bmw_Bertil skrev:
Jag kör sunny på min bmw och dom greppar satan! riktigt bra däck för dom pengarna jag gav för dom. 521kr St. Ligger i väldigt hög klass även att dom är billiga!!!

Själv tycker jag att det är dom sämsta däcken som jag har åkt på tongue Aldrig mera säger jag

Ljud freak !
928 Inlägg
2 februari 2010
Jag har kört många däck med. Men dessa är riktigt bra för pengarna. Sen beror de ju på vad man jämför
med. Körde med goodyear F1 däck innan en väldigt stor skilnad men dom kostade liksom 6000kr st så beror på vad man jämför med

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 februari 2010
Nu var det rätt länge sen jag köpte däck, men till Primeran jag hade köpte jag Kormoran (Michelins lågprismärke)
Och dom gick lätt, tyst och det var absolut inga fel på väggreppet i varken vått eller torrt. Livslängden var helt OK också. smile Dem hade dimensionen 185/65-15...

Körde på Technic T-Zero (Pirelli P Zero ripoff)
(205/55-15) för längre sen. Var bra grepp i vått och torrt, men livslängden var inte bra... Kommer inte ihåg priserna på nåt av dom tyvärr.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Fisketokig
2 997 Inlägg
2 februari 2010
NITROUS skrev:
MarcusL skrev:
Dave_C70 skrev:
Härligt trådlyft... roll

Bara 2 år ungefär wink

mindre än ett men annars var det ju bra.

Jaa. Däckdiskutioner är ju bara såå 2009. roll

Bättre att lyfta gamla trådar än att göra nya varje gång...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 339 Inlägg
2 februari 2010
Absolut, man får vad man betalar för.

Du kan ha ESP, ABS osv men utan några bra däck så är dom systemen inte så effektiva längre. Det är ju knappast något nytt att Kinadäck (billiga däck) alltid är mycket sämre än däck från dom stora och erkänt bra tillverkarna såsom Continental och Goodyear.

Bra däck är ett relativt billigt sätt att öka sin egen och andras säkerhet..
Senast redigerat av Volvo740an (2 februari 2010)

Sök