3577
Sök

Tips och hjälp att stoppa en B230FK i en Volvo 740

45 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
jag vill komma kontakt med en som vet vad han eller hon tala om
jag tänker turbo ladda min bil lite och är första gången jag ge mej på att leka med Turbo.tips råd är välkommen jag har skruvat me bilar sen jag var 14 år byggde min första Atraktor så jag har bytt en å annan motor i mitt liv.. det o jag behöver veta om mitt bygge är lite om styrboxar å så vidare.jag har en volvo 740 90 årsmodel och en motor som jag har köpt är en B230fk me turbo å styrbox tändbox men mitt problem är jag tror jag behöver ett relä som gör jag inte bränner boxarna? min motor kommer ifrån en 940 97 årsmodel och har styrbox tändbox men jag saknar ett relä tror jag och ska vara den som se till att boxarna inte brinner upp . min fråga är om det har nån betydelse med årsmodeler den relä sitter på eller måste jag har just ifrån 940 97 ans model ...
jag vet redan att mitt bygge är lite galet men om det stör er så får ni tycka det cool
Senast redigerat av Faffelbach (4 april 2008)

-utan 940
1 728 Inlägg
4 april 2008
Jag vet inte vad det är för relä du pratar om, jag har bara byggt om min bil som hade turbo från början. Du har inte blandat ihop det med det separata spridarreläet som sitter 740GL, eller spridarnas förkopplingsmotstånd som sitter i turbobilar? Jag tror inte det är olika spänning till styrboxarna i samma styrsystem, LH 2.4.

Tänk på att styrboxen du har köpt har startspärr så du måste ha nyckeln och tändningslåset från samma bil, vilket du säkert inte har. hmm
Senast redigerat av Andreas 940 (4 april 2008)

45 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
förkopplingsmotstånd det stämer det är det jag undrade över  om det har nån betydelse me års model ?aj fan det var ju inte bra att den har startspärr , jag får gå över till plan B jag har styrbox å tändbox från 740 TIC  88 års model bör ju passa på min å sprutet me å har gröna spriddare . jag Tackar för att du hjälpte mej.

-utan 940
1 728 Inlägg
4 april 2008
Det ska inte vara någon skillnad på förkopplingsmotstånden, alla 7/900turbo (åtmtinstone 88b och nyare, är osäker på de äldre) har det, inte sugmotorerna. Monterar man större spridare t. ex. de gröna från V70R kopplar man helt enkelt förbi motståndet eftersom spridarna i sig är högohmiga.

Startspärren sitter i motorstyrenheten så du kan fortfarande använda tändboxen.

Sen är det ju en annan kabelhärva i motorrummet eftersom batteriet och LMM:en sitter på motsatt sida i en turbobil, men det kanske du redan har tänkt på.
Senast redigerat av Andreas 940 (4 april 2008)

10 287 Inlägg
4 april 2008
Näää, gör inte det...

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

45 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
ja jag har den kabelhärva på motorn och jag får kolla upp det imorgon  vad det är för kablar jag har . det jag mins är det var en grov kabel stam och det var ett par kopplingar som jag inte kände igen . sen var det kablarna från start motorn har jag med . men jag kan ju ändo ta styrboxen å den tändboxen från den 745 TIC  lägga över det i min i värsta fall .. 
Andreas 940 skrev:
Det ska inte vara någon skillnad på förkopplingsmotstånden, alla 7/900turbo (åtmtinstone 88b och nyare, är osäker på de äldre) har det, inte sugmotorerna. Monterar man större spridare t. ex. de gröna från V70R kopplar man helt enkelt förbi motståndet eftersom spridarna i sig är högohmiga.

Sen är det ju en annan kabelhärva i motorrummet eftersom batteriet och LMM:en sitter på motsatt sida i en turbobil, men det kanske du redan har tänkt på.

45 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
jag har bilder på min sida så ser du dom kablarna på motorn ..
Faffelbach skrev:
ja jag har den kabelhärva på motorn och jag får kolla upp det imorgon  vad det är för kablar jag har . det jag mins är det var en grov kabel stam och det var ett par kopplingar som jag inte kände igen . sen var det kablarna från start motorn har jag med . men jag kan ju ändo ta styrboxen å den tändboxen från den 745 TIC  lägga över det i min i värsta fall .. 
Andreas 940 skrev:

volvonörd
116 Inlägg
4 april 2008
i ditt fall är det "bara" å byta motor rakt över,dock behöver du få tag i en bränslebox utan startspärr,å sen om du ska köra med original 940 turbospridara måste du koppla in  spridarmotsåndet eftersom de spridarna är lågohmiga,annars bränner du sopaboxen,lmm kablarna får du helt enkelt skarva så dom når till turbosidan

45 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
Tusen Tack för rådet:D  nu vet jag vad jag behöver  ännu en gång Tack big_smile
rooolerboy skrev:
i ditt fall är det "bara" å byta motor rakt över,dock behöver du få tag i en bränslebox utan startspärr,å sen om du ska köra med original 940 turbospridara måste du koppla in  spridarmotsåndet eftersom de spridarna är lågohmiga,annars bränner du sopaboxen,lmm kablarna får du helt enkelt skarva så dom når till turbosidan

10 287 Inlägg
5 april 2008
Några saker:

- Är inte 88 lika med LH2.2?
- Tänk på att boxar från bilar tidigare än 92 skall ha kallstartspridare
- Tänk på att montera svänghjulet rätt

/Göran

(Groucho Marx).

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 april 2008
Sharky skrev:
Några saker:

/Göran

Har en 745:a 88 ..första regdatum november...denna sitter de lh 2.4 på ... motorn är dock utbytt på verkstad och dom verkar ha pulat lite med elen...men tror inte en bilverkstad byter motor och skruvar ihop elsystmet från 2.2 -2.4 ..tror dom sätter i en gammal spis med fördelare i blocket hellre tongue

45 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
Jag köpte en 745 krockad och tog alla delar ifrån den med me sprutet , turbo så det  måste ju funka . jag ser inga problem me det .den ända skillad är det var en ET maskin å nu har jag en B230 fk .
jag ska åka ner å kolla lite på det jag har:cool: sitter rätt svänghjulet  annars har volvo lyckas sätta det bakofram:rolleyes:
Sharky skrev:
Några saker:

/Göran

10 287 Inlägg
5 april 2008
Svänghjulet är inte stiftat. Det handlar inte om att sätta det bakochfram. Det som brukar hända när folk byter tex fråm dubbelmasse till masivt är ayy dom inte inser att det går att montera på sex olika sätt.

/Göran

Faffelbach skrev:
sitter rätt svänghjulet  annars har volvo lyckas sätta det bakofram:rolleyes:

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
5 april 2008
Tänk på att ET och FT har helt olika givare.

/Göran

Faffelbach skrev:
ända skillad är det var en ET maskin å nu har jag en B230 fk .

(Groucho Marx).

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 april 2008
Sharky skrev:
Svänghjulet är inte stiftat. Det handlar inte om att sätta det bakochfram. Det som brukar hända när folk byter tex fråm dubbelmasse till masivt är ayy dom inte inser att det går att montera på sex olika sätt.

/Göran

Faffelbach skrev:

vill inte vara jävligt men de går å sätta på 8 olika ställen och motorn startar på 3 olika sätt...

10 287 Inlägg
5 april 2008
Är det åtta bult? Jag har bara sex i mitt huvud....lol

/Göran

Xuri skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Faffelbach skrev:

vill inte vara jävligt men de går å sätta på 8 olika ställen och motorn startar på 3 olika sätt...

(Groucho Marx).

45 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
finns det nån märkning på svänghjulet som man kan gå efter ? så man inte gör bort sig där.
jag våga inte svara om det är åtta bult på min B230fk och varför ska jag ta bort det för? även om jag om jag kör me dom sakerna från ET maskinen ? jo jag vet det där med tändpunkterna på svänghjulet och tändgivare  men har det nån betydelse i mitt fall ??  jag tackar för er goda råd , det här var saker som jag inte visste .. jag har aldrig skruvat me Turbo eller hållt på me styrboxar  å sånt så jag lita på era råd cool
Senast redigerat av Faffelbach (5 april 2008)

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 april 2008
Faffelbach skrev:
finns det nån märkning på svänghjulet som man kan gå efter ? så man inte gör bort sig där.
jag våga inte svara om det är åtta bult på min B230fk och varför ska jag ta bort det för? även om jag om jag kör me dom sakerna från ET maskinen ? jo jag vet det där med tändpunkterna på svänghjulet och tändgivare  men har det nån betydelse i mitt fall ??  jag tackar för er goda råd , det här var saker som jag inte visste .. jag har aldrig skruvat me Turbo eller hållt på me styrboxar  å sånt så jag lita på era råd cool

ja de är 8 bult på den veven vad jag vet....de var ett tag sen jag pulade med att...men har för mig att de finns en märkning (nit eller små hål...ja nån typ av märkning) dessa märkningarna ska sitta typ (2 st e de)

Dom ska sitta hmmm...om man står under spisen så går ju spisen Moturs.... märkningarna vad jag vet ska sitta kl 4 ungefär... ena niten ska vara kl 3 och andra niten kl 5 så de är fritt precis kl 4...ja de e svårt att förklara....men nån kan nog de bättre...sen kan man ju förlita sig på den främre vevaxelskivan om nu denna e rätt...när den e 12 grader Föd så ska triggerpunken på svänghjulet vara vid impulsgivaren...blir de la ?

10 287 Inlägg
5 april 2008
Många anledningar kan finnas:

- man inser att man har ett motronicsprut och behöver då sätta dit sitt ET svänghjul
- man har inte M90 och vill ha ett massivt svänghjul istället för FKns dubbelmasse
- dubbelmasssvänghjulet är trasigt
- man får för sig att balansera det
-.....

Så det är bara en generell varning att man bör använda tuschpenna innn man skruvar bort något svänghjul.

/Göran

Faffelbach skrev:
varför ska jag ta bort det för? ä

(Groucho Marx).

Sök