4010
Sök

Gult klet på oljestickan

15 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
#1
Hittat en Volvo 854-95 som gått 16t mil men det är kladd i oljan. Sitter liksom i röret.
Måste det vara topplockspackningen eller kan det bildas av kondens/dålig vevhusvent?
(vad heter vevhusventilation på engelska?)
Det är okej i expansionskärlet, varken klet eller avgaslukt.
Nån som vet hur att diagnostisera detta?


2 911 Inlägg
5 april 2008
#2
Bubblar de i kärlet när motorn är driftvarm?
Vad händer med tempen om motorn står på tomgång i cirka 20min?
Blir det skillnad på varvtal eller låter det något i motorn när du drar ur oljestickan?

Det gula kletet, typ majonäs, bildas av vatten, olja och luft.

kemist
46 Inlägg
5 april 2008
#3
Du får skölja ur motorn med en rengöringsolja, följ instruktionen på ettiketten eller gör en egen blandning.
det kan sitta kvar elände i oljesystemet från en gammal kokning.
Jag antar att du redan kollat oljan  och att motorn är i gott skick men den har ju gått en rejäl sträcka och om vi säger att man kör i snitt 70 km / h. så tar 160000 km 2286 tim att avverka. det är en 40 tim arbetsvecka 52 veckor i rad, mycket kan hända som inte du har en aning om.

GSI_TIC
5 april 2008
#4
om du tar av locket till oljepåfyllningen, sitter där, där med? typ samma konsistens som creme bryle? tongue om det var kallt då så kan det bara vara mineralerna i oljan som satt sig där, och inget att oroa sig för

men dra upp den på driftvärme som en sa och kolla om det ryker i kärlet, isf är det toppapackningen, kan annars bara lukta i kärlet också, luktar inte gott när det kokat och gått in massa mums där tongue

5 710 Inlägg
5 april 2008
#5
Pelirally skrev:
(vad heter vevhusventilation på engelska?)

Crankcase ventilation.

MVH Jonas
..............

15 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
#7
Jävlar vilken snabb respons!

Reggade mej på måfå till detta forum och känner genast:
Gemenskap, värme, omtanke och RESPEKT.

Stort tack till: shogun, jonTe, GSI_TIC, oljekungen och Decibel.

Det bubblar inte i exp.kärlet och kylarvätskan ser bra ut. Luktar endast glykol.
Det sitter inte något klet i oljelocket och om jag drar runt pekfingret under ventilkåpan finns där heller inget klegg.
Jag får helt enkelt göra en sån motorskölj. (Och sen ny olja, filter och vevhusventilations-flärp...va?)

Crankcase ventilation var det sista vi hörde...bra där.

Jag har en komplett amerikansk verkstadshandbok i PDF som jag gärna delar med mej av.
Finns det nåt sånt "bortskänkes-forum" på Garaget?

M.v.h. Pälle


89 Inlägg
5 april 2008
#8
Det där är vanligt och beror på att oljestickan är otät. Hade samma sak på min. Trodde fan toppen gått först men inget klet någon annanstans.

\\ Mer laddtryck åt folket! //

252 Inlägg
5 april 2008
#9
Klassiskt med gegga på stickan om man kör mycket korta sträckor eller om vevhusventilationen är tät.
Det sitter ett filer på V70 som man normalt tar väck på volvo service då det alltid blev tätt.
ÄR oringen på stickan dålig sticker röken hellre upp den vägen och kyls ner längs med stickan och bildar kladd.
Har man en 300Hk trimmad 850 räcker inte ventilationen till och stickan skjuter upp =samma problem men dessa bilar brukar dock inte kladda då de går lite hårdare 8-)

//Janne

15 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#10
Tack TurboKolle och Janne.
Idag tog jag beslutet. På fredag erlägger jag köpeskillingen.
Då har man sen TVÅ åttfemti... Volvo och en BMW, ha ha.
Fan va kul.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 april 2008
#11
Pelirally skrev:
Tack TurboKolle och Janne.
Idag tog jag beslutet. På fredag erlägger jag köpeskillingen.
Då har man sen TVÅ åttfemti... Volvo och en BMW, ha ha.
Fan va kul.

Vi får väl avvakta en 50 mil för säkerhets skull med att gratulera då tongue



Sök