Beror på hur mycket tålamod du har. Tar några timmar men ändå inte så farligt. Har du skruvat förut så är det inga större problem. Ha gärna med en kompis som skruvar så blir det roligare Och får du problem så finns det ju Haynes böcker som detaljerat och vältextat förklarar hur du ska gå till väga.
du vet inte vad det kan kosta typ för ny topp? har haft en saab tidigare som jag blev av med idag fick bytta ut ventil pcknigarna på den. men toppen sitter under ventil?
alltså ventilerna sitter i toppen, i överkant på toppen sitter på de flesta bilar en eller 2 kamaxlar som snurrar runt med hjälp av kamremmen + vevaxel. Kamaxlarna i sin tur trycker ner ventilerna som är "uppstoppade nerifrån på toppen i ett "rör" som heter ventilstyrning. alltså ett rör till varje ventil. Mellan kamaxeln och ventilen så sitter det ventilfjäder,knaster(låsning för ventil) och en ventilhatt med shims. Ventiltätningen sitter högst uppe på ventilstyrningen. Det behövs oftast ett speciellt verktyg för att kunna ta upp tätningarna för de kan sitta ganska så hårt. När du ändå byter på en ventil så passar du ju på att byta alla tätningar så du slipper ha isär allting igen. hoppas du vart lite klokare
Edit. har jag missuppfattat. ska du byta ventiltätning eller en hel ventil. ska du byta tätning så behöver du inte lyfta toppen utan bara ta lös ventilkåpan plus kamaxlarna.
okej blev en del klokare nu hade tänkt mig köpa en 850 till en fint pris och fixa upp lite under sommaren. dra på ny lack med mera alltid skönt och se sen när man blir klart
Köp dig du en 850, det är fina bilar som går bra. Men ska du byta tätningar så byt på alla ventiler. Du gör det på en eftermiddag om du vill. ska sova nu Godnatt Lycka till me bygget.
har en fråga till. du vet inte vad det kan vara för fel på en 850 om den drar olja? en polare som undrar han har gjort rent vevhus ventilationen men är ej det som är felet?
tjenare undrar om någon vet om det är ett helvete och bytta ut ventil i toppen ska vara en ventil som är otät i toppen. på en volvo 850 1993.a
Har läst dina svar och jag vill inte vara elak men du verkar inte vara rätt person att byta varken ventiltätningar eller ventiler på en 850 motor . Dom är inte riktigt lika lätta som en "vanlig" bil då det tex inte finn någon ventilkåpa utan en så kallat kambärarlock . Locket i sig fixar du att få bort kanske men det är lätt att göra sönder vid fel handhavande och då e det ny topp som gäller då topp och lock är berarbetade ihop som en kmpl enhet . Sen e det kamremsjustering och inställning som e noga . Inte bara å smälla ihop hur som helst . Det går heller inte med en standard ventilbåge byta ventiler utan du måste fixa till lite "ombyggnad alltså" med den för den ska funka . Men allt går ju som sagt om man tar sig tid och kanske har några polare som gjort samma saker förr . Men inget för en första meckare alltså .
tjenare känner en som har jobbat på Bilia i 25 år. saken är att man vill också vetta lite själv trodde sidan vad till för det.
sidan e så klart till för att fråga men även då man får svar måste man tåla kritik. Då vissa frågor lät som dom kom ifrån en som inte lyft på motorhuvet menade jag att du kanske skulle låta någon annan göra ditt tänkta jobb . Är ju väldigt lämpligt då att ta den personen du känner som jobbat på bilia i 25år . Hoppas då bara han eller hon suttit i kassan eller sålt bilar utan då meckat med dessa bilar annars så e det ju licksom lika illa .
Jag har haft egen verkstad i 25 år iår så lite skit har även jag lärt mig därför vill jag inte folk ska ge sig på saker som inte e så lätta med risken dom sabbar å det kostar massa pengar att rätta till . Har fått in flertalet bilar med just volvos vita motorer som folk försökt meckat själva å misslyckats . Det är inta på långa vägar lika lätt som dom tidigare rödmotorerna
Vit = Aluminium motorn 4 ,5 och 6 Cyl Röd = Gjutjärnsmotorn 4 cyl
tjenare. jo det fattar jag. killen har meckat med volvo och ford som jag fattar. fick lite info av en kille så idag funkar bilen så nu är det bara hitta någon snygg färg och lacka om den. =)