4354
Sök

Fråga om 850 topp

583 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#1
tjenare undrar om någon vet om det är ett helvete och bytta ut  ventil i toppen ska vara en  ventil som är otät i toppen. på en volvo 850 1993.a


Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
366 Inlägg
6 april 2008
#2
Beror på hur mycket tålamod du har. Tar några timmar men ändå inte så farligt. Har du skruvat förut så är det inga större problem. Ha gärna med en kompis som skruvar så blir det roligare wink Och får du problem så finns det ju Haynes böcker som detaljerat och vältextat förklarar hur du ska gå till väga. smile

583 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#3
du vet inte vad det kan kosta typ för ny topp? har haft en saab tidigare som jag blev av med idag big_smile fick bytta ut ventil pcknigarna på den. men toppen sitter under ventil?


Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
366 Inlägg
6 april 2008
#4
En ny topp vet jag inte. Men för en beggad får du ge beroende på skick från 1500- > en bra bit uppåt. Vad menar du? Ventilerna sitter ju i toppen roll

583 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#5
sitter toppen vid eller i ventil packnigarna? är ny ang bilar tongue el är en sak men motorer är en annan sak tongue lika bra men fråger folk som vet big_smile


Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
366 Inlägg
6 april 2008
#6
alltså ventilerna sitter i toppen, i överkant på toppen sitter på de flesta bilar en eller 2 kamaxlar som snurrar runt med hjälp av kamremmen + vevaxel. Kamaxlarna i sin tur trycker ner ventilerna som är "uppstoppade nerifrån på toppen i ett "rör" som heter ventilstyrning. alltså ett rör till varje ventil. Mellan kamaxeln och ventilen så sitter det ventilfjäder,knaster(låsning för ventil) och en ventilhatt med shims. Ventiltätningen sitter högst uppe på ventilstyrningen. Det behövs oftast ett speciellt verktyg för att kunna ta upp tätningarna för de kan sitta ganska så hårt. När du ändå byter på en ventil så passar du ju på att byta alla tätningar så du slipper ha isär allting igen. hoppas du vart lite klokare smile

Edit. har jag missuppfattat. ska du byta ventiltätning eller en hel ventil. ska du byta tätning så behöver du inte lyfta toppen utan bara ta lös ventilkåpan plus kamaxlarna.

583 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#7
okej blev en del klokare nu tongue hade tänkt mig köpa en 850 till en fint pris och fixa upp lite under sommaren. dra på ny lack med mera tongue alltid skönt och se sen när man blir klart big_smile


Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
366 Inlägg
6 april 2008
#8
Köp dig du en 850, det är fina bilar som går bra. Men ska du byta tätningar så byt på alla ventiler. Du gör det på en eftermiddag om du vill. ska sova nu Godnatt tongue Lycka till me bygget.

583 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#9
har en fråga till. du vet inte vad det kan vara för fel på en 850 om den drar olja? en polare som undrar han har gjort rent vevhus ventilationen men är ej det som är felet?


Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
366 Inlägg
6 april 2008
#10
Ryker den mer än vanligt? eller är det oljeläckage nånstans runt motorn? är stiften koksade?
Senast redigerat av bmw pure power (6 april 2008)

Reparatör
630 Inlägg
6 april 2008
#11
bengan87 skrev:
tjenare undrar om någon vet om det är ett helvete och bytta ut  ventil i toppen ska vara en  ventil som är otät i toppen. på en volvo 850 1993.a

Har läst dina svar och jag vill inte vara elak men du verkar inte vara rätt person att byta varken ventiltätningar eller ventiler på en 850 motor . Dom är inte riktigt lika lätta som en "vanlig" bil då det tex inte finn någon ventilkåpa utan en så kallat kambärarlock . Locket i sig fixar du att få bort kanske men det är lätt att göra sönder vid fel handhavande och då e det ny topp som gäller då topp och lock är berarbetade ihop som en kmpl enhet . Sen e det kamremsjustering och inställning som e noga . Inte bara å smälla ihop hur som helst . Det går heller inte med en standard ventilbåge byta ventiler utan du måste fixa till lite "ombyggnad alltså" med den för den ska funka . Men allt går ju som sagt om man tar sig tid och kanske har några polare som gjort samma saker förr . Men inget för en första meckare alltså .


583 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#12
tjenare känner en som har jobbat på Bilia i 25 år. saken är att man vill också vetta lite själv trodde sidan vad till för det.


68 Inlägg
6 april 2008
#13
bmw pure power skrev:
Ryker den mer än vanligt? eller är det oljeläckage nånstans runt motorn? är stiften koksade?

Vad skulle felet vara om det rök mer än vanligt?

"Fuck no, not today, thank you kindly."
Livet utan turbo suger

Reparatör
630 Inlägg
6 april 2008
#14
bengan87 skrev:
tjenare känner en som har jobbat på Bilia i 25 år. saken är att man vill också vetta lite själv trodde sidan vad till för det.

sidan e så klart till för att fråga men även då man får svar måste man tåla kritik. Då vissa frågor lät som dom kom ifrån en som inte lyft på motorhuvet menade jag att du kanske skulle låta någon annan göra ditt tänkta jobb . Är ju väldigt lämpligt då att ta den personen du känner som jobbat på bilia i 25år . Hoppas då bara han eller hon suttit i kassan eller sålt bilar utan då meckat med dessa bilar annars så e det ju licksom lika illa .

Jag har haft egen verkstad i 25 år iår så lite skit har även jag lärt mig därför vill jag inte folk ska ge sig på saker som inte e så lätta med risken dom sabbar å det kostar massa pengar att rätta till . Har fått in flertalet bilar med just volvos vita motorer som folk försökt meckat själva å misslyckats . Det är inta på långa vägar lika lätt som dom tidigare rödmotorerna

Vit = Aluminium motorn 4 ,5 och 6 Cyl
Röd = Gjutjärnsmotorn 4 cyl


583 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#15
tjenare. jo det fattar jag. killen har meckat med volvo och ford som jag fattar.
fick lite info av en kille så idag funkar bilen så nu är det bara hitta någon snygg färg och lacka om den. =)



Sök