2205
Sök

Intercooler till BMW Diesel

84 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
jag har en bmw 525 Td och det är samma motor på den som bmw 525 TDS så jag undrar om jag kan lägga in en intercooler från TDS till min? någon som har en 525 TDS som vet vart intercoolern ligger på den?

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
7 april 2008
du skall montera oljekylare och byta styrboxen å,
intercoolern om jag minns rätt är det som ser ut som en fjuttig skylare bakom vanliga kylaren

84 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
varför måste styrboxen bytas för intercoolerns jobb är väl bara att kyla ner luften och inget mer... vart sitter intercoolern på TDS? jag har hört att den ska vara framför kylaren:S

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
7 april 2008
kanske var framför kommer inte ihåg hur det var på min, men borde vara på framsidan.

tds har ju en annan programvara pga just att det skiljer på motorn med intercooler och allt så den matar inte lika mycke soppa, inte lika laddtryck osv.
iallafall som jag fattade det

158 Inlägg
7 april 2008
den sitter under kylaren jätte liten sak smile

84 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
en mekaniker till mig sa att det va inga problem med det att byta styrbox och det för den gör luften bara kallare och det ger automatiskt mer effekt... men kan ja få in intercoolern i min då?

158 Inlägg
8 april 2008
Ja om du skaffar en från en tds med tryckrör o allt. så borde det inte va några problem.. smile Men ja förstår inte.. har du en tds motor i din? lr är det en td motor?

84 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
jag har en TD.. jag vill veta ifa jag kan montera in intercooler från en TDS på min.. är du säker att den ligger under kylaren... kan man se den eller... sitter den vi spoilern ungefär mellan dimljusen?

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
8 april 2008
har en box till tds 93 om du behöver

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

158 Inlägg
8 april 2008
men är td likan dan som tdsen? tyckte det inte såg ut att va samma motor riktigt när ja jämförde min tds med polarens td.. Ja min satt iaf under kylaren. Man ser den om man lägger sig under bilen.. den är nästan lika bred som kylaren men bara 5-10 cm hög.
Senast redigerat av jocke_berg93 (8 april 2008)

84 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
dom är likadana, inte exakt utseeendesmässigt kanske men iaf.. men om jag får in den nu... måste jag ställa upp diesel pumpen för att få 143 hästar eller så behövs ingenting utan bara direkt köra på intercoolern?

158 Inlägg
9 april 2008
tror kanske inte du märker så stor skillnad bara på att montera dit en ic men om du ställer på pumpen o laddet så kommer den gå mycket bättre smile

84 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
hahahaha okej, jag har tittat under bilen och det sitter en metall kåpa under kylraen typ ska intercoolern sitta på den kåpan eller ska jag ta bort den... rören går väl från turbon och under balken och sedan till intercoolen och sedan under motorn och sedan upp till insuget?

84 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
hjälp

288 Inlägg
12 april 2008
Brukar vara rätt knöligt att få in en ic i en bil utan ic. Tyvärr ger ic knappt, om ens någon effekt, dock när man ställer på laddat så ökar värmen, och då spar det motorn och då kan kanske effekt komma, men 0-100 lovar jag att det inte går snabbare med ic. Har provat med en stor ic i en bil som inte hade ic tidigare.

Men kör du släp o sånt, då motorn jobbar hårt längre tider med högt laddtryck så ska det ge effekt. Hörde en siffa siffra om 1% på 30 graders skillnad på insugsluften på en dieselmotor i bromsbänk. Vågar dock inte påstå om det är sant eller inte.  Golf, passat mm diesel kom inte med ic i sina dieslar förrän mitten
-90 talet, och den är fruktansvärt liiiiten.

Så ska du trimma, så ska du dit med så stor ic som du får plats med framför kylet.

Kolla gärna in

http://www.dieselclubsweden.com/

Min mening i en mening

84 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
men på tex motorväg får jag väl lite mer effekt? kan jag ställa in ladd o dieselpumpen själv?

288 Inlägg
12 april 2008
Hatuli skrev:
men på tex motorväg får jag väl lite mer effekt? kan jag ställa in ladd o dieselpumpen själv?

Har du mekanisk pump, dvs att du styr gasen med gaswire? Eller har du en eletrisk pump, där du har en eldosa på pumpen?

84 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
min är elektrisk

158 Inlägg
13 april 2008
jo den plåten ska nog bort tongue jo rören ska gå så sen smile har du ic o rör redan?

84 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
nää men ska köpa direkt efter jag fått lite fakta smile

men vi säger ajg har monterat den nu... MÅSTE?!?! jag öka ladd o ställa upp pumpen för att få lika mycket hästar som TDSen (143hk) ?? :S

Sök