Busschaffisen skrev:
Jag är en av dessa förbannade busschaufförer som kör buss. Intressant att se åldern på dessa arga unga män som är så förbannade. Det är övervägande unga män som är så förbannade. Egentligen så skulle man ta alla dessa unga män och sätta upp dem i en buss, ge dem några körlektioner och låta dem köra lite så de fattade vad en buss är.
De har inte förstått att en buss behöver betydligt mycket mera plats än andra fordon. En buss på 12-14,5 meter behöver plats. Ibland är rondellerna dåligt utformade så vi måste låna lite plats, inte mycket men lite grann. Att göra en vänstersväng i en rondell med 12-14,5 m kräver mer än en fil. Det bara är så!
Vad ska övriga trafikanter( läs bilister som vill fram fort till varje pris) göra då? Jo avvakta lite bakom och låta oss komma ur rondellen.
Hur många gånger har man inte varit på väg in i en rondell och allt ser klart ut. Då kommer som skjuten ur en kanon en BMW, en GTI eller någon annan sportig vagn med en hastighet som varken är laglig eller lämplig och kastar sig in i rondellen. De ska före till varje pris och de ska visa att de har rätten på sin sida. Det är bara det att vi kan inte stanna på 2m för då ligger alla passagerarna på golvet med skador och ambulans måste tillkallas för de allra äldsta som har fått lårbensbrott och armbrott. Vi kör de svagaste och mest serviceberoende människorna i vårt samhälle. De som inte kan köra bil eller inte har någon bil och de som inte kan gå så långt.
Det handlar om trafikmognad och det har dessa unga arga män väldigt litet av.
Jag stöter på dem dagligen. Hur många jag har räddat livet på genom att bromsa in så de hinner in i filen framför mig när de gör en livsfarlig omkörning, det vet jag inte men det är otroligt många.
Trafikmognad det är att begripa hur trafiken fungerar och vilka möjligheter och begränsningar den övriga trafiken har men vilka begränsingar man har för egen del.
Så nästa gång du möter en buss i trafiken och i en rondell så räkna till 10 och tänk på att vi behöver lite mera plats och vi kan inte stanna på 2 m. När vi hunnit ur rondellen så får du gärna köra om mig och försvinna i ett moln av rök.
Men glöm inte ordet trafikmognad, för det är de som det handlar om och inte att vara först till varje pris.
Busschaffisen