2679
Sök

Drar mycket bensin!

11 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
#1
Jag har en galant gti som drar mycket bensin. Jag tankade 20liter men jag kunde bara köra 16mil sen vr jag tvungen att tanka igen. Nån som vet vad det kan vara för fel?

Type R
368 Inlägg
4 januari 2006
#2
tung gasfot kanske? big_smile

Honda is the shit!

Evolution
1 627 Inlägg
4 januari 2006
#3
tung högerfot ne vet faktiskt inte

Fäll ner pungen och landa

21 761 Inlägg
4 januari 2006
#4
Eftersom det är vinter så, kanske många kallstarter?

736 Inlägg
4 januari 2006
#5
Innan en bil är varm och speciellt på vintern brukar många bilar dra bensin som tusan...


11 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
#6
Jag åkte tilöl västerås förra helgen. När jag åkte så hade jag nästan halv tank men när jag kom till fagersta så var jag tvungen och tanka. Men vi var fem i bilen. Men jag tycker att den drar mycket ändå!smile

458 Inlägg
5 januari 2006
#7
Dome_87 skrev:
Jag åkte tilöl västerås förra helgen. När jag åkte så hade jag nästan halv tank men när jag kom till fagersta så var jag tvungen och tanka. Men vi var fem i bilen. Men jag tycker att den drar mycket ändå!smile

Har den vart så förr eller kom det bara nu??

2 122 Inlägg
5 januari 2006
#8
min bil hade kasst luftfilter... köpte nytt drog den ca 0.3liter mindre tongue

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

458 Inlägg
5 januari 2006
#9
Kirre skrev:
min bil hade kasst luftfilter... köpte nytt drog den ca 0.3liter mindre tongue

Det kan vara allt från termostaten till bränslefilter och luftfilter...

lastbils chaffis......
299 Inlägg
5 januari 2006
#10
hej du har samma problem fast på en saab 900i 16v drar cirka 1.5 L/ mil ska dra ca 0,8-0,9 och det spelar inte så stor roll på vinter då syrran har en likadan bil som drar normal förbrukning......
har vissa teorier om att lambda sonden e kass så styrboxen får fel avgasvärde och ökar soppan...... synd att den e så dyr att byta bara sad ........
kan visserligen vara luft filter också men det har jag kollat och om det är bränsle filtret så borde den få mindre soppa!!!........... tror det går att testa lambdasonden på nåt sätt med voltmätare men vet inte riktigt hur

är tacksam om någon har bättre förslag börjar bli dyrt att köra....... (har en reservdelsbil på gång som man kan plocka lambdan på och testa wink)

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

lastbils chaffis......
299 Inlägg
5 januari 2006
#11
har kollat lite mer på det och vad jag förstår så mäter lambdasonden syrehalten i avgaserna (o2) och om det är fel på den så den "tror" att syrehalten är för hög så borde styrenheten vara programmerad så att den ger mer bränsle för att inte motorn ska gå för snålt och t.ex bränna ventiler mm.

det låter som en (t)roligt ( wink ) fel tycker jag i alla fall vad säger ni???
tror inte det är lönt att köpa ny till min bil dock då den är för rostig för att lägga ner dyra pengar på..... en labda sensor kostar på mekonomen ca 1000 kr http://www.mekonomen.se/katalog.asp?kid … mp;sprak=S det kanske är värt att byta den om bilen är i fint skick.... annars gör som jag Gasa tills det rasar....... (om det nu är det som är felet.....)

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

458 Inlägg
5 januari 2006
#12
Saabnorden skrev:
har kollat lite mer på det och vad jag förstår så mäter lambdasonden syrehalten i avgaserna (o2) och om det är fel på den så den "tror" att syrehalten är för hög så borde styrenheten vara programmerad så att den ger mer bränsle för att inte motorn ska gå för snålt och t.ex bränna ventiler mm.

det låter som en (t)roligt ( wink ) fel tycker jag i alla fall vad säger ni???
tror inte det är lönt att köpa ny till min bil dock då den är för rostig för att lägga ner dyra pengar på..... en labda sensor kostar på mekonomen ca 1000 kr http://www.mekonomen.se/katalog.asp?kid … mp;sprak=S det kanske är värt att byta den om bilen är i fint skick.... annars gör som jag Gasa tills det rasar....... (om det nu är det som är felet.....)

Som sagt jag HADE samma problem med min Golf 3:a och det kan ha med tempgivaren eller termostaten att göra också är termostaten sönder så tror motorn att den är kall hela tiden och då drar den så klart mer bränsle..
Den öppnar sig alltså inte för att släppa in varm kylarvätska!

Är tempgivaren sönder så kommer inte termostaten upp i värme och då tror motorn också att den är kall och drar mer bränsle..

I mitt tillfälle här så hade jag fel på min tempgivare..

BMW Power
2 362 Inlägg
5 januari 2006
#13
och hur märker man av såna fel då ? tongue om termostaten och tempgivaren är sönder alltså tongue

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/

lastbils chaffis......
299 Inlägg
5 januari 2006
#14
tempgivaren är nog inte sönder på min bil då den öppnar och jag får värme i värmepaketet temperatur mätaren visar normal men de e klart de e alltid möjligt kan alltid prova att koka den och se i vilken temp den öppnar....... brukar stå när den öppnar.....

btw är det en insprutare i din golf 3a bara undrar och om det kan göra nån skillnad......

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

458 Inlägg
5 januari 2006
#15
FugitivE skrev:
och hur märker man av såna fel då ? tongue om termostaten och tempgivaren är sönder alltså tongue

Mvh Kevin

Om du får kombinationen att bilen drar mycket och du får dålig värme i bilen så är det oftast termostaten eller kanske inte oftast men nästan alltid!

Tempgivaren kan också vara en orsak till bränsle förbrukning men det är olika beroende på bil.. Men i mitt fall så låg min termostat inne i bilen på mindre än 70 grader HELA tiden hur långt och vasst jag än körde.. Jag bytte tempgivaren och då gick den upp som vanligt igen..

Har du fått svar på din fråga eller skall jag tillägga något? tongue

BMW Power
2 362 Inlägg
5 januari 2006
#16
Kojloj skrev:
FugitivE skrev:
och hur märker man av såna fel då ? tongue om termostaten och tempgivaren är sönder alltså tongue

Mvh Kevin

Om du får kombinationen att bilen drar mycket och du får dålig värme i bilen så är det oftast termostaten eller kanske inte oftast men nästan alltid!

Tempgivaren kan också vara en orsak till bränsle förbrukning men det är olika beroende på bil.. Men i mitt fall så låg min termostat inne i bilen på mindre än 70 grader HELA tiden hur långt och vasst jag än körde.. Jag bytte tempgivaren och då gick den upp som vanligt igen..

Har du fått svar på din fråga eller skall jag tillägga något? tongue

hehe de räcker detta smile tack tack!!

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
5 januari 2006
#17
Kojloj skrev:
Saabnorden skrev:
har kollat lite mer på det och vad jag förstår så mäter lambdasonden syrehalten i avgaserna (o2) och om det är fel på den så den "tror" att syrehalten är för hög så borde styrenheten vara programmerad så att den ger mer bränsle för att inte motorn ska gå för snålt och t.ex bränna ventiler mm.

det låter som en (t)roligt ( wink ) fel tycker jag i alla fall vad säger ni???
tror inte det är lönt att köpa ny till min bil dock då den är för rostig för att lägga ner dyra pengar på..... en labda sensor kostar på mekonomen ca 1000 kr http://www.mekonomen.se/katalog.asp?kid … mp;sprak=S det kanske är värt att byta den om bilen är i fint skick.... annars gör som jag Gasa tills det rasar....... (om det nu är det som är felet.....)

Som sagt jag HADE samma problem med min Golf 3:a och det kan ha med tempgivaren eller termostaten att göra också är termostaten sönder så tror motorn att den är kall hela tiden och då drar den så klart mer bränsle..
Den öppnar sig alltså inte för att släppa in varm kylarvätska!

Är tempgivaren sönder så kommer inte termostaten upp i värme och då tror motorn också att den är kall och drar mer bränsle..

I mitt tillfälle här så hade jag fel på min tempgivare..

Du har nog fått de lite om bakfoten...

Är termostaten paj så att den inte öppnar så går ju motorn i kok ganska omedelbart. Är termostaten öppen hela tiden så cirkulerar kylvattnet genom kylaren hela tiden och blir aldrig varmt. En fungerande termostat ska alltså öppna sig för att släppa UT varm kylvätska från motorn till kylaren.

Men att tempgivaren skulle göra så att termostaten inte kommer upp i värme låter rätt roligt. Tempgivaren är ju precis som det låter, en liten elektronisk termometer (induktiv givare?), som ger motorns styrsystem info om vilken temperatur motorn håller.
Det som värmer termostaten är ju motorns kylvatten som börjar värmas på så fort man startar motorn...

mvh// tompa


SSS -12
3 217 Inlägg
5 januari 2006
#18
Jag har exakt samma fel, jag blir glad om min lilla Ford drar under litern/milen... Och det är definitivt fel vet jag! Ska man testa byta termostat?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

lastbils chaffis......
299 Inlägg
5 januari 2006
#19
hrm testa och koka den först plocka loss den och kolla på den (brukar stå när den ska öppna, vid vilken temp) lägg den i en gryta och stoppa i en termometer håll koll på tempen och se om den öppnar vid rätt temp gör den inte det........... byt......... har du föresten bra värme i bilen???? har du det så är det antagligen inget fel på den men skadar ju aldrig att kolla wink

dock fortvarande inne lite mer på den elektoniska sidan dock i alla fall på min bil det som turbotompa sa att tempgivaren kan vara trasig och skicka fel info tiil styrboxen låter ganska logiskt faktiskt...... var sitter den i en saab 900i 16v ?!?`det eller lambasonden......... btw snygg bil turbotompa.......

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

458 Inlägg
6 januari 2006
#20
turbotompa skrev:
Kojloj skrev:
Saabnorden skrev:
har kollat lite mer på det och vad jag förstår så mäter lambdasonden syrehalten i avgaserna (o2) och om det är fel på den så den "tror" att syrehalten är för hög så borde styrenheten vara programmerad så att den ger mer bränsle för att inte motorn ska gå för snålt och t.ex bränna ventiler mm.

det låter som en (t)roligt ( wink ) fel tycker jag i alla fall vad säger ni???
tror inte det är lönt att köpa ny till min bil dock då den är för rostig för att lägga ner dyra pengar på..... en labda sensor kostar på mekonomen ca 1000 kr http://www.mekonomen.se/katalog.asp?kid … mp;sprak=S det kanske är värt att byta den om bilen är i fint skick.... annars gör som jag Gasa tills det rasar....... (om det nu är det som är felet.....)

Som sagt jag HADE samma problem med min Golf 3:a och det kan ha med tempgivaren eller termostaten att göra också är termostaten sönder så tror motorn att den är kall hela tiden och då drar den så klart mer bränsle..
Den öppnar sig alltså inte för att släppa in varm kylarvätska!

Är tempgivaren sönder så kommer inte termostaten upp i värme och då tror motorn också att den är kall och drar mer bränsle..

I mitt tillfälle här så hade jag fel på min tempgivare..

Du har nog fått de lite om bakfoten...

Är termostaten paj så att den inte öppnar så går ju motorn i kok ganska omedelbart. Är termostaten öppen hela tiden så cirkulerar kylvattnet genom kylaren hela tiden och blir aldrig varmt. En fungerande termostat ska alltså öppna sig för att släppa UT varm kylvätska från motorn till kylaren.

Men att tempgivaren skulle göra så att termostaten inte kommer upp i värme låter rätt roligt. Tempgivaren är ju precis som det låter, en liten elektronisk termometer (induktiv givare?), som ger motorns styrsystem info om vilken temperatur motorn håller.
Det som värmer termostaten är ju motorns kylvatten som börjar värmas på så fort man startar motorn...

mvh// tompa

Ja det stämmer där.. förvrängde det lite.. men tempgivaren stämmer för den har jag bytt själv och vart på verkstad och kollat runt så den vet jag hur den funkar!


Sök