3576
Sök

Klumpig som jag är så råkade jag koppla in + på - och tvärtom

1 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
Hej, tjena tänkte kolla om det var någon som vet om det går att laga steget om jag råkade koppla matningen på jord och jorden på matningen det small till och nu fungerar det inte slutsteget är ett sound digital evox 1200.2 2 ? och det finns ingen protect mode och inte heller säkring på det jag har även kollat så det var matning på remoten

6 091 Inlägg
för 21 timmar sedan
Det får nog en elektronikreparatör laga, det är inget du kan fixa själv. Om den som konstruerade steget var skicklig och omtänksam är det bara någon billig "offerkomponent" som gått sönder men risken är att flera komponenter brunnit

Forummoderator
18 047 Inlägg
för 4 timmar sedan
Steg nummer ett är att öppna steget. När det smäller i prylarna kan man oftast se vad som tagit livet av sig.
Jag råkade ut för något liknande i en apparat häromdagen. Allt förvisso rätt kopplat men lät som en granat exploderade i burken...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-db812c412f519547165f008e1b1750cc.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 424 Inlägg
för 4 timmar sedan
Troligen en eller flera kondensatorer som smällt. Kan vara enkelt att åtgärda(billigt skitsteg med off-the-shelf kondningar), och kan vara snudd på omöjligt(dyrt exklusivt steg med specialkondningar).

... Jag gissar väl på att steget tillhör den första kategorin, om det inte ens har en säkring.........

Sök