2766
Sök

Ford Probe motorproblem

252 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Hej!

Har ett problem med min probe. Jag har probeversionen som har mazda 626 V6 motor. Bilen är från 1994.

Problemet är följande:

När jag kör i konstant fart så tenderar bilen att tappa effekt, det är precis som pumpen stänger av sig. Detta sker endast i konstant "motorvägsfart" dvs över 90 km/h. Detta sker ca. var 10 sekund, är väldigt irreterande om man ska köra om i uppförsbacke och bilen tappar effekt.

Får ut en del felkoder som jag åtgärdat.

Lambdasonderna är bytta. Har bytt alla tändstift (NGK), bränslefilter är bytt för ca 10 mil sedan. Alla oljor är bytta+filter. Luftfilter är bytt.

Mvh Andrée
Senast redigerat av Kickboxer (10 april 2008)

252 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
Upp igen, felet kvarstår.

13 Inlägg
16 juli 2008
Kolla VRIS:arna.

VRIS är de två pumpar som sitter vid torpeden. Betyder variable resonance intake system. Den gör så att luften går alternativa vägar vid olika varvtal för att göra motorn så effektiv som möjligt. Du ser den ena vakumklockan till höger i motorrummet. Den åker in när du startar motorn och går ut vid 3000 varv för att sedan stängas vid 5000 varv igen. Sitter en till sån klocka under insuget. Man kan se den om man tittar noggrant vid trottelhuset.

252 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
pkaffe skrev:
Kolla VRIS:arna.

VRIS är de två pumpar som sitter vid torpeden. Betyder variable resonance intake system. Den gör så att luften går alternativa vägar vid olika varvtal för att göra motorn så effektiv som möjligt. Du ser den ena vakumklockan till höger i motorrummet. Den åker in när du startar motorn och går ut vid 3000 varv för att sedan stängas vid 5000 varv igen. Sitter en till sån klocka under insuget. Man kan se den om man tittar noggrant vid trottelhuset.

Det var inte VRIS:arna som var fel. Bilen hade slängt upp en felkod då. Jag lagade mina VRIS:ar efter jag köpt bilen. Felet satt i lambdasonderna. Köpte två nya orginal från USA och bilen går klockrent igen

Sök