Tenkte at dela denna, det kan ju hända at nån trenger inspirastion til at få i stand sina fälgar.
Jäg e ju norsk, så jäg är inte så bra på svenska termer och ord, så ni får bara fråga hvis saker och ting är oklara.
Dagen för, borjade jäg med at tvätta däck & felg med avfettning. Amazing Roll Off. Et amerikansk produkt, som är ugnefär värdens bästa avfettning! Jäg brukte også en diskborste at tvätta dekken med, och en EZ fälgbörste at tvätte fälgarna med.
Så tvättade jäg dom på vanlig sätt, med Chemical Guys Citruswash and Gloss och en tvättvante.
Efter tork så det hele slik ut:
Not too shabby, men jäg var inte nöjd. BBS fortjenar det lilla extra.
Zoomar man inn, ser man for exempel at dom trenger clay.
Och lite polish:
Repor
Repor
Produkter brukt:
-Riccardo Clay
-Menzerna Nano Polish på 4" finnishing pad.
-CG EZ Glaze
-CG Jetseal
-Optimum Polish på innsiden.
-Swissvax Autobahn på ut og innside.
-DP Tire Gloss Gel på dekksidene.
Brukte gammal Riccardo Clay.
Tid for polish. Det ble Menzerna Nano Polish 106. Dette er mitt alltime favorite product. Bruker det nesten på alt jeg kommer over.
Maskerade dacket med grönn 3M tape. Denne har litt starckare lim, og skal feste seg til ugjevne overflater bedre. Tog fram min roterande Metabo og satte på 4" Lake Country Finnishing pad.
Hvis Metaboen ble for kronglig, så hadde jäg denna i bakhand:
Efter polering:
Reporna var borta, og det samma var swirlsene i BBS merket. Men jeg fikk inte vekk alla, siden det var valdigt tynn lack rundt merket, som fort kan fly av.
Lacken var overraskande mjuk og lätt at jobba med. Tog inte månge passen før reporna var borta.
Så var det tid for nesta steg. Chemical Guys EZ Glaze, för hand.
Og slik så det ut efter EZ og Chemical Guys Jetseal lackforsegling. Inte så stor skillnad på bilderna men.
Men jäg var inte färdig ennu. Innsidan på fälgarna er utroligt viktig. Jetseal måste hårdna i 20 min, så da kunde jäg ta innsidan mens jäg väntade på JetSeal. Det kan fort lägga sig sand i fälgarna, men det lägger sig inte sand i en blankpolerad felg! Innsidan ble polerad med Optimum Polish med en light cutting pad.
Efter:
Etter dette ble det lagt på Swissvax Autobahn på innsidan.
Ja, och efter lackforseglingen hadde hårdnat, var det tid for at sätte prikket over i'et. Swisswax Autobahn fälgwax.
Efter Autobahn og DP Tire Gloss Gel:
Skillnaden på en obehändlad fälg och en behändlad: