2532
Sök

Tips om hur jag kan trimma min Volvo-740 (88års modell)

12 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag skulle behöva ha lite hjälp med att fixa min motor till min Volvo 740 GL ( 1988års modell ),
det sitter ingen turbo på den.
Själv vet jag inte så mycket om vart man hittar saker som får upp HK/NM, så den som vet..
Var snäll och länka sidor, eller förklara för mig.
Och inga inlägg som " Volvo suger " - "skaffa en bättre bil ".. Jag har nyss fyllt 18 och har inte då råd med en bättre bil.

Tack på förhand,
Mvh - Daniel.
Senast redigerat av Danne-One (10 april 2008)

Skaune
10 april 2008
#2
sök! finns många trådar om just detta här på forumet!

10 287 Inlägg
10 april 2008
#3
Är det en GL, GLE eller GLT 16V?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#4
Det är en GL, förlåt om jag inte nämnde det innan..hmm

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 april 2008
#5
kör som mig  : vx- kam ,extraktor å 2,5 tums avgas  den är mycket rappare än den va innan=)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Med.lem
3 759 Inlägg
10 april 2008
#6
Turbokonvertera! big_smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

12 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#7
turboforssen skrev:
kör som mig  : vx- kam ,extraktor å 2,5 tums avgas  den är mycket rappare än den va innan=)

Okej, kan du länka någon bra hemsida där man kan inkassera detta? cool

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 april 2008
#8
http://www.jt-tuning.se/ här finns extraktor:)  men nog bättre å försöka hitta på blocket eller nått sånt 
2,5 tums är bara att köpa på biltema eller micro  blir billigare med lös delar:P  å kam får du hitta på blocket=)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

12 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#9
Tack så mycket, ska ta en titt på det!smile
Skriv på om andra saker som man kan göra, länka gärna sidor.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 april 2008
#10
Danne-One skrev:
Tack så mycket, ska ta en titt på det!smile
Skriv på om andra saker som man kan göra, länka gärna sidor.

är det bara trim du vill ha eller?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 april 2008
#11
Danne-One skrev:
turboforssen skrev:
kör som mig  : vx- kam ,extraktor å 2,5 tums avgas  den är mycket rappare än den va innan=)

Okej, kan du länka någon bra hemsida där man kan inkassera detta? cool

läs på forumet, du kommer hitta tonvis med info om detta ämne!

du kommer även finna att det inte är lönt att börja lägga pengar på en sugmotor när det finns en turboversion som inte kostar mycket mer.
Hur tråkigt det än kan låta så är det byta bil som gäller.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 april 2008
#12
torpis skrev:
Danne-One skrev:
turboforssen skrev:
kör som mig  : vx- kam ,extraktor å 2,5 tums avgas  den är mycket rappare än den va innan=)

Okej, kan du länka någon bra hemsida där man kan inkassera detta? cool

läs på forumet, du kommer hitta tonvis med info om detta ämne!

du kommer även finna att det inte är lönt att börja lägga pengar på en sugmotor när det finns en turboversion som inte kostar mycket mer.
Hur tråkigt det än kan låta så är det byta bil som gäller.

lönt är det väl men det kostar mer , det är ju skönare att åka med 200 sughästar än 200 turbo hästar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 april 2008
#13
turboforssen skrev:
det är ju skönare att åka med 200 sughästar än 200 turbo hästar

På vad vis då?  med turbon har man ju laddtryck från låga varv som ger ett bredare register. En B230 sugis på 200hk är inte trevlig varasig i karraktär, register eller soppaförbrukning :p   

kanske skönare för att motorbygget kostat 50000 men annars vet i fan wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#14
Svar till torpis: som jag skrev högst upp, byta bil är inget jag kommer göra. Men tack ändå för att du är uppriktigt:)

Svar till turboforssen: Japp, det är trim jag är ute efter. För att få lite skönare "ryck" i bilen och fränare ljud ifrån den.roll

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 april 2008
#15
torpis skrev:
turboforssen skrev:
det är ju skönare att åka med 200 sughästar än 200 turbo hästar

På vad vis då?  med turbon har man ju laddtryck från låga varv som ger ett bredare register. En B230 sugis på 200hk är inte trevlig varasig i karraktär, register eller soppaförbrukning :p   

kanske skönare för att motorbygget kostat 50000 men annars vet i fan wink

skulle nog  hellre säga att en sug motor har bättre respons på låga varv än en turbo , då det tar en stund för turbon å nå laddtryck 
men nu va det inte det han va ute efter så tycker vi fortsätter på hans linje nu smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 april 2008
#16
Danne-One skrev:
Svar till torpis: som jag skrev högst upp, byta bil är inget jag kommer göra. Men tack ändå för att du är uppriktigt:)

Svar till turboforssen: Japp, det är trim jag är ute efter. För att få lite skönare "ryck" i bilen och fränare ljud ifrån den.roll

http://www.kgtrimning.com/ här finns lite å köp hem deras katalog, det finns mycket bra läsning i den=)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Forummoderator
26 341 Inlägg
10 april 2008
#17
Nåt en människa har lärt mig är hur mycket det gör att lätta bilen.
Slit ut inredning och stolar så får motorn mindre att kämpa mot.
Men..jag antar att du inte är så extrem utan vill ha kvar "bil-känslan"? smile

Sänkningssats med fjädrar och dämpare är rekomenderat om du vill
kunna ta kurvorna bättre.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

12 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#18
AirOne skrev:
Nåt en människa har lärt mig är hur mycket det gör att lätta bilen.
Slit ut inredning och stolar så får motorn mindre att kämpa mot.
Men..jag antar att du inte är så extrem utan vill ha kvar "bil-känslan"? smile

Sänkningssats med fjädrar och dämpare är rekomenderat om du vill
kunna ta kurvorna bättre.

Haha, jo "bil-känslan" vill man ju ha kvar:)
Men sänkningssats och dämpare är en bra idé, men tänkte först fixa motorn så den får mer vridmoment och effekt. wink

2 924 Inlägg
10 april 2008
#19
turboforssen skrev:
torpis skrev:
Danne-One skrev:
Okej, kan du länka någon bra hemsida där man kan inkassera detta? cool

läs på forumet, du kommer hitta tonvis med info om detta ämne!

du kommer även finna att det inte är lönt att börja lägga pengar på en sugmotor när det finns en turboversion som inte kostar mycket mer.
Hur tråkigt det än kan låta så är det byta bil som gäller.

lönt är det väl men det kostar mer , det är ju skönare att åka med 200 sughästar än 200 turbo hästar

Det är ju högst inviduellt!

Danne-One vill ju det ska vara billigt och förmodligen enkelt... det han inte verkar förstå att det är väldigt mycket dyrare att trimma en sugmotor per hk än en turbomotor....och sen är driftkostnaderna efteråt även mycket högre med trimmad sugmotor än med turbomotor...
Slutsats, det är mycket billigare att trimma en turbobil än en sugmotorbil till samma effektmål (hk) med fördelen att du har mera effekt redan från början!
(då ska man inte jämföra ex en klen Daihatsu turbo och en stark Camaro V8 alltså, utan samma bilmodell måste jämföras för det ska vara jämförbart...)

...men sen behöver man ju ha lite tekniska kunskaper och erfarenhet att skruva i en bilmotor annars blir det mycket dyrare om man måste köpa hjälpen ...om man inte har snälla kunniga kompisar men det antar jag inte man har för då hade man ju inte behöva söka hjälp på forum...

Det jag inte kan förstå är att det kan bli så otroligt mycket trådar om detta och att det kan vara så svårt att söka på forum...!! roll
Det är ju JÄTTE ENKELT!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78221
Senast redigerat av peegee (10 april 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

12 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#20
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78221

Om du också påstår att det är enkelt att sätta i en turbo så behöver du inte ens fortsätta skriva på denna tråden.. För det är inte enkelt om du inte har erfaranheter av det, vissa på den tråden får det att låta som att byta hjul på en bil..hmm


Sök