3535
Sök

vad behövs för volvo 16v turbo

Rapidoz
688 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#1
Har en liten fråga
vad behövs köpas göras för att få en fungerande 16v turbo?

b230ft block och 16v topp finns men vad för kovar/stakar och sånt behövs köpas och var?
och behöver man göra något med toppen eller kompett?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 418 Inlägg
10 april 2008
#2
går det att kombinera b230 block med 16v top? hur blir det med kamdrivningen då b230 har rem medans b234 har kedja?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

8 250 Inlägg
10 april 2008
#3
Lindberg88 skrev:
går det att kombinera b230 block med 16v top? hur blir det med kamdrivningen då b230 har rem medans b234 har kedja?

Det går utmärkt, men man får byta ut spännrullen. B234 har rem de med.

Kolvar / stakar för 16V finns hos SPM: www.stenparnermotor.com


1 418 Inlägg
10 april 2008
#4
aha då har man lärt sig något nytt smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Rapidoz
688 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Lindberg88 skrev:
går det att kombinera b230 block med 16v top? hur blir det med kamdrivningen då b230 har rem medans b234 har kedja?

Det går utmärkt, men man får byta ut spännrullen. B234 har rem de med.

Kolvar / stakar för 16V finns hos SPM: www.stenparnermotor.com

okej härligt är det bara att sätta i eller behövs något mer göra än kolvar / stakar?
tänkte typ vevaxel eller något?
passar vilken volvo 16v topp som helst? eller måste det vara ifrån vissa modeller?
Senast redigerat av 940turboplus (10 april 2008)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

38 Inlägg
10 april 2008
#6
finns bara en typ av 16v topp till dom äldre bilarna.. vev å stakar å sånt håller bra, bara du inte ladder för möe

80 Inlägg
10 april 2008
#7
fett ngn som tänker ha 16v med turbo.. Det finns en i blocket som säljas smidda och andra delar till trimma motor.. Finns marin med.. kolla där http://www.blocket.se/vi/13830084.htm?ca=6_s&last=1


Rapidoz
688 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#8
Marten87 skrev:
fett ngn som tänker ha 16v med turbo.. Det finns en i blocket som säljas smidda och andra delar till trimma motor.. Finns marin med.. kolla där http://www.blocket.se/vi/13830084.htm?ca=6_s&last=1

jo såg det också men har aldrig bytt topp  ifrån 8v till 16v förut när jag lekt med bilar tongue

men man behöver alltså bara andra stakar och andra kolvar + 16v topp såklart tongue

sen borde det bara vara att klämma ihop och köra

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 april 2008
#9
940turboplus skrev:
Marten87 skrev:
fett ngn som tänker ha 16v med turbo.. Det finns en i blocket som säljas smidda och andra delar till trimma motor.. Finns marin med.. kolla där http://www.blocket.se/vi/13830084.htm?ca=6_s&last=1

jo såg det också men har aldrig bytt topp  ifrån 8v till 16v förut när jag lekt med bilar tongue

men man behöver alltså bara andra stakar och andra kolvar + 16v topp såklart tongue

sen borde det bara vara att klämma ihop och köra

ja du behöver annan spänrulle och kamrem, spm har special till det,

andra spridare kanske

sen är det kanske bra om man anpassar styr boxen?

Jonas

Rapidoz
688 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#10
sen borde det bara vara att klämma ihop och köra
ja du behöver annan spänrulle och kamrem, spm har special till det,

andra spridare kanske

sen är det kanske bra om man anpassar styr boxen?

ah jo men spridare, spänrulle och kamrem visste jag redan om wink

anpassa styrboxen?
vad menar du då? byta lr?hmm
Senast redigerat av 940turboplus (10 april 2008)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

8 250 Inlägg
10 april 2008
#11
940turboplus skrev:
anpassa styrboxen?
vad menar du då? byta lr?hmm

Mappa om den, annars kommer den inte gå så bra borde (och kan göra) efter toppbytet.


Rapidoz
688 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#12
Marlboroman skrev:
940turboplus skrev:
anpassa styrboxen?
vad menar du då? byta lr?hmm

Mappa om den, annars kommer den inte gå så bra borde (och kan göra) efter toppbytet.

aha okej men det är väl bara ta till något företag som mappar bilar..
vad brukar sånt kosta?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
11 april 2008
#13
Njäääää....

Det finns flera olika 16V toppar om man skall vara petnoga.I orginal finns 2.0 turbo och 2.3 liters sugistopp . Sedan finns även eftermarknadstillverkade toppar såsom R-sport och Denzel.

/Göran

obb16v skrev:
finns bara en typ av 16v topp till dom äldre bilarna.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Med.lem
3 759 Inlägg
11 april 2008
#14
Sen tillkommer ju IC, Turbo, Grenrör, Tryckrör, Downpipe, Silikonslangar, Nytt avgasystem, (Spridare), laddmätare och en dump.. Sen en WG oxo om du inte kör med intern på turbon.

Om du har dåligt med kontakter så lär du punga ca 1300kr för varje grej.. Sammanlagt alltså. Men 11-12 tusen kan du nog klara det på... Sen vad du vill lägga på att förstärka motorn kommer kosta en del oxo.

MVH

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Rapidoz
688 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#15
Mr_EmCom skrev:
Sen tillkommer ju IC, Turbo, Grenrör, Tryckrör, Downpipe, Silikonslangar, Nytt avgasystem, (Spridare), laddmätare och en dump.. Sen en WG oxo om du inte kör med intern på turbon.

Om du har dåligt med kontakter så lär du punga ca 1300kr för varje grej.. Sammanlagt alltså. Men 11-12 tusen kan du nog klara det på... Sen vad du vill lägga på att förstärka motorn kommer kosta en del oxo.

MVH

940 IC håller väl för 300hk effekt?hmm
Turbo vet jag inte hur jag gör med faktiskt =/ vad är bäst i detta tillfälle?
Borde man köpa turbo med extern WG eller intern?   (har en extern WG 40 mm liggandes)

grenrör får bli extraktorgrenrör..verkar best när det gäller ombyggnad...

Downpipe kan man bygga själv för inte allt för stor slant.

laddmätare och dump har jag redan..

tryckrör och silikonslangar finns ganska billigt ute på marknaden så det är ju inget prob.

Spridare finns också för ca 1000 kr så det fixar sig;)

Vad kostar mappning utav motorn?
sen undrade jag, NÄR man väl mappar bilen behövs LLM:aren då? eller kan man köra med luftfiltret rakt på turbon lr blir det helt galna värden trotts mappning?

Stärka motorn behövs ju inte..kolvar och stakar och eventuellt vevaxel byts ju ut och blocket klarar ju lätt effekter till 300-350hk.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 april 2008
#16
du bör byta ic, orginal tål ju runt 1 bar i ladd och kyler kanske inte jätte effektivt vi dom effekterna, men ska du "bara" ska ha 300hk så räcker ju en portad 531 med större ventiler,bra mycket enklare

mappa kostar ju bra många tusen då ska man ju helst ha eftermarknadssprut

om du inte ska ha lmm måste du ju ha spjälläges givare eller nått annat
Senast redigerat av Volvo__Mannen (11 april 2008)

Jonas

Rapidoz
688 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#17
Volvo__Mannen skrev:
du bör byta ic, orginal tål ju runt 1 bar i ladd och kyler kanske inte jätte effektivt vi dom effekterna, men ska du "bara" ska ha 300hk så räcker ju en portad 531 med större ventiler,bra mycket enklare

mappa kostar ju bra många tusen då ska man ju helst ha eftermarknadssprut

om du inte ska ha lmm måste du ju ha spjälläges givare eller nått annat

Enligt som jag snackat med så tål orginal till 300 till drygt 350 kh men som sagt bättre att byta när man ändå är igång wink
ah jo 531 räcker....jag hade det på min bil nyss...
men tycker det är lika bra att byta delar på skutan istället smile
det är inte så mycket jobb som det låter som egentligen bara man orkar och har sin egna lilla tid ifrån  damen big_smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

116 Inlägg
12 april 2008
#18
Volvo__Mannen skrev:
du bör byta ic, orginal tål ju runt 1 bar i ladd och kyler kanske inte jätte effektivt vi dom effekterna, men ska du "bara" ska ha 300hk så räcker ju en portad 531 med större ventiler,bra mycket enklare

mappa kostar ju bra många tusen då ska man ju helst ha eftermarknadssprut

om du inte ska ha lmm måste du ju ha spjälläges givare eller nått annat

spjäll läges kontakt har han redan jue

Frippe

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 april 2008
#19
Frippe1 skrev:
Volvo__Mannen skrev:
du bör byta ic, orginal tål ju runt 1 bar i ladd och kyler kanske inte jätte effektivt vi dom effekterna, men ska du "bara" ska ha 300hk så räcker ju en portad 531 med större ventiler,bra mycket enklare

mappa kostar ju bra många tusen då ska man ju helst ha eftermarknadssprut

om du inte ska ha lmm måste du ju ha spjälläges givare eller nått annat

spjäll läges kontakt har han redan jue

den säger ju bara om spjället är stängt, man måste ju ha en som vet hu mycket spjället är öppet

Jonas

Rapidoz
688 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#20
Volvo__Mannen skrev:
Frippe1 skrev:
Volvo__Mannen skrev:
du bör byta ic, orginal tål ju runt 1 bar i ladd och kyler kanske inte jätte effektivt vi dom effekterna, men ska du "bara" ska ha 300hk så räcker ju en portad 531 med större ventiler,bra mycket enklare

mappa kostar ju bra många tusen då ska man ju helst ha eftermarknadssprut

om du inte ska ha lmm måste du ju ha spjälläges givare eller nått annat

spjäll läges kontakt har han redan jue

den säger ju bara om spjället är stängt, man måste ju ha en som vet hu mycket spjället är öppet

Så det är lika bra att ha den kvar och byta till tex 960:ins Lmm istället för att böka till det hela ännumer.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.


Sök