4509
Sök

740 med lite fel... hjälp

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#1
hej, ja har en 740 med en del fel.. ska byta bil snart men den behövs ett litet tag till, dock några fel på den så jag tänkte kolla med er hur man enklast löser dem. ni kanske har enkla tips på "hemmabygge"

1,
styrservon e aningen kass.. har kört ett litet tag med förlite styrservo-olja i.. fick sota för de idag då jag skulle ut o åka (bilen har stått ett tag) då jävlar va de högg i ratten.. kunde inte köra så mkt de högg och vibrera.. sad  .. fyllde på servo-olja .. lät motorn gå en stund och vred ratten sakta fram o tillbaka..
efter ett tag blev de lite bättre.. och sen var ja ute o körde en stund och när jag hade kört klart så "hugger" den fortfarande när man svänger till vänster ibland..  men inte annars.. undrar nu om styrservon kan ha pajjat? .. blir de bättre med tiden(för nu finns de ju lite olja i)? dock körde ja ju en 3-4 mil så jag har känslan av att servon är trasig..  eller kan de vara nått annat än servon? finns de nått mer "enkelt" man kan göra?
ruskigt irreterande med dessa rätt så kraftiga hugg i vänstersvängar..

2.
när ja kör bilen.. så gnisslar det från motorn.. främst när jag gasar och när jag har kört en liten stund och haft igång bilen så lägger de av och låter endast ibland.. vad kan felet vara? hur löser man de på enklaste sätt utan att slösa för mkt pengar?

3.
alla lysen/blinkers och instrumentpanel bara dog .. lät konstigt i motorn.. stannade genast väntade en stund och startade bilen igen.. och då lät de inte konstigt och alla lysen funkade.. vad kan felet ha varit?
dåligt batteri? laddas de inte? enklaste billigaste lösningen? .. nått att oroa sig för?

Långtradarchaufför
282 Inlägg
10 april 2008
#2
möjliga alt,

1, lite olja i servon har gjort att det har blivit luft i systemet.

2, gnissel när man gasar, råkade på samma sak när ja skulle köpa en 740, de sades att det möjligen kunde va fläktremen

3, länge sen du bytte lambdasond?

BMW - Det stavas som det låter:)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#3
bmwmannen skrev:
möjliga alt,

1, lite olja i servon har gjort att det har blivit luft i systemet.

2, gnissel när man gasar, råkade på samma sak när ja skulle köpa en 740, de sades att det möjligen kunde va fläktremen

3, länge sen du bytte lambdasond?

1, ok.. löser de sig sj eller hur lagar ja de?

2, .. har också hört att de kan vara fläktremmen.. hur löser man dedå?

3, ok, vad är det och hur påverkar de elektroniken?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 april 2008
#4
vad har lambdan och en total nersläckning av instrumenthuset att göra?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Smålänning
7 887 Inlägg
10 april 2008
#5
richardoo290 skrev:
bmwmannen skrev:
möjliga alt,

1, lite olja i servon har gjort att det har blivit luft i systemet.

2, gnissel när man gasar, råkade på samma sak när ja skulle köpa en 740, de sades att det möjligen kunde va fläktremen

3, länge sen du bytte lambdasond?

1, ok.. löser de sig sj eller hur lagar ja de?

2, .. har också hört att de kan vara fläktremmen.. hur löser man dedå?

3, ok, vad är det och hur påverkar de elektroniken?

1: Vrider ratten fullt - fullt åt båda hållen ett par gånger

2: Spänner den eller har på potatismjöl, eller ännu hellre, byter den.

3: En tepraturgivare i avgassystemet som mäter teperaturen (syrehalten) i avgaserna. Har int emed bilen elektronik att göta, bara bränslesystemet.

Jag skulle tippa på dålig jord någonstans. Troligtvis någon huvudkabel.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#6
twin_cam skrev:
1: Vrider ratten fullt - fullt åt båda hållen ett par gånger

2: Spänner den eller har på potatismjöl, eller ännu hellre, byter den.

3: En tepraturgivare i avgassystemet som mäter teperaturen (syrehalten) i avgaserna. Har int emed bilen elektronik att göta, bara bränslesystemet.

Jag skulle tippa på dålig jord någonstans. Troligtvis någon huvudkabel.

1. har gjort de så mkt att ja har ont i armarna.. de blev bättre men när man vrider ratten åt vänster så hugger de rätt ordentligt.. bara fortsätta vrida?
2. hälla på potatismjöl?.. hjälper det eller skämta du?.. hört om nån spray man kan hälla på iförsig..
kommer hela bilen rasa samman om ja inte byter?.. vill köra en fuskis och slarv-fixa det helst..

4. ok, dålig jord nånstans köper ja.. dock har det aldrig hänt innan och fläktremmen/motorn lät illa när det hände..?
Senast redigerat av richardoo290 (10 april 2008)

62 Inlägg
10 april 2008
#7
richardoo290 skrev:
twin_cam skrev:
1: Vrider ratten fullt - fullt åt båda hållen ett par gånger

2: Spänner den eller har på potatismjöl, eller ännu hellre, byter den.

3: En tepraturgivare i avgassystemet som mäter teperaturen (syrehalten) i avgaserna. Har int emed bilen elektronik att göta, bara bränslesystemet.

Jag skulle tippa på dålig jord någonstans. Troligtvis någon huvudkabel.

1. har gjort de så mkt att ja har ont i armarna.. de blev bättre men när man vrider ratten åt vänster så hugger de rätt ordentligt.. bara fortsätta vrida?
2. hälla på potatismjöl?.. hjälper det eller skämta du?.. hört om nån spray man kan hälla på iförsig..
kommer hela bilen rasa samman om ja inte byter?.. vill köra en fuskis och slarv-fixa det helst..

4. ok, dålig jord nånstans köper ja.. dock har det aldrig hänt innan och fläktremmen/motorn lät illa när det hände..?

1. En styrservo förstörs utan olja pga av att den blir överhettad och inte smörjd om jag inte minns fel!

2. Fläktremmen spänner du genom att lossa skruvarna på generatorn och skruva på spännskruven så slipper du det, kolla en handbok för volvo tex haynes om du itne vet hur man gör!

3. Jordningscentralen vid 740is framlyse krabbar alltid, kolla om rost o korrision där eller kolla vid databoxen för din bil vid passagerarens fötetr till höger bakom plasten! Och om lambdasonen är trasig drar bilen bara mer bensin och går dåligt, mäter syrehalten i avgaserna för att få en bra förbränning så den har ingenting att göra med elen!

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 april 2008
#8
1 om du hakar av remmen till servopumpen så behöver du inte bry dig om de felet mer (att de rycker i ratten e pga av låg oljenivå alltså läckage någonstans eller att pumpen låter illa) går inte pumpen har du ingen servostyrning= kan vara trögt å fickparkera....men träna behöver alla...du behöver dock inte bry dig om att något går sönder...de är inte farlig för styrväxeln att inte ha oljetryck som du får från servopumpen...

2 Du kan smörja remmen med 5-56 eller vad som...bara du inte smörjer för mycke och de bästa e att byta remmen..kostar kanske 50 kr... de beror på vilken rem de är ...ifall de är generatorremmen som låter (vilket jag tror) så är de tecken på att den är sliten och borde bytas...går skiten av så står du någonstans längs med vägen sen när batteriet e slut..

3 kolla jordsladden på tex generatorn....från batteriet ner till undersidan av motorn...vanligt att dessa hår sönder...en sån liten jordpunkt som dom vid lysen kan inte göra några så stora fel... billigt å göra nödlösning ?mjo ...ta en startkabel å sätt i godset på motorn och sen på minus polen på batteriet....du märker ifall de är detta felet för de lär inte komma tillbaka och du har i alla fall en reservkabel med dig tongue


VOLVO for life..
2 113 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#9
Xuri skrev:
1 om du hakar av remmen till servopumpen så behöver du inte bry dig om de felet mer (att de rycker i ratten e pga av låg oljenivå alltså läckage någonstans eller att pumpen låter illa) går inte pumpen har du ingen servostyrning= kan vara trögt å fickparkera....men träna behöver alla...du behöver dock inte bry dig om att något går sönder...de är inte farlig för styrväxeln att inte ha oljetryck som du får från servopumpen...

förklara gärna de en gång till på bäbis-språk. tongue
går de en rem till en servopump?.. ok.. den ska hakas av?.. då sker?.. hm,
servostyrning har jag.. dock en dålig sådan.. tongue  men du menar alltså att den antagligen inte är trasig utan bara dåligt med olja i systemet?

avancerat att byta generator-remmen?.. för de var nog den som lät vääldigt illa när elektroniken dog.. elen försvann.. men sen när ja starta motorn så lät den bra igen och bilen fick el?
Senast redigerat av richardoo290 (10 april 2008)

3 650 Inlägg
10 april 2008
#10
Såklart så häller du i ny servoolja om du inte har nån, vrf köra runt med för lite olja?

Skippa potatismjöl å olivolja å sånt skit, köp ny rem!

Angående elektroniken så är det troligen ett jordfel, eller kolla säkringarna sådom inte glappar å liknande (sitter bakom askkoppen)


62 Inlägg
10 april 2008
#11
Xuri skrev:
1 om du hakar av remmen till servopumpen så behöver du inte bry dig om de felet mer (att de rycker i ratten e pga av låg oljenivå alltså läckage någonstans eller att pumpen låter illa) går inte pumpen har du ingen servostyrning= kan vara trögt å fickparkera....men träna behöver alla...du behöver dock inte bry dig om att något går sönder...de är inte farlig för styrväxeln att inte ha oljetryck som du får från servopumpen...

2 Du kan smörja remmen med 5-56 eller vad som...bara du inte smörjer för mycke och de bästa e att byta remmen..kostar kanske 50 kr... de beror på vilken rem de är ...ifall de är generatorremmen som låter (vilket jag tror) så är de tecken på att den är sliten och borde bytas...går skiten av så står du någonstans längs med vägen sen när batteriet e slut..

3 kolla jordsladden på tex generatorn....från batteriet ner till undersidan av motorn...vanligt att dessa hår sönder...en sån liten jordpunkt som dom vid lysen kan inte göra några så stora fel... billigt å göra nödlösning ?mjo ...ta en startkabel å sätt i godset på motorn och sen på minus polen på batteriet....du märker ifall de är detta felet för de lär inte komma tillbaka och du har i alla fall en reservkabel med dig tongue

Om jag inte e ute och cyklar så om han hakar av remmen till styrservon så har han inte mkt till vattenpump sen, och den jordningen vid lysena kan visst göra detta genom att det är jord till bl.a lambda och insprutsrelä m.m. och den vid insprutsboxen jordar till instrument panelen bl.a!
Senast redigerat av sopbilen (10 april 2008)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#12
Kesler skrev:
Såklart så häller du i ny servoolja om du inte har nån, vrf köra runt med för lite olja?

Skippa potatismjöl å olivolja å sånt skit, köp ny rem!

Angående elektroniken så är det troligen ett jordfel, eller kolla säkringarna sådom inte glappar å liknande (sitter bakom askkoppen)

har trott att de har funnits i länge .. men kollade nyligen och såg att den var en bit under minimum strecket.. fyllde genast på.. men jag har ju kört ganska länge antagligen med förlite servo-olja?

ok, ny rem får de bli.. både fläktrem och generator-rem..
svårt att byta för en som inte kan ett skvatt om vad som finns under huven??

hm, bakom ask-koppen? finns väll bara en lampa där om ja inte minns fel?

62 Inlägg
11 april 2008
#13
richardoo290 skrev:
Kesler skrev:
Såklart så häller du i ny servoolja om du inte har nån, vrf köra runt med för lite olja?

Skippa potatismjöl å olivolja å sånt skit, köp ny rem!

Angående elektroniken så är det troligen ett jordfel, eller kolla säkringarna sådom inte glappar å liknande (sitter bakom askkoppen)

har trott att de har funnits i länge .. men kollade nyligen och såg att den var en bit under minimum strecket.. fyllde genast på.. men jag har ju kört ganska länge antagligen med förlite servo-olja?

ok, ny rem får de bli.. både fläktrem och generator-rem..
svårt att byta för en som inte kan ett skvatt om vad som finns under huven??

hm, bakom ask-koppen? finns väll bara en lampa där om ja inte minns fel?

Nae det är rätt simpelt, men du kan itne skita i rem till servopump för då pumpas inte vattnet runt om du itne sätter dit en lång rem över vattenpumpen bort te generatorn!

Och om instrumentpanel och allt slocknade så kolal jorden vid passagerarens fötter till höger för där är jordningen till insturment panel och relän!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#14
sopbilen skrev:
richardoo290 skrev:
Kesler skrev:
Såklart så häller du i ny servoolja om du inte har nån, vrf köra runt med för lite olja?

Skippa potatismjöl å olivolja å sånt skit, köp ny rem!

Angående elektroniken så är det troligen ett jordfel, eller kolla säkringarna sådom inte glappar å liknande (sitter bakom askkoppen)

har trott att de har funnits i länge .. men kollade nyligen och såg att den var en bit under minimum strecket.. fyllde genast på.. men jag har ju kört ganska länge antagligen med förlite servo-olja?

ok, ny rem får de bli.. både fläktrem och generator-rem..
svårt att byta för en som inte kan ett skvatt om vad som finns under huven??

hm, bakom ask-koppen? finns väll bara en lampa där om ja inte minns fel?

Nae det är rätt simpelt, men du kan itne skita i rem till servopump för då pumpas inte vattnet runt om du itne sätter dit en lång rem över vattenpumpen bort te generatorn!

Och om instrumentpanel och allt slocknade så kolal jorden vid passagerarens fötter till höger för där är jordningen till insturment panel och relän!

hm,? menar du ask-koppen som sitter nära handbromsen? i baksätet?.. för de är den enda ask-koppen ja tror ja har i min bil iallafall tongue .. verkar mer som om du menar därframme?..

3 650 Inlägg
11 april 2008
#15
Det finns en askopp under stereon också, ta bort den och du skall finna säkringarna tongue


687 Inlägg
11 april 2008
#16
richardoo290 skrev:
Xuri skrev:
1 om du hakar av remmen till servopumpen så behöver du inte bry dig om de felet mer (att de rycker i ratten e pga av låg oljenivå alltså läckage någonstans eller att pumpen låter illa) går inte pumpen har du ingen servostyrning= kan vara trögt å fickparkera....men träna behöver alla...du behöver dock inte bry dig om att något går sönder...de är inte farlig för styrväxeln att inte ha oljetryck som du får från servopumpen...

förklara gärna de en gång till på bäbis-språk. tongue
går de en rem till en servopump?.. ok.. den ska hakas av?.. då sker?.. hm,
servostyrning har jag.. dock en dålig sådan.. tongue  men du menar alltså att den antagligen inte är trasig utan bara dåligt med olja i systemet?

avancerat att byta generator-remmen?.. för de var nog den som lät vääldigt illa när elektroniken dog.. elen försvann.. men sen när ja starta motorn så lät den bra igen och bilen fick el?

Det var säkert så att remmen slira så mycke att den inte laddade riktigt som den ska. Spruta inte 5-56 på remmen som nån skrev,då lär ju verkligen remmen slira.  köp nya remmar så blir det säkert bra.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#17
Kesler skrev:
Det finns en askopp under stereon också, ta bort den och du skall finna säkringarna tongue

och när dem är hittade skall jag..? hmm

687 Inlägg
11 april 2008
#18
kolla så att ingen säkring är trasig eller oxiderade.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#19
volvo_Tobias skrev:
kolla så att ingen säkring är trasig eller oxiderade.

hur ser man om nån är oxiderad?

21 761 Inlägg
11 april 2008
#20
Då ser det ut som vitt pulver när du kikar på säkringarnas metalländar, en fräsch säkring ska ha koppar/silverfärgade ändar utan beläggningar. Du kan försöka skrapa bort eventuella beläggningar på säkringarna, men bäst är att i så fall byta ut dem. De kostar ju inte många kronor.


Sök