Lämnade in min bil för byte av glödstift. Verkstaden fick lös alla förutom ett, som gav problem. När de till sist fick lös det var de tvungna att reparera gängorna. Tyvärr så bröt de av gängtappen långt ner i hålet. De påstod att det inte var lönt att borra ur och kostnaden för byte topplock är dyrare än bilens värde.
Jag har fått intrycket att detta forum är fullt av kunnigt folk. Därför måste jag fråga om råd
Är detta att förvänta på en äldre bil som gått långt eller är detta något verkstaden bör stå för.
Lämnade in min bil för byte av glödstift. Verkstaden fick lös alla förutom ett, som gav problem. När de till sist fick lös det var de tvungna att reparera gängorna. Tyvärr så bröt de av gängtappen långt ner i hålet. De påstod att det inte var lönt att borra ur och kostnaden för byte topplock är dyrare än bilens värde.
Jag har fått intrycket att detta forum är fullt av kunnigt folk. Därför måste jag fråga om råd
Är detta att förvänta på en äldre bil som gått långt eller är detta något verkstaden bör stå för.
Eftersom det som vanligt är en hemlighet vad det handlar om för bil så är det ju svårt att uttala sig om verkstadens utsago om att det överstiger bilens värde.
Men har verkstaden misslyckats med sitt jobb, dvs att få loss glödstiften, så får man ju ha en dialog kring det. Eftersom det de facto är vanligt att glödstift går av på detta vis, i synnerhet på äldre bilar, så kan man ju tycka att det hade varit fiffigt av verkstaden att upplysa om, och kanske friskriva sig, i förväg gällande just detta.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Att verkstäder ska behöva stå för saken som går av pga ålder är fel tycker jag. Skulle bli i slutändan att ingen vill ta på sig äldre bilar då det blir för dyrt.
Jag tycker dock att en verkstad ska upplysa att - dessa kan gå AV/SÖNDER och kan tillkomma en kostnad på xx.
När en sådan sak händer gäller det att vara ytterst metodisk. Det finns massor av information & videor även på nätet hur man ska angripa det hela steg för steg. Tror även att vissa fabrikat rekommenderar att man kör runt en vecka med olja i gropen runt glödtiften så att lite hinner tränga ner innan man ens försöker. Problemet är att dom koksar fast och sedan drar dom av den övre delen som sedan bara snurrar runt. Finns även verktygssatser för ändamålet vilket en riktig verkstad rimligen bör ha (Hände mig själv en gång på frugans A3, blev alldeles kallsvettig innan med lång borr och lång torx lyckades få loss den)
I det aktuella fallet verkar det som om dom gett sig på att borra ur den helt och hållet och sedan gick det som det gick
När en sådan sak händer gäller det att vara ytterst metodisk. Det finns massor av information & videor även på nätet hur man ska angripa det hela steg för steg. Tror även att vissa fabrikat rekommenderar att man kör runt en vecka med olja i gropen runt glödtiften så att lite hinner tränga ner innan man ens försöker. Problemet är att dom koksar fast och sedan drar dom av den övre delen som sedan bara snurrar runt. Finns även verktygssatser för ändamålet vilket en riktig verkstad rimligen bör ha (Hände mig själv en gång på frugans A3, blev alldeles kallsvettig innan med lång borr och lång torx lyckades få loss den)
I det aktuella fallet verkar det som om dom gett sig på att borra ur den helt och hållet och sedan gick det som det gick
ja glödstift är ingen lek.. rätt förberedelse så brukar dom släppa.. ska tvinga polarn byta på min polo.. normalt sätt mekar jag bara själv men han är den enda som får röra min bil men han har induktionsvärmare så borde gå smidigt.. på min pegga så har jag 2stift som är döda men ingen motorlampa för det men på polon så lyser lampan bilen går perfekt endå.. iof bara ett stift som dött.. bävar inför bytet
men tittar man på glödstiften så kan ju ingen vara förvånad att dom går av lätt det är en skitkonstruktion som är på tok för klen.
men att dra av en gängtapp låter väldigt märkligt känns inte som dom har någon koll på vad dom sysslar med..
han har induktionsvärmare så borde gå smidigt.. men att dra av en gängtapp låter väldigt märkligt känns inte som dom har någon koll på vad dom sysslar med..
Går det verkligen att "komma ner" med en induktionsvärmare?
Det är viktigt att köra moroten varm innan man börjar och inte dra hårt på en gång, lite fram och sedan tillbaka...kommer knirka och man blir lite skraj men det är alu mot stål
han har induktionsvärmare så borde gå smidigt.. men att dra av en gängtapp låter väldigt märkligt känns inte som dom har någon koll på vad dom sysslar med..
Går det verkligen att "komma ner" med en induktionsvärmare?
beror på hur dom sitter men på en del fungerar det att få värme ner där.. men ja på min 407sw går det ju inte ens att se glödstiften
men faktist aldrig kollat var dom sitter men värme löser allt iallfall går ju att ta gassvetsen direkt den når garanterat..