4301
Sök

Bärbar någon?

Besserwisser
312 Inlägg
5 januari 2006
Trådstartare
Nån som har koll på bärbara datorer och kan rekommendera nån?

Fredrik, Laxå

Administratör
11 960 Inlägg
5 januari 2006
Dell har prisvärda och trevliga alternativ. Inget lull lull, men de funkar bra och har bra prestanda. Kolla på Latitude-serien t.ex.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Avstängd
185 Inlägg
5 januari 2006
instämmer.har en latitude D610. helt underbar.
eller en flybook. helt underbar.

Besserwisser
312 Inlägg
5 januari 2006
Trådstartare
Har kollat lite, det som avskräcker mig från Dell är avsaknaden av ordentligt grafikkort, iaf i de jag kollat på.
Den som ligger närmast tillhands just nu är denna
Acer TravelMate 8104WLMi
http://www.butik.it?artnr=LX%2ETAL06%2E065

Fredrik, Laxå

Avstängd
185 Inlägg
5 januari 2006
har 256MB i min latitude..
så du behöver inte oroa dig för det.
har aldrig krånglat för mig, har 100GB HDD i den samt dvd brännare.

Besserwisser
312 Inlägg
5 januari 2006
Trådstartare
Jo, minnet räcker väl till, men GPUn? Spelar du spel och så på din?
Den är tänkt att ersätta min nuvarande stationära dator, så jag vill kunna spela en del spel på den.

Fredrik, Laxå

21 761 Inlägg
6 januari 2006
Är det ingen som brukar ha problem med överhettning med sin Dell?
Vad jag vet så brukar man vara tvungen att få upp datorn från underlaget en bit så att fläkten kan kyla.
Eller är det bara vissa Dellmodeller?

Besserwisser
312 Inlägg
6 januari 2006
Trådstartare
Nån som har nån erfarenhet av Acers modeller?

Fredrik, Laxå

1 231 Inlägg
6 januari 2006
Ja, köp inte ferarri. Inte för att skryta... men på min skola www.cng.se får man en dator när man börjar. De nya eleverna detta år fick Acer's ferarri datorer och hälften har väl gått sönder :S
Senast redigerat av Lone Star (6 januari 2006)

Mitt projekt: Evo III

21 761 Inlägg
6 januari 2006
De har kanske chippat fläkten så att den har skurit.

Besserwisser
312 Inlägg
6 januari 2006
Trådstartare
Ferrarin var jag inte så sugen på iaf.
Den Acern jag hittat har precis allt jag vill ha, enda hindret är just kvalitetsfrågan. De som fått Acers som fungerat verkar ju kalasnöjda, ska man chansa på att man kan bli en av dem?

Fredrik, Laxå

1 231 Inlägg
6 januari 2006
Ja det är nog ingen fara. Vi har även haft andra Acer bärbara på skolan, nån grå modell tongue Inte så haj på det där. Men de har funkat bra. Var just ferarri.

@Måste ha varit det wink

Mitt projekt: Evo III

Besserwisser
312 Inlägg
6 januari 2006
Trådstartare
Okej, ja då kanske man får slå till då big_smile

Fredrik, Laxå

1 414 Inlägg
6 januari 2006
Vet inte om det är intressant mycket jag tycker att Apples maskiner är helt klockrena. Inga virusprogram inga brandväggar eller massa annat skräp behövs...

Men om du ska köpa dator får du ju först granska vad du vill göra med den... sitta o lira spel på en bärbar är inte att rekomendera, bättre att köpa en rejäl stationär i så fall... Men om du vill ha en arbetsdator som verkligen har grymma program föreslår jag en PowerBook ifrån Apple...

Ta gärna en titt:  http://www.apple.com/se/powerbook/

Bör noteras att om man ska jämföra tex processor prestanda mellan en G4 processor och en Pentium 4 tex får man nästan dubbla klockfrekvensen på intel processorn för att få samma prestanda som G processorerna som Apple använder...
Senast redigerat av Founder (6 januari 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Avstängd
185 Inlägg
6 januari 2006
Fredrik__A skrev:
Den är tänkt att ersätta min nuvarande stationära dator, så jag vill kunna spela en del spel på den.

helt okej. har spelat en hel del. har en 2,6 MHZ...

Besserwisser
312 Inlägg
6 januari 2006
Trådstartare
fire_wizard skrev:
Fredrik__A skrev:

helt okej. har spelat en hel del. har en 2,6 MHZ...

Nu förvirrar du mig. 2,6MHz?
Vad har du för modell? Spec?

Fredrik, Laxå

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
7 januari 2006
Jag har en Acer Ferrari 4005 den är jag svin nöjd med.

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

Besserwisser
312 Inlägg
7 januari 2006
Trådstartare
spunk_totte skrev:

Spec o kostnad?

Fredrik, Laxå

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 januari 2006
Fredrik__A skrev:
Har kollat lite, det som avskräcker mig från Dell är avsaknaden av ordentligt grafikkort, iaf i de jag kollat på.
Den som ligger närmast tillhands just nu är denna
Acer TravelMate 8104WLMi
http://www.butik.it?artnr=LX%2ETAL06%2E065

Har du kollat på Dells Inspiron 9300?

Köpte mig en sådann för ett par månader sedan. 17000:- inkl frakt hem och 3 års service-på-platsen.

Det är en 2.0 Centrino som ligger likvärdig en AMD 3400-3600+ och en P4 3-2 - 3.4GHz  1 GB DDR2  100GB hårddisk och ett 6800Go Grafikkort.

Fått upp min i 4600p i 3DMark och över 60.000p i Aquamark vilket säger en hel del.

Undervoltat processorn så den går kallare. kör tempreglering så fläktarna startar när det behövs så vid surfande så startar de bara någon gång ibland och det är tyst och lugnt. vill man spela de värsta spelen är det fritt fram. 17" med 1920x1280 skapar beroende. Vill du lägga pengarna på en grym dator så är den att rekomendera om de finns kvar.

XPS:en har ju 7800Go vilket är det värsta på marknaden för bärbara så saknar du ordentligt grafikkort hos dell så finns det ingen dator för dig än på ett tag. verkligheten får hinna ikapp smile

Dell 9300 Spöar ju Acern lätt på grafiken. likvärdig annars. Dell har mycket bättre skärm men väger halvkilot mer nästan. Samma prisklass.

Acer är dock ett bra märke med bra support.

Kollade lite tester med Acerns grafikkort mot dellens... 90% högre i snitt, altså nästan dubbla prestandan och då har Acern bara 128MB versionen som får det ännu kämpigare i krävande spel medan 6800Go har 256MB
Senast redigerat av Martin 9-3 (7 januari 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 januari 2006
Fredrik__A skrev:
spunk_totte skrev:

Spec o kostnad?

Rätta mig gärna men har inte 4005an en 3700+ A64 och vanliga DDR333-minnen men annars samma spec som 8104 som länkas ovan.?!

Sen har de virat in den i kolfiber och satt en Stegrande häst på den och tar 20.000:- långt ifrån prisvärt för prestandan men prestandan är väl inte det enda man köper en ferrari för? wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Sök