3212
Sök

Trött på studsandet vid spinn!

Bil och MC guru
272 Inlägg
15 april 2008
#21
Dogbone kittet tar bort det mesta av hoppandet. Bilen hoppar för att motorn kan flexa fram och tillbaka, längsled alltså, inte för att den rör sig från sida till sida. Så ett par hundringar på ett sånt kitt så är det istortsätt löst. smile

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

Öh, barlös.
300 Inlägg
15 april 2008
#22
Är detta alltså ett problem just för VAG? Läste lite om det eller gäller det alla FWD bilar? Ganska intresant vad är det som utlöser det?

Bil och MC guru
272 Inlägg
15 april 2008
#23
På v.a.g bilarna gör det sjukt stor skillnad att byta till hårdare bussningar i dogbone staget under motorn. På tex Saab och Volvo sitter motsvarande stag uppe på motorn istället.

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

654 Inlägg
15 april 2008
#24
Dom flesta FWD bilarna som får hårdare bussningar brukar studsandet bli mindre på om inte ofta helt försvinna.MEN,det behöver inte alltid bero på bussningarna.Kan bero på många andra faktorer i kombination med varandra också.
Men vanligast är det att det brukar räcka med bussnings byte.

Motor dämpare är ett bra alt,men inte alltid att det hjälper så pass mycket som kan behövas.

509 Inlägg
16 april 2008
#25
Trimma mera wink

Kung
191 Inlägg
16 april 2008
#26
Thiger_84 skrev:
Trimma mera wink

Håller med, få mer snurr på däcken bara så hoppar det inte smile


Neerd
1 596 Inlägg
16 april 2008
#27
håller växellådan,drivknutar och drivaxlar mm för sånt;)? haha
Senast redigerat av alex_side (16 april 2008)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

XBL: FOR mxHOLGE
93 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#28
alex_side skrev:
håller växellådan,drivknutar och drivaxlar mm för sånt;)? haha

vad vill du ha sagt med det?

42 Inlägg
16 april 2008
#29
Jag skulle byta dämpare och bussningar

Tack till mitt team med SSC Mackan och Fredde08

XBL: FOR mxHOLGE
93 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#30
ESCORTMK2MANNEN skrev:
Jag skulle byta dämpare och bussningar

Kopplingen är på ingång. Sen får det bli bussningar efter det nya dämpare fram. Sänkte bilen för 1½ år sen med H&R...kört ca 2½k mil med om...inte så styva längre smile (10900mil totalt)

741 Inlägg
16 april 2008
#31
Studsade likadant för mig när jag satte på mina sommardäck för 1 månad sedan, men nu har det slutat konstigt nog.. Så nu spinner däcken på asfalten istället vilket är väldigt skönt..

2 982 Inlägg
16 april 2008
#32
Hunter skrev:
lill3bror skrev:
Jag har inga större problem med att det hoppar... kan kanske få de på 1 av 10 burnouts. Min bil har knappt 200 hk och väger 1250 kg och är framhjuldriven.

ok..
Men det är vanligt V.A.G volkswagen audi group bilars syndrome! vill bli av me det!

s80 - 170hk studsar också!


Saab entusiats
45 Inlägg
17 april 2008
#33
du har ingen diff? utan detta gäller enhjuls spinn? det beror säkerligen på däck och fälg.. vilka storlekar kör du på? jag har 225/40 18" på min och det studsar ibland.. det finns ju ingen (vad jag vet) som kör på R-däck typ R16 55-65 som hoppar (vid bankörning då).. det beror också på motor effekten som tidiagre blivit sagt.. om du kör ut ur en rondell så spinner väl yttersta hjulet utan att hoppa""? då är det mindre vikt och det spinner lättare. bilen driver ju på det däcket som lättast går runt. om inte ESP eller liknande är inkopplat då hämmar detta motorkraften och det spinner inte alls. hade du haft en diff så hade du förmodligen inte spunnitloss i en rondell.?! jag tippar på att det har med effekten på din bil att göra.. pumpa upp lite till runt 300bhp så spinner det.


XBL: FOR mxHOLGE
93 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#34
hirsch-305 skrev:
du har ingen diff? utan detta gäller enhjuls spinn? det beror säkerligen på däck och fälg.. vilka storlekar kör du på? jag har 225/40 18" på min och det studsar ibland.. det finns ju ingen (vad jag vet) som kör på R-däck typ R16 55-65 som hoppar (vid bankörning då).. det beror också på motor effekten som tidiagre blivit sagt.. om du kör ut ur en rondell så spinner väl yttersta hjulet utan att hoppa""? då är det mindre vikt och det spinner lättare. bilen driver ju på det däcket som lättast går runt. om inte ESP eller liknande är inkopplat då hämmar detta motorkraften och det spinner inte alls. hade du haft en diff så hade du förmodligen inte spunnitloss i en rondell.?! jag tippar på att det har med effekten på din bil att göra.. pumpa upp lite till runt 300bhp så spinner det.

Står jag still o släpper upp kopplingen så kan den spinna på båda hjulen en bit men inte långt smile kör med 17/225/45. Kör jag ut i en rondell så studsar det inget utan spinner ju såklart på hjulet med minst fäste. Esp alltid av såklart!
Jag har ju fått bra svar på vad som är lämpligt att byta och vad som orsakar det. Finns ju flera äpplen att plocka innan man bestämmer sig för vad man ska prioritera...t.ex p-flex bussningar..ta det steg för steg för pengarna ska ju fram oxå smile

Saab entusiats
45 Inlägg
17 april 2008
#35
jo pengar är mitt problem... fen speedparts äter min till frukost!!!



Sök