2830
Sök

fartkamera

16 april 2008
Trådstartare
Kan man köra så fort förbi en fartkamera att den inte hinner fota?roll

134 Inlägg
16 april 2008
Jajjemän,   top gear testade det förut och tror det var vid 280 den inte hann med. wink

Noiseprojekt
16 april 2008
Patriiik skrev:
Jajjemän,   top gear testade det förut och tror det var vid 280 den inte hann med. wink

Var inte det dom gamla kameraskåpen?

3 235 Inlägg
16 april 2008
280?

Nja, tror man måste köra betydligt fortare för att kameran inte ska hinna reagera.

Det har tydligen testats av flera TVprogram, och jag tror de kom fram att man måste köra i mellan 350 och 400 km/h för att den inte ska hinna.

Och med tanke på att kamerorna ofta står längst småvägar, blir det nästan orealistiskt att komma upp i den hastigheten.
Senast redigerat av engolf (16 april 2008)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 april 2008
Det går, ingen kamera är perfekt, men jag tror inte att någon här klarar det.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 397 Inlägg
16 april 2008
´Grejjen med top gears test var ju att kameran tog bilden bakifrån. Vet faktiskt inte vad man ska köra i för att den inte ska hinna med. Men ett tips är att köra sent på kvällen. Alla fartkameror som inte "töms" manuellt har endast ett 56k modem i sig och vad jag har hört så tar de vääääldigt lång tid att tanka ur bilderna ur en kamera. (har pratat med han som designade kamrerna... men säg inget smile) så du får bara hoppas att många innnan dig kört för fort smile

263 Inlägg
16 april 2008
MythBusters på Discovery testade detta med en lamborghini.. de tog kortet bakifrån, men de blev tagna.. kommer inte ihåg hur fort de körde dock hmm

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

5 198 Inlägg
16 april 2008
Tar de kort bakifrån ? näää inte i sverige ? är ju därför alla mc klarar sej och de som inte har plåtar fram

i din backspegel...
31 Inlägg
16 april 2008
Kamerorna i England tar TVÅ bilder för att få ytterligare bevis på hastigheten. Vägen har streck målade med jämna mellanrum och på de två bilderna, som alltid tas med samma fördröjning, kan man se hur långt fordonet färdats på en halv sekund eller vad det nu kan vara för tid. Därför hann TopGear passera innan andra bilden togs och slapp "böter"

född blåvit
624 Inlägg
16 april 2008
Däremot e kamerorna i Sverige så dåligt underhållna så att typ 80% av alla fortkörningskort som tas, inte kan användas pga smutsiga/dåliga bilder tongue

8 156 Inlägg
16 april 2008
lill3bror skrev:
Alla fartkameror som inte "töms" manuellt har endast ett 56k modem i sig och vad jag har hört så tar de vääääldigt lång tid att tanka ur bilderna ur en kamera.

Jag som hade för mig att dom körde med mobiltelefonuppkoppling?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 april 2008
dabby skrev:
Däremot e kamerorna i Sverige så dåligt underhållna så att typ 80% av alla fortkörningskort som tas, inte kan användas pga smutsiga/dåliga bilder tongue

De jag vet som blivit fotade och fått bilden (de flesta som blivit fotade har fått bilden) har fått en högupplöst och fin bild med bra kvalitet.

Har du någon tillförlitlig källa till ditt påstående?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

född blåvit
624 Inlägg
16 april 2008
John87 skrev:
dabby skrev:

De jag vet som blivit fotade och fått bilden (de flesta som blivit fotade har fått bilden) har fått en högupplöst och fin bild med bra kvalitet.

Gick att läsa i en stor dagstidning för bara nån vecka eller 2 sedan, morgonshowen jag lyssnar på pratade om det också smile  Vetefan vilken det var..

263 Inlägg
16 april 2008
dabby skrev:
John87 skrev:
dabby skrev:

Gick att läsa i en stor dagstidning för bara nån vecka eller 2 sedan, morgonshowen jag lyssnar på pratade om det också smile  Vetefan vilken det var..

har också hört det massvis med gånger, så det är nog inget rykte tror ja.. ps, hittade denna tongue --> http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 … /index.xml
Senast redigerat av Norbro (16 april 2008)

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

född blåvit
624 Inlägg
16 april 2008
:d

men cp forum glad gubbe funkar inte smile
Senast redigerat av dabby (16 april 2008)

5 198 Inlägg
16 april 2008
:-)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
16 april 2008
Har aldrig förstått varför kamerorna i sverige inte fotar bakifrån, det är ju mycket effektivare då man får med alla motorcyklister också.

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
16 april 2008
FL3JM skrev:
Har aldrig förstått varför kamerorna i sverige inte fotar bakifrån, det är ju mycket effektivare då man får med alla motorcyklister också.

Om man e riktig snabb på bromsen kanske man hinner stanna innan kortet tas o backa därifrån..tongue

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 april 2008
Patriiik skrev:

Det var med de engelska skåpen som tar två bilder bakifrån.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 april 2008
En Veyron betalar sig fort med andra ord om man behöver ligga 350-400 knyck tongue

Sök